دیدار وزیر اطلاعات با مشارکتی ها

نویسنده
شیرین کریمی

» ادعای رسایی در صحن علنی مجلس

“اخیراً وزیر اطلاعات جلسه‌ای دوستانه با شورای مرکزی حزب منحله داشته است.” این خبر تایید نشده ای است که حمید رضا رسایی نماینده تندرو و جنجالی مجلس اسلامی روز گذشته در صحن علنی مطرح کرد و وزارت اطلاعات هنوز پاسخی به آن نداده است.

رسایی نماینده تهران و از اعضای افراطی ترین طیف جناح اصولگرایان – جبهه پایداری – روز سه شنبه حزب مذکور را “جبهه مشارکت” اعلام کرده و در انتقاد از دیدار وزیر اطلاعات با اعضای این حزب گفته است: “حزب منحله مشارکت در حاکمیت اصلاح‌طلبان آمریکایی و در مجلس ششم نقش براندازی داشتند و در مجلس ششم مهمترین نقش را برای مقابله با اصول مهم و ایدئولوژیک قانون اساسی داشتند. آیا معنای اعتدال این است؟”

رسایی نخستین فردی است که خبر انجام چنین دیداری را منتشر کرده است و پیش از این هیچ یک از نشریات و خبرگزاری ها و سایت های جناح راست به ملاقات محمود علوی با اعضای جبهه مشارکت اشاره نکرده بودند.

اعضای جبهه مشارکت در کنار سازمان مجاهدین، دو جریان اصلی اصلاح طلبی در جمهوری اسلامی، در انتخابات پارلمانی مجلس ششم در زمستان ۷۸ اکثریت کرسی های مجلس را به خود اختصاص دادند اما در دو انتخابات مجلس هفتم و هشتم به صورت فله ای رد صلاحیت شدند. این دو حزب سرانجام پس از سرکوب خونین اعتراضات مردمی به تقلب در انتخابات سال ۸۸، توسط حکومت و به دلیل نزدیکی به آنچه هواداران آیت الله خامنه ای “جریان فتنه” می نامند، منحل اعلام شدند.

این دو حزب که در انتخابات بحث برانگیز ۲۲ خرداد از کاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت کرده بودند، اواخر فروردین سال ۹۰ پس از کش و قوس های فراوان با تابلو “فعالیت ممنوع” کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مواجه شدند.

اعضای ارشد شورای مرکزی جبهه مشارکت از نخستین ساعات روز ۲۳ خرداد ۸۸ – نیمه شب پس از برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری - بازداشت و تابستان همان سال در دادگاه هایی که “نمایشی” خوانده می شوند به حبس های طویل المدت محکوم شدند.

جبهه مشارکت دو سال بعد و در آستانه نهمین دوره انتخابات مجلس به طور علنی این انتخابات را تحریم کرد و با انتشار بیانیه ای نوشت: “ما بر این عقیده هستیم در انتخاباتی که در فضای آزاد برگزار نشود، نامزدهای مردمی اجازه ورود و رقابت نداشته باشند و از آن مهم‌تر رأی مردم به هیچ‌ انگاشته شود نمی توان شرکت کرد و به همین دلیل تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در انتخابات مجلس را به اطلاع عموم ملت ایران می‌رسانیم.”

با این وجود در آخرین هفته های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ، همزمان با حمایت گروه های اجتماعی و بعد چهره های سیاسی مشهور جناح اطلاح طلبان از کاندیداتوری حسن روحانی، این تشکل نیز به امید باز شدن فضای سیاسی،به صف حامیان کاندیدای میانه رو پیوست.

با این وجود، یک سال پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات، به طور خاص جبهه مشارکت تقریبا با همان فشارهایی روبروست که در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد. چهره های شاخص این حزب همچون مصطفی تاج زاده و محسن میردامادی هنوز در زندان هستند، کماکان از سوی وزارت کشور غیر قانونی محسوب می شود و اعضای آن اجازه برگزاری جلسات و کنگره های رسمی را ندارند.

اردیبشهت امسال نیز ماموران حفاظت اطلاعات سپاه با حضور در منزل حسین نورانی نژاد از اعضای جبهه مشارکت وی را دستگیر کردند. حسین نورانی نژاد، رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی جبهه مشارکت، سه ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ هم بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شده بود. وی پس از گذراندن یک سال زندان، در شهریور سال ۱۳۸۹ آزاد شده بود.

 

رسایی: در صورت تکذیب خدمت شان خواهم بود!

ناظران می گویند با نزدیک شدن به انتخابات مجلس در زمستان سال 94 ، اصلاح طلبان از جمله حزب مشارکت تکاپوی خود برای مشارکت در فضای سیاسی را افزایش خواهندداد؛امری که احتمالا به تخاصم بیشتر نیروهای دست راستی با این دست تشکل ها خواهد انجامید. حسن روحانی هنوز هیچ نوع موضع گیری در خصوص اینکه در این دعوا کدام سمت خواهد ایستاد اتخاد نکرده است.

با این حال اگر خبر دیدار وزیر اطلاعات دولت وی با اعضای این تشکل اصلاح طلب درست باشد ، احتمالا فشارهای اصولگرایان بر وی برای توضیح در این خصوص افزایش خواهد یافت. حمید رسایی دیروز در جریان سخنرانی خود پرسیده است: “آیا محتوای این جلسه مربوط به انتخابات مجلس دهم بوده است؟”

به نظر رسایی در خصوص خبر خود مطمئن نیز به نظر می آید ، چرا که دیروز وقتی با این تذکر محمدحسن ابوترابی فرد – نائب رئیس مجلس نهم – مواجه شد که “ممکن است(وزیر اطلاعات) اصل این دیدار را تکذیب کنند.” با لحنی قاطع و کنایه آمیز پاسخ داد: “اگر تکذیب کنند، آن زمان خدمت آقایان هستم.”

 

سکوت وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات هنوز به اظهارات رسایی واکنشی نشان نداده است این مواضع نشان می دهد که ممکن است در چند روز آینده او و سایت رجانیوز - نزدیک به جبهه پایداری- به انتشار فیلم یا فایلی صوتی در خصوص چنین “دیداری” دست بزنند.

علوی در مقایسه با وزرای اطلاعات محمود احمدی نژاد – غلامحسین اژه ای و حیدر مصلحی - چهره میانه رویی به شمار می رود. وی در حال حاضر از اعضای مجلس خبرگان رهبری و نماینده پیشین مجلس در دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم است.

وی همچنین در سالهای ۶۸ تا ۷۰ معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به‌ عهده داشت و در سال‌های ۷۹ تا ۸۸ نیز رئیس سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش بود.
علوی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ‌یکی از اعضای ارشد ستاد انتخابات حسن روحانی بود و به‌ عنوان نماینده او در ایام انتخابات به دیدار مراجع و علمای قم رفت.

اوایل فروردین امسال علوی از سوی نمایندگان اصولگرا در مجلس به خاطر اینکه وزارت اطلاعات مانع دیدار کاترین اشتون – رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا – با تعدادی از فعالین زن منتقد در سفارت اتریش در تهران نشده بود مورد انتقاد قرار گرفت و برای پاسخ به سئوال ۶۷ نماینده به بهارستان احضار شد.

زمستان سال گذشته هم وی با “اتهام دیدار با محمد خاتمی” مواجه شده اما در پاسخ به سئوال نمایندگان اصولگرا گفته بود: “خیر؛ بنده نه با سیدمحمد خاتمی و نه سیداحمد خاتمی دیدار کردم. البته روز گذشته با سیداحمد خاتمی صحبت تلفنی داشتم.”