فائزه هاشمی و وکیل خانواده: حکم خلاف شرع و سیاسی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مهدی هاشمی خود را به زندان اوین معرفی کرد

مهدی هاشمی رفسنجانی روز گذشته خود را برای سپری کردن محکومیت ده ساله اش به زندان اوین معرفی کرد؛ این در حالی است که فائزه هاشمی، خواهر و محمود علیزاده طباطبایی، وکیل او در مصاحبه با روز اعلام کرده اند که هیچ احضاریه و ابلاغیه ای در جهت اجرای حکم او صادر نشده و مهدی هاشمی خود با پس گرفتن تقاضای اعاده دادرسی اش از دیوان عالی کشور، تصمیم گرفته خود را به زندان معرفی کند.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی در مصاحبه با روز درباره علت پس گرفتن تقاضای اعاده دارسی از سوی موکلش توضیح می دهد: دیوان عالی کشور حدود ۶۰ شعبه دارد و ایشان گفته بود که به یک شعبه خاص نرود؛شعبه خاصی که مشخص است چه تصمیمی می گیرد. اینکه اقای اژه ای در مصاحبه گفت که او می خواهد خود شعبه تعیین کند، چنین نبود او نمی خواست شعبه تعیین کند می گفت به این شعبه نرود و به هر شعبه دیگری که می خواهید برود. ولی گفتند به همان شعبه می فرستند، این است که اعاده دادرسی را پس گرفت.

فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و خواهر مهدی هاشمی هم می گوید: تقاضای اعاده دادرسی به قاضی ای داده شد که تکلیف اش معلوم بود؛ مثل قضاتی که می دانیم تکلیف شان چیست مثل قاضی تجدیدنظر. و چون از تعیین این قاضی معلوم بود چه حکمی صادر می شود بنابراین مهدی بی فایده دید و حکم را پس گرفت. تجدیدنظر ایشان به آقای موحد داده شد. آقای موحد یکی از افرادی بود که در صدور حکم اولیه نقش داشت و دوم اینکه مهدی قبل از این برنامه هااز او شکایت کرده بود. بنابراین نمی توانست قاضی بی طرفی نسبت به مهدی باشد. وقتی پرونده را دادند به او کاملا معلوم بود حکم چی در می آید. در واقع همه چیز این قضیه از قبل تعیین شده است و قرار نیست عادلانه رسیدگی شود. بنابراین تصمیم مهدی این بود که فرصت خودش را نسوزاند و بعد از اینکه اعاده دادرسی را از دیوان عالی کشور پس گرفت تصمیم گرفت خود را معرفی کند.

اما چرا مهدی هاشمی علیرغم اینکه احضاریه ای برای اجرای حکم به دست اش نرسیده خود را به زندان اوین معرفی کرد؟ وکیل او توضیحی نمی دهد،فقط می گوید: “اینکه گفته اند او به دادسرا احضار شده و قرار بوده خود را معرفی کند دروغ است. هیچ احضارو ابلاغیه ای برای اجرای حکم وجود نداشته”. فائزه هاشمی هم می گوید: “بله احضاریه ای دست مهدی نرسیده بوده، ولی من میدانم که دنبال بردن مهدی به زندان بودند. اینطور نبود که رها کرده باشند. خب آقای هاشمی برای مجلس خبرگان اعلام کاندیداتوری کرد و به هرحال زندان مهدی یکجوری با این مساله مرتبط است؛ یکجور برخورد با ایشان و آزار و اذیت است، مساله کاملا سیاسی است و صرفا اهداف سیاسی دنبال این قضیه است”.

