سناریویی خطرناک در راه است

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش ها به انتقادات هاشمی رفسنجانی

موضع گیری هاشمی رفسنجانی در باره “لزوم بازگرداندن اعتماد مردم” وهمچنین مخالفت صریح وی با طرح آیت الله خامنه ای درباره نظام پارلمانی که در جمع روزنامه نگاران مطرح شد، واکنش رسانه های حکومتی را در پی داشت.این رسانه هاسخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره “التهاب در آستانه انتخابات مجلس” را “سناریویی خطرناک مشابه سناریوی سال 88” خواندند و تحت عنوان «از سران فتنه» از وی انتقاد کردند.

سایت جهان نیوز، وابسته به علیرضا ذاکانی، از جمله این رسانه ها بود که دیروز تیتر اصلی خود را به انتقاد از هاشمی رفسنجانی اختصاص داد و در مطلبی با عنوان “آیا آیت‌الله هاشمی به دنبال احیای طرح خطرناک سال 88 است؟”، نوشت: “هرچند بخشی از فعالان سیاسی از تلاش های مخفی و مشکوک جریان انحرافی برای اثرگذاری بر انتخابات مجلس نهم سخن گفته و معتقدند سران این گروه منحرف درصدد فرستادن نیروهای خود به خانه ملت هستند اما رویه ای که آقای هاشمی و برخی از سران اپوزیسیون در پیش گرفته اند بی شک مخدوش کردن امانتداری و چهره نظام و زیر سوال بردن اصل انتخابات است؛ رویه ای که همگان پیامدهای ناگوار آن و اغتشاش جریان شکست خورده را پس از انتخابات خرداد ۸۸ به چشم دیدند. در واقع به نظر می رسد که آقای هاشمی خلاف تاکیدش بر “ترمیم اعتماد مردم” در حال پیمودن مسیر اعتمادزدایی از نتیجه انتخابات و امانتداری نظام است. در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز آقای هاشمی از ماه ها پیش به میدان آمد و به صورت مکرر مشابه سخنان امروزش را درباره انتخابات مورد تاکید قرار می داد”.

جهان نیوز در ادامه این مطلب با اشاره به”عدم هراس هاشمی از انتقاد” افزوده است: “اعتراضات مردمی هم باعث اصلاح مواضع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نشده و او هرگز هراسی از ماندن در کانون انتقادات به خود راه نداده است به گونه ای که وی در آستانه دومین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دهم و نیز در هفته های اخیر بار دیگر رویکرد سابق خود را پی گرفته است. اما آقای هاشمی که در سخنانی مکرر این روزها بر از دست رفتن اعتماد مردم و لزوم ترمیم آنان تاکید کرده است به این سئوال پاسخ نداده است که چه کسی برای نخستین بار «بذر تردید» و «بی اعتمادی» را در دل مردم کاشت و پس از انتخابات به حمایت از جریان فتنه گر پرداخت؟ و آیا راهکار بهتر برای تقویت اعتماد مردم، عزم آقای هاشمی و خواص همسو به اصلاح رفتار و رویکرد خود در چند سال اخیر نیست؟ “

این سایت مجددا هاشمی را  از سران “فتنه” خوانده و نوشته است:” شاید منظور آقای هاشمی از «مردم» حامیان جریان فتنه باشد که اگر اینگونه باشد نیازی به نوشتن درباره آن وجود ندارد. در هر صورت روشن است که نباید از رویکرد این روزهای آقای هاشمی و دوستانش بسادگی گذشت زیرا اصرار رئیس مجمع تشخیص مصلحت بر پیش کشیدن موضوع «تزئینی» بودن رای مردم و احیای رویکرد سال ۸۷ و ۸۸ از پروژه ای حساس حکایت دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان، فعالان سیاسی و دانشجویی و رسانه های در این باره است. حتی اگر مواضع او «سخنانی هرچند نادرست» از زبان یک دلسوز نظام توصیف شود نیازمند دادن تذکرات لازم است”.

روزنامه کیهان نیز که حسین شریعتمداری،نماینده آیت الله خامنه ای آن را اداره می کند،در شماره روز چهارشنبه خود به هاشمی حمله کرد و چنین نوشت: “جریان متبوع آقای هاشمی طی دو سال گذشته برخلاف اظهارات وی بر ایجاد تفرقه و درگیری اصرار داشته است. مواضع وی در آستانه انتخابات دو سال پیش نیز یکی از عوامل تشدید تشنج در فضای انتخاباتی بود. همچنین پس از وقوع برخی آشوب های سازمان یافته از سوی دشمن، برخی اطرافیان آقای هاشمی (نظیر فائزه و مهدی هاشمی) در دامن زدن به التهابات نقش مستقیم داشتند.اما صرف نظر از این موضوع، درباره نگرانی مطرح شده از سوی آقای هاشمی (تضعیف جمهوریت در صورت پارلمانی شدن نظام) ظاهرا خطایی در فهم موضوع صورت گرفته است والا همه آشنایان با مقدمات حقوق اساسی می دانند که نه «نظام ریاستی»، تنها مصداق «جمهوری» است و نه نظام پارلمانی در تقابل با جمهوریت قرار دارد. توضیح آن که هم اکنون نیز جمهوری های موجود در دنیا بعضا ریاستی و برخی دیگر پارلمانی هستند. در شیوه پارلمانی، نیز رأی مردم نقش اصلی را دارد”.

گفتنی است ابراز نگرانی هاشمی رفسنجانی از التهاب در آستانه انتخابات و تاکید وی بر لزوم بازگرداندن اعتماد از دست رفته مرد که جزء راهکارهای وی به عنوان “راه برون رفت نظام از بحران” در سخنرانی 26 تیرماه نمازجمعه وی بود، در حالی خشم راستگرایان را در پی داشته که خود این جریان نیز در ماه های اخیر بارها از احتمال بروز تقلب در انتخابات و  درگیری در مقطع انتخابات ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این گزارش، در واپسین نمونه از این ابراز نگرانی ها، حجت الاسلام غرویان گفته است: “اگر رقابت‌های انتخاباتی تند و حاد شود، ممکن است به خشونت کشیده شده و طرفداران هر کاندیدایی برای حمایت از کاندیدای خود با طرفداران کاندایداهای دیگر درگیرشوند و طبیعتاً این مسائل می‌تواند امنیت کشور را به خطر بیاندازد”.

www.aftabnews.ir/vdcgyw9qtak9wy4.rpra.html

اسماعیل احمدی مقدم نیز هفته گذشته از “احتمال خشونت در انتخابات و برخورد پلیس با ناآرامی” خبر داده بود.

www.asremrooz.ir/vdch6xnz.23nzmdftt2.html

گفتنی است در طی یکسال گذشته بسیاری از راستگایان در باره احتمال دخالت دولت در انتخابات ابراز نگرانی کرده اند.

www.roozonline.com/english/news3/newsitem/article/-4fe383642e.html