سو قصدهای سیستان و بلوچستان

نویسنده
رژین یونسی

» یک معتمد دیگر مقابل مسجد مکی زاهدان ترور شد

با گذشت یک روز از ترور یک معتمد طایفه براهویی در سیستان و بلوچستان رئیس پلیس آگاهی این استان گفته پرونده این قتل در دست بررسی است و تحقیقات در مود آن ادامه دارد.

خدا نظر براهویی یکی از معتمدان طایفه براهویی بامداد روز شنبه، ۸ آذر ماه پس از اقامه نماز از مسجد مکی زاهدان در حال عزیمت به منزل خود بود که مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت و به ضرب گلوله کشته شد.

سرهنگ ابراهیم ملاشاهی، رئیس پلیس آگاهی سیستان و بلوچستان در زاهدان به خبرنگاران گفت: سرنشینان یک دستگاه خودرو پژو بدون پلاک پس از به رگبار گرفتن این معتمد، از محل متواری شدند.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته است.

خبرگزاری ایرنا براساس شایعات نوشته است که “براهویی بر اثر اختلافات طایفه ای به قتل رسیده اما گفته می شود هنوز هیچ مدرک و سندی مبنی بر قطعیت این موضوع و یا هر دلیل دیگری بدست نیامده است.”

این چندمین حادثه طی چند روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان است؛ استانی که به ویژه از مهرماه گذشته به صورت پراکنده محل درگیری‌ها و سوء‌قصدهای نظامی بوده است.

پیشتر نیز یکی دیگر از معتمدان طایفه براهویی در سیستان و بلوچستان به قتل رسیده بود.

حیدر براهویی که با سیاست‌های جمهوری اسلامی همگامی داشت در فروردین ماه سال ۹۱ در شهرستان خاش مورد حمله فرد یا افراد ناشناس قرار گرفت و کشته شد.

در تازه‌ترین دور از نا آرامی‌های سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه، ۵ آذرماه، سه مامور نیروی انتظامی در شهر زهک این استان در حین گشت‌زنی کشته شدند.مسئولیت این ترور را نیز هیچ فرد یا گروهی به عهده نگرفت اما یک روز پس از آن جمشید رخشانی نسب، فرماندار زهک، در سیستان و بلوچستان از بازداشت هفت نفر در این ارتباط خبر داد و گفت:‌ “با توجه به اینکه زهک یکی از امن‌ترین شهرستان‌های سیستان و بلوچستان است، وقوع چنین حادثه‌ای نشان از تحرکات و توطئه‌های شوم دشمنان نظام و بدخواهان وحدت شیعه و سنی دارد.”

وضعیت امنیتی استان سیستان و بلوچستان با واکنش نمایندگان این استان در مجلس روبرو شده است.

در آبان‌ماه حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در نطق میان دستور مجلس با ابراز نگرانی ازاین وضعیت  بر ضرورت ورود شورای امنیت ملی برای حل بحران امنیتی  استان سیستان و بلوچستان تاکید کرده بود.

یک ماه قبل از او نیز جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی گفته بود “گروه‌های تروریستی” شب‌ها به نیروهای مرزی تیراندازی می‌کنند تا منطقه شرق ایران را نا امن نشان دهند.