مهدی هاشمی با پس گرفتن تقاضای خود برای اعاده دادرسی به زندان رفت. او در مقابل زندان اوین با خواندن بیانیه ای اعلام کرد که حکم خود را عادلانه و قانونی نمی داند و اغراض سیاسی را عامل اصلی می داند. او همچنین خواستار پخش فیلم جریان دادگاه و محاکمه خود برای “صیانت از حیثیت و شخصیت” پدرش شد و به زندان رفت. از وکیل او و همچنین فائزه هاشمی در همین زمینه سوال می کنم و اینکه آیا تمام راههای قانونی برای اعتراض به حکم مهدی هاشمی بسته شده و آیا خانواده آقای هاشمی اقدام دیگری خواهند کرد؟ علیزاده طباطبایی می گوید: “هم اعاده دادرسی می تواند بکند و هم درخواست اعمال ماده ۴۷۷ از رئیس قوه قضائیه. اگر رئیس قوه قضائیه دادنامه را خلاف شرع بین تلقی کند حکم را نقض می کند. آنچه که مهدی اصرار داشت این بود که جریان دادرسی منتشر شود، در جلو زندان هم این را اعلام کرد که ما از روز اول می خواستیم دادگاه علنی باشد،حالا که علنی نبود دادگاه پخش شده یا از صدا و سیما پخش کنید یا بدهید ما بگذاریم روی سایت های مان. چون مهدی معتقد است اگر جریان دادگاه پخش بشود رئیس قوه قضائیه ببیند حتما توجه خواهد شد که دادنامه خلاف شرع بین است”.

وکیل مهدی هاشمی اما می گوید که فعلا قصد ارائه مجدد درخواست اعاده دادرسی یا اعمال ماده ۴۷۷ را ندارند: “فعلا ایشان اطمینانی برای رسیدگی ندارد و اطمینان ندارند که رسیدگی شود. ایشان می گوید جریان دادگاه منتشر شود، خود به خود رئیس قوه قضائیه متوجه خواهد شد که خلاف بین شرع است”.

فائزه هاشمی هم توضیح می دهد: “مهدی از اول که قرار بود دادگاهی شود تقاضایش این بود که دادگاه علنی باشد. موقعی هم که دادگاه شروع شد باز تقاضایش این بود که علنی باشد اما موافقت نشد و غیرعلنی اعلام کردند. چیزهایی که مهدی تعریف میکرد مثلا مدارکی که در پرونده بود همه کپی بوده و جعلی. اینقدر این مدارک غیرمستند بوده که بارها قاضی با نماینده دادستان دعوا میکرده که تو مگر از خدا نمی ترسی که چنین چیزهایی را به عنوان مدرک گذاشتی، چرا یک مدرک درست و حسابی نداری. پرونده مهدی هیچ چیزی مستند نداشته. قاضی چند جا به بعضی افراد گفته که پرونده خالی بوده و حکم مهدی تبرئه بوده. حالا ممکن است بیایند تکذیب بکنند ولی اینها واقعیت است. ببینید قضیه چقدر شور بوده که خود طائب هم اعلام کرد مهدی هیچ چیزی در پرونده اش ندارد البته او نتیجه اش این بود که مهدی چون حرفه ای است همه چیز را پاک کرده. پرونده واقعا تعداد اوراقش خیلی زیاد بوده ولی یک مدرک درست و حسابی که نشان از گناهکار بودن و خلافکار بودن مهدی باشد در پرونده وجود نداشته. و دفاعیاتی که مهدی می کند در این قضایا و جعل بودن مدارک را در دادگاه اثبات می کند، اصرار مهدی برای اینکه فیلم دادگاه را پخش بکنند به خاطر همین است. چون دقیقا مشخص می شود که مهدی بی گناه است و مستندی در پرونده علیه مهدی وجود ندارد و عکس العمل قاضی چیست در دادگاه که در این قضیه موافق بوده”.

او می افزاید: “آدم روند دادرسی را که نگاه می کند موارد خلاف خیلی زیاد است،این نشان می دهد که صدور این حکم اهداف سیاسی را دنبال می کند. یک کار سیاسی است و همانطور که با همه برخورد میکنند، مهدی هم شامل همان است،صرفا اهداف سیاسی دنبال این قضیه است. جامعه را با فشار و کارهای غیرقانونی بسته اند و با دادگاه هایی که احکام اش شفاف نیست و زیر سوال است. این مجموعه فقط مهدی نیست؛ این همه زندانی سیاسی است که همه سرنوشت مهدی را دارند و در زندان هستند. این درگیری سیاسی برای حفظ قدرت و برای حفظ منافع است و می دانند اگر دیگرانی هم بیایند میدان و برنده شوند منافع آنها به خطر می افتد و قدرت آنها کاهش پیدا می کند؛نمی خواهند این اتفاق بیفتد. انواع و اقسام راه ها را می روند که بسته بودن فضا و حاکم بودن سیاست های غلط و سیاست های خلاف قانون خودشان را ادامه بدهند تا بتوانند جلوی اصلاح طلبان را بگیرند که نتوانند به مجلس بروند، نتوانند به خبرگان بروند و منافع شان را برای خودشان حفظ کنند. غیر از منافع هم هیچ چیزی نیست، منافع و حفظ قدرت است”.

