دولت فرامین رهبر را اجرا نمی کند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بالا گرفتن انتقادها از سیاست فرهنگی دولت:

در حالیکه انتقادهای اصول‌گرایان از روند مذاکرات هسته‌ای کمی کاهش یافته، اکنون آن‌ها بر حمله به سیاست‌های فرهنگی دولت تمرکز کرده‌اند تا آنجا که وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد گفته در وزارت ارشاد دولت روحانی “نخواستن اجرای فرامین رهبری بر نتوانستن غلبه یافته است”.

محمد حسینی، در گفت‌وگویی با نشریه ”رمز عبور” ضمن اشاره به درخواست‌های فرهنگی رهبر جمهوری‌اسلامی و اشاره به برخی اتفاق‌های رخ داده در دوره یک ساله در دولت روحانی، گفت: “با وجود این همه هنرمندان متعهد و مستعد و جوانان خلاق و نوآور که رویش‌های زیبای نظام اسلامی هستند، این عقبگرد چه مفهومی دارد؟! به نظر می‌رسد مسئولین این دغدغه را ندارند. از رأس دولت که خود آقای روحانی باشد، می‌گوید کسانی که غصه بهشت رفتن مردم را می‌خورند آدم‌های متوهم و بیکاری هستند تا رده‌های پایین‌تر”.

به گفته‌ی حسینی در وزارت ارشاد دولت روحانی “نخواستن اجرای فرامین رهبری بر نتوانستن غلبه یافته است”.

بخشی از انتقادهای حسینی به حوزه سینما هم باز می‌گشت. به گفته‌ی وی در یک سال گذشته و “در جشنواره فیلم فجر در سال ۹۲ شاهد بودیم، مضمون فیلم‌هایی مثل «قصه‌ها» یا «من عصبانی نیستم» مغایرت با نظام و مؤید فتنه بود، در حالی که مواضع رهبری در بحث فتنه کاملاً معلوم است”.

با این حال چنین مساله‌ای از سوی یکی از مدیران وزارت ارشاد تکذیب شد. حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، در یک کنفرانس خبری گفت: “بعضی‌ فیلم‌ها بدون دلیل توقیف شده‌اند و نگرانی فیلمسازان در این مورد به حق است. چهره‌های شاخص جمهوری اسلامی و کسانی که معتقد به آرمان‌های نظام هستند و دغدغه‌های رهبری را درک می‌کنند نباید فیلم‌هایشان توقیف شود. البته نباید فراموش کنیم که شورای نظارت و ارزشیابی از افراد شناخته شده نظام که همگی معتقد به آرمان های انقلاب، نظام مقدس ولایت فقیه هستند، تشکیل شده و هرگز به فیلم های که در جامعه تشنج ایجاد کند و فیلم‌هایی که به تعبیر آقایان از آنها به عنوان فیلم های حامیان فتنه یاد می‌شود مجوز نمی‌دهند”.

سخنان اخیر وزیر ارشاد دولت دهم، در ادامه موضع‌گیر‌ی‌های سابق اصول‌گرایان علیه سیاست‌های فرهنگی دولت است. روندی که طی چند ماه گذشته، افزایش یافته.

این انتقادها پس از سخنان سال گذشته آیت‌الله خامنه‌ای، افزایش یافت. رهبر جمهوری‌اسلامی اسفندماه سال گذشته در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، از وضعیت فرهنگی کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بود: “من هم از مسایل فرهنگی نگرانم… دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می‌کنند، زیرا در مسایل فرهنگی نمی‌توان بی ملاحظگی کرد”.

وی دو ماه پیش نیز از حضور در نمایشگاه کتاب خودداری کرد. همان زمان رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، با انتشار تحلیلی در همین زمینه، با اشاره به این‌که رهبر جمهوری‌اسلامی در سال‌های گذشته تنها ۸ بار در نمایشگاه کتاب حضور نداشته که ۲ بار آن به دلیل هم‌زمانی با سفرهای استانی وی بود و شش بار بقیه مربوط به دوران ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی است که در آن وی “به سیاست‌های فرهنگی دولت اعتراض” داشت.

نویسنده رجانیوز درباره دلیل عدم حضور خامنه‌ای در نمایشگاه نوشته بود: “به دلیل اعتراض به رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، این برنامه در اولویت قرار نگرفته است اما به دلیل سیره رهبری مبنی بر حمایت علنی و همه‌جانبه از قوه مجریه، نارضایتی از عملکرد یک وزارت‌خانه دولت، به کل قوه مجریه تعمیم داده نشده است چرا که العاقل یکفیه الاشاره”.

ابتدای ماه جاری نیز همایشی در شهر قم و با عنوان “ما نگرانیم” برگزار شد که نکته قابل توجه آن حضور “حجت الاسلام ملکا” رییس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در شهر قم، در این مراسم بود.علاوه بر او سعیدی امام جمعه قم، ممدوحی و کعبی از اعضای مجلس خبرگان، آشتیانی، نبویان، زارعی، امیرآبادی، بیرانوند، سالک، نادران، طلا و بذرپاش - نمایندگان مجلس - از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌های گذشته همواره از منتقدان سیاست‌های فرهنگی وزارت ارشاد بوده است. وب‌سایت شبکه هزاره‌سوم در همین زمینه نوشته است: “وقتی محمدحسین صفارهرندی در سال ۸۴ و در دولت نهم در راس این وزارتخانه قرار گرفت رهبر انقلاب با لحنی تلخ به وی فرمودند: شما فرش نجسی را تحویل گرفتید و روی همان نشستید. پس وزیر فرهنگ - هر که هست - باید ابتدا عین نجاست را برطرف کند و سپس فرش را آب بکشد و پاک کند”.

