سکوت را خواهم شکست

نویسنده
فرخ نگهدار

po_farrokh_negahdar.jpg

هشتمین دور انتخابات مجلس در حالی برگزار می‌شود که تمام احزاب مخالف از‎ ‎شرکت در انتخابات ‏محروم‌اند و مهم ترین نامزدهای احزاب منتقد در جمهوری‎ ‎اسلامی ایران رد صلاحیت شده‌اند. این همه به ‏استناد قانون انتخابات مجلس‎ ‎شورای اسلامی صورت گرفته است. مشکل اصلی، برخلاف آنچه اکثر رد ‏صلاحیت‎ ‎شدگان می‌گویند، مربوط به غرض‌ورزی وزارت کشور و شورای نگهبان نیست. این‎ ‎همه مصیبت ‏از ذات خود قانون نشآت گرفته است‎.


این قانون مهم‌ترین مانع ترخیص تنش‌های اجتماعی در پای صندوق‌های رای، از‎ ‎مجرای انتخابات، و مایه ‏تراکم انفجارآمیز - اما خفته‌ی - نارضایی‌ها است‎. ‎این قانون مهم‌ترین سد مشارکت گروه های وسیعی از مردم ‏در تعیین سرنوشت‎ ‎خویش است‎. ‎


چه از نگاه منافع ملی و حفظ ثبات و امنیت کشور و یک پارچگی آن، چه از‎ ‎زاویه پای‌بندی به ارزش‌های ‏دموکراتیک و موازین حقوق بشر مخالفت با این‎ ‎قانون و بسیج اجتماعی برای تصحیح آن یک وظیفه ملی ‏است‎.

فقط محرومین و حذف شدگان در پی‌گیری این وظیفه ملی مسوول نیستند. تمام‎ ‎جناح‌ها و گروه‌هایی که دغدغه ‏ملی دارند، اعم از حاکم و غیرحاکم، در انجام‎ ‎این مهم مسوولند‎.

نمی‌گویم با تصحیح قانون انتخابات تمام مسایل کشور حل می‌شود. می‌گویم اگر‎ ‎انتخاب مجلس و دولت با رای ‏و مشارکت تمام ملت نباشد شکاف دولت-ملت تعمیق‎ ‎خواهد رفت. دولت خودکامه و ملت متمرد خواهد شد‎.

می‌گویم مسوولیت حل مشکلات ما در اقتصاد، سیاست خارجی و در امور فرهنگی بر‏‎ ‎عهده خود مردم ماست ‏و راه آن سپردن این مسوولیت به مردم از طریق تضمین حق‎ ‎مشارکت همگانی است و نخستین شرط آن ‏اصلاح قانون انتخابات است‎.


ضمن تائید مفاد آخرین بیانیه حزب مشارکت ایران اسلامی در اعتراض به نحوه‏‎ ‎فاجعه بار تدارک انتخابات، ‏تاکید می‌کنم که ایراد اصلی، نه از نحوه اجرای‎ ‎قانون انتخابات، که از ذات غیردموکراتیک قانون انتخابات بر ‏می‌خیزد. تا‎ ‎این قانون هست دست دستگاه حاکم باز است که هر حزب و دسته و گروهی را از حق‏‎ ‎مشارکت ‏محروم سازد و تا هر کجا که خواست انتخابات را سرد و بیرنگ کند‎.


بر آنچه یاران خاتمی در اعتراض به نحوه اجرای مغرضانه قانون می‌گویند‎ ‎اضافه می‌کنم: تمام ترفندها، ‏آشکار و پنهان، به کار گرفته می‌شوند تا‎ ‎اهمیت و اقتدار “مجلس” و اعتبار “نماینده” در میان عامه مردم ‏هرچه‎ ‎بی‌رنگ‌تر، و اهمیت و اقتدار رهبری و زیر مجموعه‌های آن هرچه برجسته‌تر‎ ‎شود‎.

ساده لوحی است هرگاه تصور شود که انداختن روز انتخابات بین عزاداری‌ها و‎ ‎نوروز، منع نامزدها از ‏انتشار عکس و پوستر، منع صدا و سیما از اعلام اسامی‎ ‎تائید صلاحیت شدگان و برنامه آنان از شبکه‌های ملی ‏و محلی، عدم تشکیل‎ ‎میتینگ‌ها و اجتماعات عمومی، مهلت بسیار کوتاه برای تبلیغات و از همه‎ ‎مهم‌تر تهدید ‏علنی و مکرر نامزدها، همه بی‌غرضانه و از سر خلوص است‎.


هدف اصلی درست کردن مجلسی بله قربان‌گو است که بیشتر ماشین قانون‌نویسی‎ ‎باشد تا خانه ملت. رویای ‏رهبری است که بیشترین مردم با کمترین حق انتخاب، پای صندوق‌ها حاضر شوند. نیاز کشور آن است که ‏بیشترین مردم با بیشترین حق‎ ‎انتخاب پای صندوق حاضر شوند‏‎.


‏- با تاکید بر این حقیقت که انتخابات ۲۴ اسفند هنوز یک گام با تحقق رویای رهبری فاصله دارد؛‏‎

‎- ‎‏ با علم به این که فضای انتخاباتی در ایران به شدت سرد است و هیچ پیامی در این برهوت بازتاب وسیع ‏نخواهد داشت؛‎

‏ - با اشراف بر این حقیقت که زمان بسیار تنگ و راه دسترسی به رای دهندگان بس مسدود است؛‏‎

‎- ‎‏ با سنجش دقیق همه نقاط ضعف و قوت مواضع نیروهای منقد و مخالف در رابطه با انتخابات ۲۴ اسفند؛‏‎

‎- ‎‏ با پیش‌بینی پی‌آمدهای نیک و بد “دعوت مردم به شرکت”، “اعلام کناره جویی و سکوت”، یا “تحریم”؛‎

‏ - و با اذعان به این حقیقت که مسایل کشور هرگز منحصر به مشکلات قانون انتخابات نیست؛‎


من، فرخ نگهدار، از عموم اقشار ملت استدعا می‌کنم: هرآینه یاران خاتمی در‏‎ ‎پیشگاه ملت شریف تعهد کنند، ‏در صورت ورود به مجلس، “اصلاح قانون انتخابات‎” ‎را وجه اصلی همت خود قرار می‌دهند، با حمایت از ‏لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان، با ندای آنان برای درمان این درد مشترک، همراه هم شویم‎.


زمستان فعلی چنان سرد است که اطمینان ندارم که این فریاد اثر کند و حمایت‎ ‎فعال اصلاح طلبان از اصلاح ‏قانون انتخابات، و حمایت فعال آزادیخواهان از‎ ‎یاران خاتمی در پای صندوق‌ها، ره آورد آن شود. اما اطمینان ‏دارم که دیری‎ ‎نخواهد پائید که جنبش مدنی با شعار انتخابات آزاد، رهبران خفته را به‎ ‎شنیدن صدای خویش ‏وادار سازد. در سالی که گذشت نسیم انتخابات آزاد ترکیه و‎ ‎پاکستان و جاهای دیگر را در نوردید. برای ‏رسیدن این نسیم به ایران به کمتر‎ ‎از “چند سال” نیاز است‎.‎

منبع: سایت ایران امروز