فائزه هاشمی اما معتقد است که این روش ها نتیجه عکس می دهد: “شما جامعه خودمان را ببینید. مثلا آمدند خاتمی را ممنوع الصدا، ممنوع التصویر و ممنوع الخبر کردند، چی شد؟ محبوبیت آقای خاتمی کاهش پیدا کرد؟ یا تاثیرگذاری اش روی انتخابات کاهش پیدا می کند؟ حتما نه. برعکس است محبوب تر هم شده. این رفتارها همه نتیجه عکس می دهد تا حالا هم نتیجه عکس داده. اینطور نیست که بتوانند با این روش ها پیروز شوند البته در کنارش روش های دیگر هم هست و کارهای خلاف قانون در برگزاری انتخابات و.. اما خب مردم آگاه تر شده اند. الان در این ایام فقط بحث مهدی نیست شما بروید فضای مجازی را ببینید پر شده از عکس ها و فیلم هایی که منتسب می کنند به خانواده آقای هاشمی، نوه آقای هاشمی، دختر فائزه و … اینها همه برای این است که بتوانند روی ذهن عده ای اثر بگذارند و چیزهایی که واقعیت ندارد را به دروغ برای رسیدن به اهداف خود به کار بگیرند”.

نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی چیست حالا که مهدی هاشمی برای اجرای حکم به زندان رفته؟ فائزه هاشمی می گوید: “ایشان هم اعتقاد دارد که مسیر و روند دادگاه و حکمی که صادر شده مشکل دارد”.

هاشمی رفسنجانی پیش از این بارها با انتقاد از بازداشت و محاکمه مهدی هاشمی، این مسئله را انتقام جویی از خود دانسته بود.

وب سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی فیلمی از لحظه خداحافظی مهدی هاشمی با او را منتشر کرده که در این فیلم آقای هاشمی خطاب به فرزندش می گوید: “به روشنی می بینم که انشالله به زودی سالم و بانشاط بیرون می آیید و وارد حامعه می شوید برای خدمت و خداوند اجر زحمات طولانی ات را فراموش نخواهد کرد. جامعه هم بحمدالله متوجه شده و بیشتر متوجه خواهد شد.”

سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان های استان تهران روز گذشته به خبرگزاری مهر گفته است که این متهم (مهدی هاشمی) همانند سایر متهمان بعد از ورود به دادسرای اوین حکمش را تحویل گرفت و وارد زندان شد و رفتار با این متهم همانند سایر متهمان خواهد بود.

محاکمه مهدی هاشمی از مرداد ماه سال گذشته آغاز شده بود. اوپس از انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ از ایران خارج شده بود. او ۳ سال بعد در شامگاه مهرماه ۹۱ به ایران بازگشت و صبح روز بعد، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شد. او از سوی برخی مقام های حکومتی، شخصیت های سیاسی و رسانه های جناح حاکم اصولگرا، فرد پشت پرده فتنه ۸۸، و عامل مدیریت و هدایت ناآرامی ها و اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، معرفی می شود که با تشکیل کمیته صیانت از آرا در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و تأسیس سایت جمهوریت، به شبهه تقلب در انتخابات دهم دامن زد.

او از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۲۵ سال زندان، ۵۰ ضربه شلاق، انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مال و جریمه مالی به مبالغ بیش از ۱۰ میلیون دلار و همچنین ۲ میلیارد تومان محکوم شده که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی از محکومیت ۲۵ ساله او، ۱۰ سال قابل اجرا است.

اتهامات او از سوی سخنگوی قوه قضائیه، اختلاس، ارتشا و مسائل امنیتی اعلام شده است.