اصول‌گرایان پس از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی انتقادهای خود از وزارت ارشاد را شدت بخشیدند. انتقادهایی که پس از دیدار نوروزی علی جنتی با سیدمحمد خاتمی بیشتر هم شد.

اخیرا محمدعلی موحدی‌کرمانی، امام جمعه موقت تهران، در دانشگاه امام حسین - وابسته به سپاه پاسداران - درباره وضعیت فرهنگی کشور و وزارت علی جنتی گفت: “می‌خواهند شبیخون فرهنگی کنند. از ابتدا تا آخر حمله نمی‌کنند بلکه شیوه این است که لا‌به‌لای کتاب‌ها ممکن است چند حرف کتاب بزنند اما حرف‌ها و هجمه‌های فرهنگی خودشان را بین کتاب‌ها به خورد فرزندان ما می‌دهند و من این را به فرزند آیت‌الله جنتی که وزیر ارشاد هستند یادآوری کردم و هشدار دادم که اگر زنان و فرزندان ما این کتاب‌ها را به خانه ببرند و فاسد شوند ما در برابر این‌ها مسوول هستیم”.

دامنه ی انتقادهای اصول‌گرایان از وزارت ارشاد، به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز رسیده است. دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نمازجمعه، گفته بود که “وزارت ارشاد باید اسلامی فکر کرده، تصمیم گرفته و برخورد کند تا مبادا کتابی که رنگ اسلامی نداشته و بلکه ضد اسلامی است، نشر یافته و پخش شود”. وی همچنین گفته بود که “وزارت ارشاد هم عناد نداشته و توصیه‌ها را می‌پذیرد و اقداماتی نیز انجام داده‌ است که بعدها آثار مثبت آن ظاهر خواهد شد”.

ماه گذشته حسن ممدوحی، از اعضای مجلس خبرگان، در گفت‌وگویی خبر از آن داده بود که اصول‌گرایان از عمل‌کرد وزیر ارشاد ناراضی‌اند. به گفته ممدوحی “هرچه خبر از ارشاد می‌رسد، نگران‌کننده است” و به همین دلیل “ما انصافا تا به امروز از وزارت ارشاد راضی نیستیم و ایشان خدماتی که‌شان وزارت ارشاد است را ابراز نکرده”.

علی جنتی، وزیر ارشاد، اما به این مسایل و انتقادهای اصول‌گرایان واکنش نشان داده بود. وی در دیدار نوروزی با کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت که باید “بگذاریم دیگران نیز حرف خود را بزنند” و این وزارت‌خانه “نقش پدری را به خوبی” ایفا کند.

وی همچنین با اشاره به انتقادهایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود،گفته بود: “وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها متولی فرهنگ کشور نیست بلکه دستگاه‌ها و نهادهای دیگری نیز در این زمینه مسوول هستند که در راس آن‌ها سازمان صدا و سیما قرار دارد. این رسانه به طور شبانه روزی در حال تولید و پخش برنامه در همه خانه هاست و همه مردم با آن سر و کار دارند”. گرچه این سخنان جنتی با انتقاد برخی از مدیران دولت روحانی نیز مواجه شده بود.

 رضا اکرمی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، که رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری است و حکم مشاورت وزارت کشور را نیز گرفته، در گفت‌وگویی سخنان علی جنتی درباره قبول نداشتن سانسور را “شعار و شوخی” توصیف کرده و درباره او گفته بود: “آقای جنتی خیلی بر کارهای خود تسلط ندارد و گرنه یک وزیر باید اول کارمندان خود را جمع و کنترل کند. مثل پدری که اول باید فرزندان خود را جمع کند، هر مسوولی ابتدا باید دستگاه مربوط به خود را درست کند. یک وزیر باید اول کارمندان خود را جمع کند، فرهنگی و منضبط کند و بگوید این‌جا نوشته است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر قبول دارید بمانید اگر نه خداحافظ”.

جها‌ن‌نیوز، وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی، در گزارشی پیرامون عمل‌کرد وزارت ارشاد، نوشت که احمد مسجدجامعی، گزینه نخست برای تصدی این پست بود که در نهایت این اتفاق رخ نداد. اما پس از آن “پس از گذشت چیزی حدود ۷ ماه از استقرار علی جنتی در این وزارتخانه، حضور احمد مسجدجامعی و تیم وی در وزارت ارشاد پررنگ و پررنگ‌تر می‌شود. ظاهرا علی جنتی با این پیش‌شرط وزیر شد که وزارت فرهنگ عملا سهم اصلاح‌طلبان در کابینه خاتمی بماند. حضور احمد مسجدجامعی و تیمش در همه حوزه‌ها نمود پیدا کرده است”.