مگر هاشمی روستازاده نیست

نویسنده
فیروزه متین

» پاسخ دلواپسان به اعلام آمادگی رییس مجمع برای شرکت در انتخابات خبرگان

در تازه ترین موج رسانه های جناح تندروی اصولگرایان بر علیه هاشمی، کمپینی با عنوان “من یک روستایی ام” در واکنش به تیتر نشریه “طلوع” که به نقل از هاشمی رفسنجانی نوشته بود “دیروز در کوچه روستای شان می گشتند، امروز انقلابی شده اند” به راه افتاده است.

این کمپین که طی آن برخی از سایت های حامی دلواپسان، عکس هایی از روستا نشینان که کاغذهای پرینت شده ای با عنوان “من یک روستای ام” را در دست دارند نشان می دهند، با واکنش سایت های حامی دولت مواجه شده و آنها آنرا “مسخره” و “بی مزه” دانسته اند.

بر اساس گزارش ها این کمپین را سایتی با نام “تیتر یک” به راه انداخته و در اطلاعیه فراخوان آن نوشته است: “در پی صحبت های اخیر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در جواب خبرنگاران اینگونه بیان کرد: دیروز در کوچه روستایشان می گشتند امروز انقلابی شده اند! کمپین وبلاگی من یک روستایی ام از سوی این باشگاه برگزار می شود.از تمام فعالان فضای مجازی و وبلاگ نویسان ارزشمند می خواهیم تا ضمن توجه به اهمیت این موضوع، قلم ها را برداشته و مطالب ارزشمند خود پیرامون کمپین من یک روستایی ام  را به نگارش در بیاورند”. (لینک)

به فاصله چند ساعت پس از این فراخوان، سایت های حامی دلواپسان، هر یک گزارش های تصویری ای را با ادعای واکنش روستایان کشور به هاشمی رفسنجانی منتشر کردند و از وی خواستند تا روستا زاده بودن خود را فراموش نکند.

برای نمونه، سایت افکار نیوز، عکس هایی را از خانه پدری هاشمی رفسنجانی در روستای بهرمان رفسنجان منتشر کرد و از وی خواست تا از هم ولایتی هایش عذر خواهی کند.(لینک)

سایت دانانیوز، رجانیوز، صراط نیوز و بولت نیوز نیز طی ۷۲ ساعت گذشته چندین عکس از روستاییان کشور که پلاکارد “من یک روستایی ام” را در دست دارند، بازنشر کرده اند.(لینک)

در واکنش به این کمپین، سایت انتخاب که مجله اینترنتی طلوع صبح را منتشر می کند در گزارشی با عنوان “یک کمپین خیلی خودجوش و بی مزه علیه آیت الله هاشمی” نوشت: “مصاحبه ی اخیر آیت الله هاشمی واکنش های متفاوتی را موجب شد ؛ شاید اما سخیفترین این بازتاب و واکنش ها، اظهارنظر برخی در مورد این سخن آیت الله هاشمی بود که «تا پیش از انقلاب در کوچه های رویستایشان می گشتند، حالا امروز انقلابی شده اند». این واکنش ها از سوی گروهی معدود و محدود از جریان دلواپس، شکل و شمایلی متنوع داشت، از توهین و تمسخر و تفاسیر عجیب و غریب تا ایجاد کمپین های نامفهوم آنهم با سواستفاده از معصومیت روستاییان عزیز، و انتشار بیانیه از گروه ها و جبهه های یک شبه ساخته شده، همه و همه، به طور خاص به همان تک جمله ی آیت الله واکنش نشان می دادند”.

مهدی فقیهی، مدیر مسئول سایت انتخاب هم در توضیح اظهارات هاشمی و در واکنش به راه اندازان این کمپین گفته است: سخنی بغایت واضح و آشکار که نیازی به تفسیر و تاویل و در نهایت تهدید و تشکیل کمپین های بی مزه ندارد! هاشمی به کسانی اشاره می کند که در ایام انقلاب، از ترس مبارزه، حتی حاضر نبودند از کوچه های شهر و روستایشان خارج شوند و سعی می کردند به جای حضور در مراکز مبارزه مانند حوزه علیمه قم، به حواشی شهرها پناه ببرند که از گزند ساواک و شاه بدور باشند ؛ چندان که برخی در ایام دفاع مقدس و جانفشانی رزمندگان اسلام، از ترس بمب و موشک به روستاها پناه برده بودند. هاشمی معتقد است عده ای به جای مبارزه، در روستای خود مشغول کارهای خود بودند، کجای این سخن توهین آمیز است؟

فقیهی پرسیده: آیا هاشمی که خود روستایی و روستازاده است، گفته روستایی بودن، مذموم است؟ این درحالیست که هاشمی خود در خاطرات و مصاحبه هایش مکرراً از روستایی و کشاورز بودن خانواده اش سخن گفته و با افتخار به آن اشاره کرده است. این واکنش ها نشان داد که برخی مخالفان آیت الله، برای حمله به او چندان به محتوای بهانه نمی اندیشند! بلکه به دلیل ناراحتی از برخی سخنانش، ترجیح می دهند با روش های خاص، بخشی از سخنان او را برجسته کنند و با جعل و القای دروغ، بهانه ای برای حمله به او مهیا کنند! گویی هاشمی حتی در مورد دیوار خانه اش هم سخن کند، برخی اگر چیزی نیابند، به بهانه ی دفاع از دیوارها، کمپین حمله به او راه اندازی خواهند کرد.(لینک)

سایت “بهارنیوز” هم این کمپین را “بی مزه” دانسته و نوشته است: “فرد یا افرادی، متنی تحریف شده از سخنان آیت الله هاشمی را پرینت گرفته، و در دست برخی روستائیان عزیز و بی اطلاع از فضای سیاسی کشور گذاشته و حتی از سو استفاده از کودکان نیز نگذشته است! اما نکته جالب اینجاست که در تمامی عکس ها، کاغذ کپی ای دیده می شود که به خاطر اشکال در کارتریج پائین آن سیاه است و متن با یک فونت نوشته شده است! با این احوالات، می توان به سادگی این نکته را فهم کرد که آنهایی که چنین برداشت های شاذی را در جامعه مطرح می کنند، به روستایی ها توهین می کنند نه هاشمی که طعنه ای سیاسی و کلاً واضح به انقلابی نماها زده است”.(لینک)

در میان روزنامه های اول هفته، فرهیختگان نشریه دانشگاه آغاز اولین نشریه ای بود که به این ماجرا پیوست و در دفاع از رییس هیات امنای دانشگاه آزاد یادآور شده که هاشمی روستازده است و بارها به زادگاه خود نوق رفسنجان اشاره کرده جز او بیشتر رهبران انقلاب هم چنین بوده و هیچ کدام زادگاهشان شهرهای بزرگ نیست همچنان که آیت الله خمینی و رهبر فعلی و هاشمی رفسنجانی. 

احسان مازندرانی سردبیر در این مقاله فرهیختگان تاکید کرده: “مخالفان امروز آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همگی دارای یک تفکر و ایدئولوژی مشترک در بینش و روش خود هستند و آن هم انسداد توسعه و پیشرفت است. دگماتیسم خاصی که بر تفکر این جریان حاکم است هرگونه نوسازی، رشد و صنعتی شدن را برنمی تابد و به آن حمله می‌کند و اصولا با سر سازگاری ندارد. مخالفان سنتی توسعه در ایران با دیپلماسی نرم، اقتصاد آزاد، تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، تجانس فرهنگی، همگرایی مذهبی و بسیاری از پارامترهای جهان مدرن سر ناسازگاری دارند.”(لینک)