شرط ورود به مجلس: برائت از جنبش سبز

نویسنده
نازنین کامدار

» اقتدارگرایان اعلام کردند

پس از آنکه شورای نگهبان در اطلاعیه ای از اعلام آمادگی  برای رد صلاحیت گسترده در انتخابات آتی مجلس خبر داد و خبرگزاری فارس نیز در مصاحبه با چهره های جناح راست،این نهاد انتصابی را به افزایش شمار گروه های مشمول حذف تشویق کرد، دیروز نیروهای موسوم به “اصولگرا” شروط جدیدی را برای عبور از فیلتر شورای نگهبان طرح کردند و “اعلام برائت از فتنه و جریان احرافی” را تنها شرط احتمال تایید صلاحیت کاندیداها دانستند.

این شروط جدید در حالی از سوی جریان اصولگرا طرح می شود که “التزام به ولایت فقیه” از جمله شروط کاندیداتوری در انتخابات  است، اما آنطور که اقتدارگرایان می گویند، این التزام برای عبور از فیلتر نظارت استصوابی کافی نیست و حتی اگر جریانی با پرچم اصلاح طلبی نیز مایل به شرکت در انتخابات است باید از جنبش سبز و جریان موسوم به انحرافی “اعلام برائت” کند.

دیروز تعدادی از اصولگرایان در اظهار نظرهایی با طرح این شروط جدید، خواستار “اقدام عملی” برای اثبات وفاداری به آیت اله خامنه ای شدند و هشدار دادند که کاندیداها در غیر اینصورت مشمول برنامه رد صلاحیت شورای نگهبان خواهند شد.

اقتدارگرایان مدعی شده اند که تمامی کاندیداها با عنوان “اصولگرا” در انتخابات شرکت خواهند کرد و  اصلاح طلبانی نیز که حاضر به شرکت در انتخابات غیر آزاد و غیر رقابتی مجلس باشند باید با “تابلوی اصولگرایی” به میدان بیایند. آنها همچنین خواستار آن شده اند که “اصولگرایان جدید” هم با مرزبندی مجدد با  جنبش سبز و جریان موسوم به “انحرافی” جواز ورود به مجلس را کسب کنند.

در اینباره، حسین فدایی، دبیر جمعیت ایثار گران به فارس می گوید: “ما اصولگرایی را رافع مشکلات کشور می‌دانیم که موضع شفاف نسبت به فتنه داشته و انعطافی نسبت به آن نداشته باشد. ما اصولگرایی را مفید برای کشور می‌دانیم که موضع روشنی نسبت به انحراف داشته و انعطافی نسبت به انحراف نداشته باشد. اصولگرایی را برای کشور مفید می‌دانیم و معتقدیم ‌می‌تواند مشکلات را حل کند که موضع روشنی نسبت به فساد داشته و نسبت به آن انعطاف نداشته باشد”.

مهدی محمدی، دبیر سرویس سیاسی روزنامه کیهان نیز آنطور که جوان آنلاین گزارش داده، به تکرار سناریوی جدید اقتدارگرایان پرداخته و گفته است: “حضور در دایره اصولگرایی مستلزم مراعات کردن برخی خطوط قرمز است که در شرایطی فعلی می‌توان برای آن دو محور در نظر گرفت که اگر این دو محور رعایت شود در قبال سایر شاخص‌ها می‌توان آسان‌گیرانه‌تر برخورد کرد. خط قرمز اول مرزبندی روشن، صریح و علنی با فتنه 88 است. خط قرمز دوم اصو‌لگرایان نیز جریان انحرافی است”.

محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس هم به ایسنا گفته است: “اصولگرایی شاخصه‌های بسیار مهمی دارد که رهبر انقلاب آن را تبیین کرده‌اند اما در شرایط کنونی مرزبندی با جریان فتنه و موضع‌گیری علیه آن و اعلام برائت از جریان انحرافی مهمترین شاخصه جریان اصولگرایی است”.

