دلایل تغییر تاکتیک خارجی خامنه‌ای

نویسنده
حسین محمدی

» برگزاری راهپیمایی "بی‌اعتمادی به آمریکا" در تهران

بحث گفت‌وگوی تلفنی میان حسن روحانی و باراک اوباما و احتمال گفت‌وگو میان دو کشور ٬‌هم‌چنان بحث داغ فضای سیاسی ایران است. بخشی از اصول‌گرایان بر این باورند که حسن روحانی نباید با باراک اوباما گفت‌وگو می‌کرد و این کار وی باعث لطمه خوردن به اعتبار جمهوری‌اسلامی شده است.

هم‌زمان علی سعیدی٬ نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ به تشریح دلایل تغییر تاکتیک آیت‌الله خامنه‌ای در سیاست خارجی پرداخته است.

سعیدی در یک سخنرانی در شهر اصفهان٬ با اشاره به تفاوت “در سیره سیاسی امام راحل و رهبر معظم انقلاب”٬ این تفاوت‌ها را “براساس حکمت و عزت نظام” توصیف کرد وگفت: “ولی فقیه باید بر این اساس و روند حرکت کند و آن را مدیریت نماید. اصل جهاد ثابت است ولی شیوه مبارزه و جهاد متغییر بوده و به تناسب زمان و مکان از سوی ولی فقیه زمان تعیین می‌شود”.

وی عوامل تغییر تاکتیک در سیاست خارجی را چنین توصیف کرد: “تعداد نفرات و مقدار امکانات و تجهیزات… تغییر در وضعیت پیروان… میزان تهدید… و رفتار جبهه مقابل…”.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه ادامه داد: “برخی امروز به سخن امام راحل استناد می‌کنند و می‌گویند امام موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بود ولی سؤال ما از این افراد این است که حذف شعار مرگ بر آمریکا جزء کدام اصول است ثابت یا متغیر. حذف شعار مرگ بر آمریکا جزء اصول متغیر است و تغییر تاکتیک و روش نسبت به آن تنها از سوی ولی فقیه زمانه صورت می‌گیرد”.

به گفته سعیدی: “رهبر معظم انقلاب تنها مذاکره با آمریکا را در حیطه حل مشکلات هسته‌ای آن هم با تاکتیک نرمش قهرمانانه نظر دارد و نرمش قهرمانانه به معنای انعطاف در عین اتکا به قدرت و عزت است”.

هم‌زمان محمدجواد لاریجانی٬ دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاییه٬ هم گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی را کار نادرستی توصیف کرد چرا که به گفته “جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که در دیپلماسی قهرمانانه خود کوچکترین خطا و اشتباهی را انجام ندهد…”

این مقام قدیمی جمهوری اسلامی که همواره سمت های درجه دوم و هیچ گاه موفق به کسب وزارت نشد و دو بار هم در دوران آیت الله خمینی به دستور وی از ریاست صدا و سیما و معاونت کل وزارت خارجه جدا ماند، در حالی که در دوران احمدی نٰژاد گفتگو با آمریکا را حتی در جهنم هم مناسب دیده بود اظهار عقیده کرده که “مذاکره و برقراری رابطه اوباما و روحانی نقشه ای بود که توسط رژیم صهیونیستی به راه انداخته شد و اسرائیل با این اقدام می خواست نشان دهد که رئیس جمهور ما در داخل کشور مورد حمایت نیست و سخنان او در سازمان ملل کاملا شخصی بوده است”.

این سخنان لاریجانی با واکنش رسانه های مختلف روبرو شد از جمله روزنامه اصول‌گرای جمهوری‌اسلامی مواجه شد٬‌ خطاب به وی نوشت: “به شخص آقای محمد جواد لاریجانی دو توصیه مهم داریم که امید است به آنها توجهی جدی نمایند. اول آنکه به تحرکات مشکوک این روزها، که نشان از آغاز یک تلاش همه جانبه از ناحیه شکست خوردگان انتخابات ۲۴ خرداد برای گرفتن انتقام از دکتر روحانی و حامیان وی دارد، توجه نماید و به این دام خطرناک و بی‌عاقبت نیافتد. و دوم آنکه به حافظه تاریخی مردم ایران اعتماد کنید که ماجرای مذاکراه شما با نیک براون انگلیسی، ماجرای کنار گذاشته شدنتان از وزارت خارجه و ماجرای ۸ سال حمایت پرسوز و گدازتان از احمدی نژاد و دلایل آن را به یاد دارند و ممکن است درصورت لزوم آنها را با جزئیات در معرض بازخوانی قرار دهند”.

این روزنامه خطاب به برادر بزرگ لاریجانی ها نوشت “این واقعیت‌ها کاملاً نشان می‌دهند افرادی از قبیل شما بازنشسته فکری هستید و تلاش هایتان برای ابراز نظرهای بی‌پشتوانه هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. توصیه ما به شما اینست که در دوران بازنشستگی فکری، حساب خود را از مجموعه بداخلاقان سیاسی که درحال آتش‌افروزی هستند جدا کنید”.

هم‌زمان علی‌رضا پناهیان٬‌ از روحانیون عضو قرارگاه عمار٬ پیرامون رابطه با آمریکا ٬‌چنین اظهارنظر کرده است: “آمریکا ۳۰ سال پیش قوی‌تر از حال حاضر بود و ایران در حال حاضر قوی‌تر از ۳۰ سال پیش است، این نشان می‌دهد مدیریت کلان در جمهوری اسلامی ایران قوی تر از مدیریت کلان در آمریکا است و اگر این مطلب به وضوح برای مردم روشن شود، دیگر به ایجاد ارتباط با آمریکا و بهبود وضعیت اقتصادی از سوی آمریکا فکر نمی‌کنند”.

این اظهارنظرها در حالی صورت گرفته است که به گزارش خبرگزاری فارس٬ برای دومین هفته متوالی در نمازجمعه تهران٬ “نمازگزاران تهرانی که بعد از اقامه نماز جمعه در راهپیمایی اعلام بی‌اعتمادی به آمریکا شرکت کردند و پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند”.

از سوی دیگر وب‌سایت الف - متعلق به احمد توکلی - در تحلیلی پیرامون آینده روابط ایران و آمریکا٬ نوشته است: “آنچه که برخی اصولگرایان تندرو انتظار دارند که بلافاصله آمریکائی‌ها به عذر خواهی از گذشته (یا اصطلاحا به غلط کردم) بیفتند و همین فردا از حمایت از اسرائیل دست برداشته و فرداهای دیگر هم در همه مجامع بین‌المللی از نظرات ایران تبعیت نمایند، آرزوئی محال است”.