انفجارهائی با هدف تاسیسات اتمی

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز

ریک گلدستون 

بالاترین مقام ارشد انرژی اتمی ایران روز دوشنبه اعلام کرد که انفجارهای جداگانه ای که اتفاق افتاده است، تاسیسات اتمی ایران را هدف گرفته است و این شامل تاسیسات زیر زمینی ایران نیز می شود. فریدون عباسی، دانشمند هسته ای ایران که دو سال پیش از سوء قصد نجات پیدا کرده بود و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است، گفت که یکی از این حملات درست یک روز قبل از ورود بازرسان آژانس به ایران در روز ۱۷ اوت اتفاق افتاده است.

در آخرین گزارش آژانس به این قطعی اشاره ای نشده است. روز دوشنبه سخنگوی آژانس نیز در این مورد حرفی نزد.

سخنرانی انتفادی آقای عباسی در مقر آژانس در وین در حالی صورت گرفت که نخست وزیر اسرائیل، بنجامین ناتنیاهو به اوباما فشار آورده بود تا در مورد برنامه های اتمی ایران، “خط قرمز” هایی تعیین کند. آقای ناتنیاهو روز یکشنبه گفت که ایران فقط شش تا هفت ماه با تهیه سوخت اتمی و ساخت بمب اتمی فاصله دارد. وی به فعالیت های سایت فودرو در نزدیکی شهر قم اشاره کرد.

این سایت یکی دو سایتی است که آقای عباسی به آن اشاره کرده بود.

آقای عباسی روز ۱۷ اوت گفت که قطع برق در سایت فودرو به دلیل انفجار صورت گرفته است. قطع برق یکی از راه های خرابکاری در سانتریفوژ هاست.

وی نگفت که چه این حمله چه خسارتی به بار آورده است. وی به خبرنگاران گفت که با بکار انداختن باطری ها و ژنراتور های دیزلی از خسارت های ناشی از تغییر منبع قدرت جلوگیری کرد.

فودرو جدید ترین تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران است که غرب معتقد است برای ساخت بمب اتمی است اما ایران این اتهام را رد می کند.

آقای عباسی گفت که حمله مشابهی در نطنز رخ داده است اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نداد.

چند سال پیش، منابع تامین انرژی سانتریفوژ های نطنز منفجر شد و ایران گفت که آمریکا مسئول این خرابکاری است.

در ژانویه سال ۲۰۰۹، نیویورک تایمز گزارش داد که پرزیدنت بوش در انتهای دوران ریاست جمهوری‌اش، اجازه داده بود که برنامه‌های کامپیو‌تر و برق مربوط به ایران را تضعیف کنند. در ماه ژوئن امسال گزارش شد که سایت نطنز مورد حمله سایبری قرار گرفت. این تلاش در تابستان ۲۰۱۲ زمانی صورت گرفت که یک ویروس کامپیوتری که بعد ها به استاکس نت مشهور شد، به سایت های اتمی ایران حمله کرد. اما سایت فودرو هدف این حمله نبوده است.

انتقاد آقای عباسی از آژانس چند روز بعد از قطع برق در سانتریفوژ های این کشور صورت گرفت. شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است که دست از غنی سازی اورانیوم بردارد. آژانس نگران این است که ایران درحال تحقیق برای ساخت سلاح اتمی است.

نیویورک تایمز، ۱۷ سپتامبر