در همین راستا محمد کوثری هم که پیش از این از نمایندگان حامی دولت بود، گفته است: “عده‌ای وقتی دیدند که اصولگرایی به بهترین نحو به مردم خدمت می‌کند، آمدند و بحث فتنه را پدید آوردند و وقتی دیدند، نمی‌توانند از این طریق موفق شوند، بحث جریان انحرافی را در راستای فتنه خلق کردند. باید در نظر داشت که وقتی اصولگرایان از جریان فتنه و یا گروه انحرافی ابراز برائت و تنفر می‌کنند، این به نوعی بازگو کردن موازین اصولگرایی است. در واقع اصولگرایان در مقابل فتنه ایستادند و پس از آن نیز وقتی دیدند جریان انحرافی شکل گرفته است به مقابله با آن نیز برخاستند و خواسته‌شان همواره این بوده است که همان گفتمان اصولگرایانه‌ای که در سوم تیر ماه سال 84 شکل گرفت و بر اساس گفتمان امام بود، باز هم همان گفتمان تداوم داشته باشد”.

محمد علوی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم همین سخنان را تکرار کرده و به نوشته آفتاب، گفته است: “هر کسی که قصد ورود به صحنه انتخابات را دارد، باید شرایط نظام را بپذیرد و خودش را با شرایط نظام تطبیق دهد”.

در همین باره سایت جهان نیوز نیز در تحلیلی بر لزوم حضور احتمالی جریانی  به نام “اصلاح طلبان جدید” با پذیرش شرایط  احراز صلاحیت تاکید کرده و نوشته است: “امروز در حالی از تفکر اصلاح‌طلبی یاد می‌کنیم که حوادثی مثل استعفای دسته جمعی نمایندگان اصلاح طلب در مجلس ششم، استعفای دسته جمعی استانداران دولت خاتمی، هتاکی‌های گسترده به باورهای شیعی در رسانه‌های زنجیره‌ای همچون خشونت‌آمیز خواندن عاشورا، هدف گرفتن جایگاه منیع ولایت و سنگرهای حصین نظام توسط چهره‌های اصلاح طلبی همچون بهزاد نبوی و سعید حجاریان و هزاران مثال دیگر از همین قبیل به وضوح در یادها و خاطره‌ها نقش بسته است. و این در حالی است که اصلاح طلبان به صورت کلی و آشکار، هیچگاه از این گذشته برائت نیز نجسته‌اند. امروز اگر ما از سران فتنه سخن می‌کنیم و دو تن را به عنوان رئوس اصلی و یک تن دیگر را به عنوان نقطه مقوم فتنه می‌شناسیم؛ پر واضح است که هر سه در یک نقطه اشتراک دارند و آن اصلاح‌طلب بودن آنان است. در واقع باید دانست، آنها که مدام از بایستگی حضور اصلاح طلبان در فضای سیاسی کشور با استدلال ضرورت حضور طیف منتقد سخن می‌رانند، آیا به این نکته توجه دارند که صحبت از ضرورت، بودن تفکری دارند که نشان داده است در جایی که خیال کند بزنگاه است، هیچ امتناعی از فروختن کشور و پهن کردن فرش قرمز برای بیگانگان ندارد”.

پرویز سروری هم واپسین فردی بود که سناریوی جدید اقتدارگرایان را تکرار کرد و دیروز گفت: “احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌هایی که ادعای اصولگرایی دارند باید درباره فتنه88 و جریان انحرافی عملاً مواضع خود را در بعد ولایتمداری، پذیرش گفتمان امام و گفتمان خدمت مشخص کنند”.

سناریوی اعلام برائت از جنبش سبز و جریان انحرافی درحالی از سوی گروه های موسوم به اصولگرا مطرح شده که تا کنون هیچ یک از جریان های اصلاح طلب آمادگی رسمی خود را برای شرکت در انتخاباتی که از هم اکنون زمزمه رد صلاحیت های گسترده در آن به گوش می رسد اعلام نکرده اند. چندی پیش محمد خاتمی شروطی برای حضور در انتخابات مطرح کرد که  هنوز حکومت به او جوابی نداده است.