سینمای ایران

نویسنده
مرضیه حسینی

مروری بر اخبار سینمایی در روزهای گذشته

فرهادی، بهترین فیلمساز خاور میانه

کار جدید بهرام توکلی مجوز ساخت گرفت

بهرام توکلی برای فیلم سینمایی “9130 روز” به تهیه‌کنندگی مسعود جعفری جوزانی و سعید ملکان پروانه ساخت گرفت.

در آخرین جلسه شورای صدور پروانه نمایش و شورای صدور پروانه فیلمسازی فیلم “9130 روز” به تهیه‌کنندگی مسعود جعفری جوزانی و سعید ملکان و کارگردانی بهرام توکلی با مضمون اجتماعی پروانه ساخت دریافت کرد.

همچنین شورای صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های “آن سوی خط ” به کارگردانی علی وزیریان و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و “زبان مادری” به کارگردانی قربان محمدپور و تهیه‌کنندگی حسین زندباف پروانه نمایش صادر کرده است.

با صدور موافقت اصولی برای یک پروژه به نام “تراژدی آتش” به تهیه‌کنندگی سیاوش حقیقی و کارگردانی سید مسعود اطیابی با مضمون اجتماعی موافقت شد.

 

فرهادی بهترین فیلمساز سال خاورمیانه شد

در مراسمی که از طرف مجله آمریکایی «ورایتی» در یکی از سالن‌های هتلی در ابوظبی  برگزار شد، جایزه بهترین فیلمساز سال خاورمیانه به اصغر فرهادی اهدا شد.

علاوه بر ایم موفقیت اصغرفرهادی  به خاطر آخرین فیلمش جایزه ویژه هیأت داوران «مسابقه اصلی» پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی در امارات شامل جایزه بزرگ یکصدهزار دلاری و تندیس مروارید سیاه را کسب کرد.

فیلم «جدایی نادر از سیمین» مورد استقبال تماشاگران حاضر در سالن و جشنواره قرار گرفت و توانست جایزه ویژه هیأت داوران شامل و تندیس مروارید سیاه بخش «مسابقه اصلی» پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی را به دست آورد.

فرهادی بعد از دریافت جایزه‌اش در سخنان کوتاهی گفت:

“تشکر می کنم از جشنواره فیلم ابوظبی و «پیتر اسکارلیت» و تشکر می‌کنم از گروهی که سال گذشته این موقع به من کمک کردند که این فیلم ساخته شود، که بعضی‌شان از جمله خانم اسکندرفر هم اکنون در سالن حضور دارند. دلم می‌خواهد یاد کنم از همه فیلمسازان خوب ایرانی که من را با فیلم‌هایشان به سینما علاقمند کردند؛ اگر که الان سینمای ایران در دنیا شناخته شده است به خاطر تلاش‌هایی است که پیش از من، این فیلمسازها انجام دادند. احساس می کنم همه‌شان با هر عقیده‌ای تأثیر داشتند به خاطر اینکه من اینجا باشم.”

در پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی فیلم‌هایی از کارگردانان ایرانی از جمله: فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی «اصغر فرهادی» در بخش «مسابقه اصلی»، فیلم کوتاه «اسرار» و فیلم کوتاه «چیزی در تهران اتفاق می‌افتد» به کارگردانی «سیف‌الله صمدیان» در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه و فیلم کوتاه «پانسمان» به کارگردانی «امید عبداللهی» در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه به روی پرده رفت و «فاطمه معتمدآریا» داور بخش بنیاد توسعه سینمای آسیا «نتپک» NETPAC حضور داشتند.

 

 

محمد خزاعی و دبیری سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

معاون سینمایی وزیر ارشاد طی حکمی محمد خزاعی را به عنوان دبیر سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منصوب کرد.

محمد خزاعی پیش از این در دوره‌هایی دبیر جشنواره‌های فیلم دفاع مقدس، فیلم کوثر، تئاتر رضوی و فیلم کیش بود و به عنوان تهیه‌کننده فیلم‌هایی مانند «پیک نیک در میدان جنگ»، «پشت پرده مه»، «مار و پله»، «جعبه موسیقی»، «احضارشدگان» و «برخورد خیلی نزدیک» را در کارنامه دارد.او هم اکنون فیلم «قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی را در دست تولید دارد.

