آسیب جدی به مغز رییس مجلس خبرگان

نویسنده
حسین محمدی

» مهدوی‌کنی رفت یا ماند؟

سکته قلبی محمدرضا مهدوی‌کنی، رییس مجلس خبرگان، و سپس به کما رفتن وی، و انتشار اخبار مختلف درباره سلامتی او، باعث به وجود آمدن شایعه‌های زیادی در فضای مجازی شده است. این در حالی است که براساس اعلام رسمی پزشکان معالج وی، مغز مهدوی‌کنی به شدت آسیب دیده است.

رییس مجلس خبرگان پس از اتمام مراسم سال‌روز درگذشت آیت‌الله خمینی، دچار سکته قلبی شد و سپس به کما فرو رفت. در در ساعات اولیه این اتفاق، اخبار ضد و نقیضی درباره سلامت مهدوی‌کنی منتشر شد؛ اخباری که دامنه‌ی آن از بازیافتن سلامتی تا مرگ وی بود.

با این حال سرپرست تیم پزشکی مهدوی‌کنی درباره وضعیت پزشکی وی به ایرنا گفت: “براثر نرسیدن خون به مغز آیت‌الله مهدوی کنی آسیب‌های جدی به مغز وی رسیده و وضعیت ایشان برای ما قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر ماند تا روند بیماری وی در مسیرمشخصی قرار گیرد”.

به گفته فضل‌الله صفی: “شاخص ضریب هوشیاری وی از عدد ۱۰ که شاخص نرمالی است در حال حاضر بر روی عدد ۳ قراردارد و نگران کننده است”.

از زمان بستری شدن مهدوی‌کنی در بیمارستان، بسیاری از مقام‌های کشور برای عیادت وی به بیمارستان رفته‌اند. رهبر جمهوری‌اسلامی، حسن روحانی، اعضای مجلس خبرگان و بسیاری از مقام‌های کشوری و لشکری به عیادت وی رفته‌اند.

در این میان اما شایعه مرگ مهدوی‌کنی به شکل جدی منتشر شده است. یکی از دلایل انتشار این خبر، تیتری در میان خبرهای مرتبط وب سایت خبر آن‌لاین بود که در آن خبر از مرگ مهدوی‌کنی داده شده بود. در مقابل این تیتر نیز عبارت “منتشر نشود” وجود داشت.

دست به دست شدن عکسی در فضای مجازی از صفحه‌ای که این خبر در آن منتشر شد، باعث شد که بحث مرگ مهدوی‌کنی و عدم اعلام آن جدی شود.

به عقیده‌ی برخی تعلل در اعلام مرگ مهدوی‌کنی برای آن بوده اعضای مجلس خبرگان رهبری بتوانند برای انتخاب رییس بعدی این مجلس به توافق برسند. دوره چهارم مجلس خبرگان حدود یک سال و نیم دیگر به اتمام می‌رسد. با این حال برخی اعضای مجلس خبرگان چنین مساله‌ای را تکذیب کرده‌ و گفته‌اند که مهدوی‌کنی هم‌چنان ریاست این مجلس را بر عهده خواهد داشت.

از سوی دیگر مهدی خزعلی - فرزند آیت‌الله خزعلی - با انتشار دو مقاله در وبلاگ خود، خبر از مرگ مهدوی‌کنی داد. به گفته‌ی وی، مهدوی‌کنی از دنیا رفته است.

وی در مطلب دیگر به توضیح این مساله پرداخت که چرا بحث مرگ مهدوی‌کنی ابتدا مطرح و سپس تکذیب شد. خزعلی در وبلاگ خود درباره دلیل تاخیر در اعلام خبر مرگ مهدوی‌کنی نوشت: “یک باره خبر متوقف شد و تکذیب‌های دوپهلو، عدم انتشار خبر و نگه داشتن جنازه زیر دستگاه، موجی از شایعات و چرا و اما راه انداخت؟ یکی می گفت: می‌خواهند فرصت لابی داشته و همه اعضای خبرگان را ویزیت کنند و جانشینی برای او بتراشند، می‌خواهند سناریوی دو سال قبل که با فضای امنیتی او را آوردند و هاشمی از این رقابت ناسالم کناره گرفت و مهدوی بود و خودش و در رقابت با خودش برنده شد و بر صندلی ریاست خبرگان تکیه زد، اگر او رای نمی‌آورد قطعا خودش برنده می‌شد. حال می‌خواهند با ارسال همان پیک‌های دوره قبل برای یکی مثل مهدوی رای جمع کنند و سپس مرگ او و اجلاس بعدی را اعلام کنند. دیگری می‌گفت: این بازی برای این است که با خبر سازی عیادت رهبر و رئیس جمهور و معاونین ریاست جمهوری و سران قوا، او را بزرگ بدرقه کنند تا بتوانند از مواضع سیاسی اخیر او بهره برداری نمایند”.

مهدوی‌کنی از جمله بزرگان جریانی سیاسی است که اکنون با نام اصول‌گرا شناخته می‌شوند. وی از ابتدای انقلاب به عنوان یکی از بزرگان این جریان مطرح بود. از وی به عنوان مرد پشت پرده اصول‌گرایان و رییس جامعه روحانیت مبارز نام برده می‌شود.

با این حال به غیر از چند پست موقتی در ابتدای انقلاب، وی هیچ‌گاه تصدی هیچ‌یک از پست‌های بالارتبه دولتی را نداشته است. ریاست بر مجلس خبرگان، یکی از معدود پست‌های دولتی وی در سال‌های اخیر بود.

بیشتر شهرت مهدوی‌کنی اما بر می‌گردد به ریاست وی بر دانشگاه امام صادق. بسیاری از مسوولان فعلی جمهوری‌اسلامی، از تحصیل‌کرده‌‌ها و یا فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند.

دانشگاه امام صادق در ابتدای انقلاب و با تلاش آیت‌الله منتظری پا گرفت. مهدوی‌کنی به نیابت از وی کارهای اجرایی این دانشگاه را به عهده گرفت. پس از عزل منتظری از قائم‌مقامی رهبری، وی از هیات امنای این دانشگاه نیز کنار گذاشته شد.