اکثریت نمایندگان، مشتاق احضار رئیس جمهور

نویسنده

akbaralamib.jpg

آرش بهمنی

اکبر اعلمی نماینده مردم تبریز در مجلس هفتم، طراح اصلی سئوال از رییس جمهور در مجلس است. وی مصرانه بر طرح خود پافشاری می کند و بر این عقیده است که بسیاری از نمایندگان با “اشتیاق” خواهان طرح سئوال از رییس جمهور هستند. اعلمی گرچه نقدهای بسیاری به دولت نهم دارد، اما در عین حال مجلس ششم و بخصوص حزب مشارکت را نیز از انتقادهای خود بی نصیب نمی گذارد. صحبت های اکبر اعلمی را در مورد طرح سووال از رییس جمهور و کارشکنی ها در مورد این طرح می خوانیم.

آقای اعلمی مدتی است بحث طرح سئوال از رییس جمهور در مجلس مطرح شده. می شود توضیح بدهید دلایل این مساله چه بوده است؟

من ابتدا سعی می کنم قضیه را کمی کلی توضیح بدهم. نمایندگان مجلس در بدو ورود به مجلس سوگند یاد کردند از حقوق ملت پاسداری کنند. بر این اساس تشخیص ما این بود که بعضی از رفتارها و صحبت های آقای احمدی نژاد، نه تنها تامین کننده مصالح ملی و حقوق ملت نیست بلکه در مواردی در تنافر و تناقض با اصول قانون اساسی است. البته ممکن است تشخیص ما اشتباه باشد لیکن به این تشخیص رسیده ایم و برای اینکه سوگند شکنی نکرده باشیم ناگزیریم با استفاده از ابزارهای قانونی رییس جمهور را وادار به وفاداری به قانون اساسی کنیم. نماینده ها نه تنها این حق را دارند که از رییس جمهور سئوال کنند، بلکه براساس قانون اساسی حق دارند به دنبال طرح عدم کفایت رییس جمهور نیز باشند. رییس جمهور هم می تواند از خودش دفاع کند اما امیدواریم این دفاع این بار مستدل باشد. برای احضار رییس جمهور به مجلس امضای یک چهارم نماینده ها لازم است. این را برای این عرض می کنم که دوستان فکر نکنند ما عقب نشینی کردیم. اکثریت نمایندگان مشتاق به احضار رییس جمهور هستند اما ملاحظاتی وجود دارد که از سرعت عملی شدن احضار وی کاسته است. یکی از این ملاحظات ناظر به تهدیدات خارجی است که نمایندگان را وادار به مماشات کرده است. البته بنده و تعدادی از نمایندگان میان پرسش گری و جواب رییس جمهور با تهدیدات خارجی تناقضی نمی بینیم و اساسا معتقدیم سئوال نمایندگان و پاسخ مستدل مسئولان اسباب حیات و نشاط و اقتدار مجلس می شود.

یعنی شما با وجود شرایط فعلی به رایزنی برای سئوال از رییس جمهور و جمع آوری امضا ادامه می دهید؟

بله. صد در صد این کار را می کنیم. چون معلوم نیست که سئوال نکردن بیشتر از سئوال کردن ضرر نداشته باشد.

کمی ریزتر وارد دلایل طرح سئوال از رییس جمهور می شوید؟ دلیل آن چه بوده؟

سوالات در 16 بند تنظیم شده، چند محور کلی دارد. یک محور در مورد سیاست خارجی است که در برگیرنده مسایلی چون پرونده هسته ای، موضع گیری ها در مورد بحث هولوکاست و مسایل این چنینی است. محورهای دیگر معطوف به مواضع آقای رییس جمهور و همچنین سیاست های داخلی دولت وی می باشد.

منظور سیاست های فرهنگی است؟

در ابعاد مختلف، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تا حدودی مباحث فرهنگی را نیز در بر می گیرد.

مثلا چه مسایلی؟

بحث هایی مثل محدودیت ها، مواضع نادرست و…

در حال حاضر تعداد امضاها به چند تا رسیده است؟

هنوز به حدنصاب نرسیده، یک مقدار تهدیدات خارجی باعث تردید شده است. از سوی دیگر کارشکنی های هیات رییسه مجلس، همچنین تهدید بعضی از نمایندگان به طور غیر مستقیم توسط شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت در دوره بعدی باعث کندشدن مساله شده است.

یعنی بعضی تهدیدهای غیر مستقیم باعث عدم امضای نمایندگان شده است؟

بله، مثلا در جلسه فراکسیون اصول گرایان آقای باهنر تهدید کرده بودند که نمایندگانی را که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را امضا کرده بودند از فراکسیون اخراج می کنند و شنیده ام که در این مورد هم باز هم این مساله طرح شده است.

و تهدیدات دیگر چه بوده است؟

گفتم که مثلا ترس نمایندگان از رد صلاحیت ها در دوره بعد. یعنی بعضی ازنمایندگان به طور مستقیم یا غیر مستقیم تهدید به رد صلاحیت شده اند. به هر حال تهدیدها و تطمیع ها وجود دارد. ولی کسانی که نماینده می شوند باید دندان طمع را بکشند و البته باید آماده هر نوع فداکاری باشند. یعنی دراین راه حتی باید مرگ را نیز به جان بخرند. به هر حال به دلایلی چون ترس و دورنگری و بعضی از ملاحظات تاکنون از امضای این طرح خودداری کرده اند اما به طور لفظی از این کار حمایت و حتی ما را تشویق می کنند. و البته خیلی از این دوستان هم از اعضای فراکسیون اکثریت هستند.

البته خیلی از اصول گرایان معتقدند که این طرح توسط فراکسیون اقلیت برای تضعیف دولت آقای احمدی نژاد مطرح شده است.

خیر. به هیچ وجه این گونه نیست. برعکس این توهمات، این سئوال مستقل از گرایشات است. یعنی در حال تعداد امضاهای فراکسیون اصول گرایان بیشتر از فراکسیون اصلاح طلبان است. یعنی در حال حاضر بیش از 60 درصد امضا کنندگان این طرح نمایندگان عضو فراکسیون اصول گرایان هستند. در طیف اقلیت گرایش به امضای طرح خیلی کمتر است. مثلا دبیر فراکسیون اقلیت این طرح را امضا نکرده است.

چه افرادی تاکنون امضا کرده اند؟

ببینید مطبوعات باید مار ا حمایت کنند. ولی ما برای جلوگیری از تهدید نمایندگان اسامی را اعلام نمی کنیم.

یعنی تهدیدات تا این حد جدی است؟

بله، به هر حال ما اهل رسانه هستیم و شما هم می دانید اوضاع چگونه است. برای به سرانجام رسیدن طرح باید این کارها را انجام داد. البته این را بگویم که انشاالله به زودی شاهد طرح سئوال خواهیم بود.

اسم کسانی را می توانید بگویید که در مقابل تهدیدات عقب نشینی نمی کنند؟

من اول بگویم چه کسانی طرح را امضا نکردند. از هیات رییسه کسی نبوده و کارشکنی هم کرده اند. آقایان افروغ، نادران، قمی و سبحانی تاکنون امضا نکرده اند. از میان خانم های مجلس تنها خانم مهرانگیز مروتی امضا کرده اند. آقای پیرموذن امضا کرده اند، آقای خوش چهره امضا کرده اند….