 

 

مهناز افشار هم وارد کار موسیقی شد

به دنبال امین حیایی، محمد رضا گلزار، شهاب حسینی، نیکی کریمی و… در تازه‌ترین تجربه هنرمندان در دنیای موسیقی، مهناز افشار به عنوان همخوان و دکلمه کننده ترانه‌ها در آلبوم جدید روزبه نعمت اللهی حضور یافته تا فعالیت در عرصه موسیقی را تجربه کند.

این در حالی ست که از مدت‌ها قبل خبر حضور این بازیگر توانا در آلبوم «بهران رادان» به گوش می‌رسید که با تائید این خبر از سوی مدیر هنری آلبوم رادان، خبر حضور افشار در آلبوم روزبه نعمت اللهی می‌تواند جالب توجه باشد.

آلبوم نعمت اللهی «رویای روزهای بارانی» نام دارد که با ۱۳ قطعه با اشعاری از مولانا، نیما یوشیج، اخوان ثالث، میثم یوسفی، لیلا رضایی، حسین غیاثی، مسرور نعمت الهی و شاهکار بینش پژوه درحال ساخت است.

 

 

پشت پرده نارنجی پوشها

«نارنجی‌پوش» تازه‌ترین ساخته سینمایی داریوش مهرجویی این روزها در آخرین مراحل پیش تولید است و به‌زودی مقابل دوربین می‌رود.

تاکنون لیلا حاتمی برای بازی در این فیلم قرارداد امضا کرده است.و بازی او در کنار حامد بهداد و میترا حجار قطعی به نظر می‌رسد. بازیگران قطعی دیگر این فیلم هم تاکنون امید روحانی و فردوس کاویانی هستند.

نام‌هایی چون لعیا زنگنه و ساره بیات هم که پیش از این به عنوان بازیگران فیلم مهرجویی مطرح شد، در فهرست قطعی بازیگران این فیلم حضور ندارند.

«نارنجی‌پوش» فیلمی درباره حفظ محیط زیست است وحکایت مقطعی از زندگی عکاسی با بازی حامد بهداد و تحول اوست که تلاش دارد با پاکیزگی محیط اطراف، به تطهیر روح و روان خود بپردازد و به پاکیزگی روح دست یابد.

فیلمنامه این فیلم نوشته مشترک مهرجویی و وحیده محمدی‌فر براساس طرحی از وحیده محمدی‌فر است.

 

سورپرایز بزرگ حاتمی کیا

فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» که هم اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد با یک غافلگیری بزرگ همراه خواهد بود. پیش از این حضور حمید فرخ نژاد و امید روحانی به عنوان بازیگران در این فیلم قطعی شده بود و مهتاب کرامتی به عنوان نقش اصلی در”زندگی خصوصی آقا و خانم میم” به گروه اضافه شده است.

اما خبر غافلگیرکننده این است که ابراهیم حاتمی‌کیا قرار است به احتمال زیاد یکی از نقش‌های مهم و کلیدی این فیلم را بازی کند. حاتمی‌کیا در این فیلم در نقش یک مرد متمول حضور خواهد داشت. حاتمی‌کیا پیش از این هم با حضور در نقش‌های کوتاهی از اثار خودش مثل بسیجی کور «دیده‌بان» یا نقشی در «بوی پیرهم یوسف» و حتی فیلم «دعوت»، حضور مقابل دوربین را تجربه کرده است.

این فیلم بر اساس طرحی از حجازی و نویسندگی علی طالب‌آبادی ساخته می‌شود. داستان فیلم در ارتباط با زندگی یک زن و شوهر است. تهیه‌کنندگی این فیلم سینمایی را محمدرضا شفیعی بر عهده دارد.

روح الله حجازی پیش از این فیلم سینمایی”در میان ابرها” را کارگردانی کرده که در آن الناز شاکردوست و افشین هاشمی به ایفای نقش پرداختند.

