گزارش - مراسلات شرقی در گالری سیحون

نویسنده
میترا سلطانی

رنگ بندی اسلیمی

گالری سیحون دراردیبهشت ماه جاری میزبان نمایشگاهی از نقاشی‌های حامد بهروزکار با عنوان “مراسلات شرقی” شده است. همکارمان در تهران گزارشی از این رویداد فرهنگی ارسال کرده که در ادامه می خوانید…

طراحی کردن رنگ ها یک کار ذهنی و درونی و فردی است. چیزی که باعث ایجاد و بروز یک عکس العمل در یک فرد می شود ممکن است در افراد دیگر باعث ظهور واکنش های متفاوتی گردد. گاهی این واکنش ها به دلیل اولویت بندی های شخصی است و گاهی به دلیل پس زمینه ی فرهنگی فرد. تئوری رنگ به نوبه ی خود یک علم به حساب می آید. مطالعه ی این که رنگ ها چگونه روی افراد مختلف اثرات متفاوت می گذارد، هم به صورت فردی هم به صورت گروهی، چیزی است که ممکن است در بعضی افراد باعث شود تا شغل خود را گسترش و بهبود ببخشند. کاری به آسانی تغییر دادن ته رنگ (hue) و اشباع رنگ (saturation) یک رنگ می تواند یک احساس کاملا متفاوت ایجاد کند. تفاوت های فرهنگی به این معنا است که گاهی اوقات مواردی که برای یک فرد در یک کشور خوشحال کننده و هیجان برانگیز است می تواند برای فرد دیگری از یک کشور دیگر نا امید کننده و باعث دلتنگی و افسردگی شود.

مراسلات شرقی عنوان مجموعه نقاشی‌های حامد بهروزکاراست که با تکنیک ترکیب مواد وتاثیر خط و رنگ کار شده است.او در این کارها با تاثیر از اندیشه‌های شرقی،نقش های سنتی را در قالبی نو و با رنگ بندی های اسلیمی در خطوط و طراحی هایش ارایه داده است.برخی از این کارها بی‌شباهت به نقش‌های پنجره‌ها و ارسی‌های قدیمی نیست و گاه آشکارا مخاطب را به همان حال و هوای قدیمی می‌برد.تلاش و جستجوی بهروزکار،کارهایی را پیش روی بیننده می‌گذارد که او را به فکر وامی‌دارد.بازی با حروف فارسی وتکرار اجرای این حروف به فرم‌ها و قالب‌های نو منتهی می‌شود.

او در پس‌زمینه‌ی کارها،علاقه‌اش را به فرم‌های هندسی و تاثیرات رنگ بر آن ها پنهان نمی‌کند،چیزی که به مشخصه‌ی آشکار آثار او تبدیل شده است و می‌توانیم همراه با دیدن آنها در فضای معمارانه‌ی نقاش به دیدن کاشی‌ها و آبی‌ها برویم.

 بهروزکار خود درباره این نمایشگاه نوشته است: «سیاه نقشهای من برداشتی است رها از گذشته ما، شرح حال و خودنگارگری بخشی در فرهنگ جمعی هزاران ساله خاورمیانه‏‌ای‏‌مان، با صورت و شمایل “مراسلات مشرقی” در قالب پیامی منوّر و ملوّن از دل تاریکِ تاریخ هزاران ساله، که به جهان امروزین و نوین حک و ارسال می‏گردد. تکرّر نقش و فرم، اشاره‌‏ای کوچک است به ابدیتِ جمود و بزرگی که در بطن جغرافیایی و تقدیر محتوم آسیایی آن گرفتار آمده‏‌ایم و در عین بی‌عملی، دچار جاودانگی مفرط و خودخواسته گشته‏‌ایم. با تکرار و تکرار و تکرار… در پی عبور از این سرنوشتِ سرشته شده ازلی هستیم. به مانند محکومی که از اعمال شاقّه خویش در پی ساختن و گرداندن روزهای سخت و آسان به دور نخ بی انتهای تسبیحِ کاشی‏ های رنگارنگ است. غالب ما انسانهای مشرقی، ابناء دهری هستیم که محو جمال نورانی خود شده‏ایم و مدهوش وصال خود با خویشتن‏‌ایم. از این درخشندگی جمال وشیفتگی خودی! چشمان جانمان به تیره‏گی گراییده است. آنچنانکه می‏بینیم اما دیگر نگاه نمیکنیم. طلسم شده‏‌ایم از جادویِ آگاهی حقیقت امروزین جهان! در پی واگویه هستیم واگویه‏‌ای آهنگین که چون لالایی ما را به خواب مسموم و زهرآگین خاورمیانه‏‌ای‏‌مان‏ ‏‏فرامی‏‌خواند. خواب خوش شرقی، در سایه سار رنگ‏ها و نقش‌‏ها.

با نگاهی کلی به نقاشی های حامد بهروز کار می توان فهمید که او نقاشی است، که برخطوط ‘ مرکزی تابلو تاکید خاصی دارد و در بسیاری نقاط برای حجم پردازی از هاشور استفاده کرده است و همچنین به جز تاکید خطی از بافت نیز بهره می گیرد.

ترکیب بندی در نقاشی های او بسیار شلوغ است اما از انسجام کافی برخوردار است. تیرگی ها و روشنی ها به خوبی درترکیب بندی تقسیم شده اند، همچنین رنگ ها در کمپوزیسون هایی که اوخلق کرده است به دنبال بیان مفاهیمی جذاب در بخش تصویر سازی هستند. هنگامی که ترکیب بندی شلوغ است و عناصر تجسمی زیادی در یک کمپوزسیون وجود دارد چاره کار برای انسجام کلی در نقاشی انتخاب رنگ است. به این معنی که یا انتخاب رنگها محدود شود به چند رنگ و هر نقاشی باید دارای یک حاکمیت رنگی خاصی باشد که چشم در برخورد با ابژه های زیاد به وسیله رنگ های محدود به درک بهتری از اثر برسد ویا رنگ در اثر در خدمت بیان مفهومی باشد، که بخش عمده ای از موارد فوق در نقاشی های بهروز کار وجود دارد.نقاشی های او حجمه ای است از ابژه هایی که بریده بریده هستند.

بهروزکار متولد 1349 شهر رشت است ودر سال 1374 در رشته‌ی نقاشی،از دانشگاه آزاد اصفهان در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌است.او تا به حال درنمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی شرکت کرده‌است و سالها به عنوان مشاور گرافیکی و تبلیغاتی،طراحی و اجرای دکوراسیون و فولدرهای صنعتی مشغول به کار بوده است.

این نمایشگاه به مدت یک هفته در گالری سیحون واقع در خیابان بخارست، کوچه چهارم، شماره 30 واقع است و بازدیدکنندگان می‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 به این گالری مراجعه کنند.