 

 

 ”سعادت‌آباد” “یه حبه قند” را جا گذاشت

فیلم​های «سعادت آباد» و «یه حبه قند» اگرچه همزمان با هم اکران شدند اما میزان فروش این دو فیلم تفاوت فاحشی با هم دارد. فیلم «سعادت‌آباد» ساخته مازیار میری با در اختیار داشتن 25 سالن سینما، تا آخر مهرماه به فروش 219.8 میلیون تومانی دست یافته است. فیلم «یه حبه قند» سید رضا میرکریمی هم با در اختیار داشتن  20 سینما  127.6 میلیون تومان فروخته است.

علاوه بر این دوفیلم، دو فیلم دیگر نیز به پرده اکران راه پیدا کرده اند، «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا و «مرگ کسب و کار من است» ساخته امیر حسین ثقفی دو فیلمی هستند که به تازگی روی پرده سینماها رفته اند.

 «راه آبی ابریشم»  که در بیست سینما اکران شده تا کنون 11 میلیون فروخته است. این فیلم در مقطع زمانی قرن چهارم هجری و حول محور زندگی «سلیمان ابن‌سیراف» از بزرگ‌ترین دریانوردان ایرانی می‌گذرد و اوج تاریخ دریانوردی ایران را به تصویر می‌کشد.

در این فیلم بازیگرانی چون عزت‌الله انتظامی، رضا کیانیان، داریوش ارجمند، بهرام رادان، پگاه آهنگرانی و پیام دهکردی… به ایفای نقش می‌پردازند.

 «مرگ کسب و کار من است» اولین ساخته امیرحسین ثقفی نیز در دو روز نخست اکران در هفت سینما پنج میلیون فروخته است. این فیلم داستان سه مرد را روایت می‌کند که برای سرقت با یکدیگر همسفر می شوند. پژمان بازغی، امیر آقایی، ماه‌چهره خلیلی، کامران تفتی، مریم بوبانی، میثم غنی زاده، رامین راستاد و سونیا اسپهروم در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

 «شش و بش» و «زنان ونوسی و مردان مریخی» دو فیلمی هستند که هر کدام 42 روز است که بر پرده سینماها هستند، «شش و بش» اولین ساخته بهمن گودرزی با نمایش در 22 سینما تا کنون یک میلیارد و صد و دو میلیون تومان فروخته و در صدر جدول فروش فیلم‌های روی پرده قرار دارد.

 «زنان ونوسی و مردان مریخی» به کارگردانی کاظم راست‌گفتار فیلم دیگری است که بعد از 42 روز اکران در 11 سینما 822.3 میلیون فروخته است.

 «شکارچی شنبه» فیلمی از پرویز شیخ طادی با نه روز اکران و در اختیار داشتن 10 سینما تاکنون 6.7 میلیون فروخته است.

 

امین تارخ از بازی در نقش عبدالمطلب انصراف داد 

در حالی که امین تارخ جزو اولین بازیگرانی بود که برای بازی در فیلم «محمد(ص)» قرارداد بست، اما به دلایل نامعلوم از بازی در این فیلم انصراف داد.

جالب اینکه به جای وی مجیدی قصد دارد نقش عبدالمطلب را به علیرضا شجاع نوری واگذار کند. مهدی پاکدل، ساره بیات، محسن طنابنده، مینا ساداتی، حمید فرخ‌نژاد، رعنا آزادی‌ور، حمیدرضا تاج‌دولت، صادق هاتفی، محمد عسگری، هدایت هاشمی، نگار عابدی، پانته‌آ مهدی‌نیا و جعفر قاسمی دیگر بازیگران «محمد(ص)» هستند که تهیه‌کنندگی آن را محمدمهدی حیدریان برعهده دارد.

 

تکلیف خانه سینما به زودی مشخص می‌شود 

در پی اعلام اخبار غیررسمی درباره برپایی یک دادگاه غیرعلنی جهت محکومیت خانه سینما و احتمال منحل شدن خانه سینما‌، سیدمحمدحسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد در پاسخ به سئوالی در این خصوص، به ذکر این نکته بسنده کرد که «به ‌زودی تکلیف خانه سینما مشخص می‌شود».

گفته می‌شود اساسنامه خانه سینما مورد شکایت قرار گرفته و این پرونده به صورت غیرعلنی در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.