طرح روسیه برای گسترش نفوذ در ایران؟

نویسنده

» مقاله ریوا نووستی در باره پیشنهاد اخیر مسکو

نمایندگان ایران روز شنبه طرح “مرحله به مرحله” روسیه را برای برنامه هسته ای ایران رد کردند وآن را به عنوان تلاش روسیه برای احیای نفوذ سیاسی خود در ایران ارزیابی کردند.

پیشنهادی که روز چهارشنبه از سوی سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ارائه شد به ایران امکان می داد تا سئوالات آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مورد برنامه هسته ای خود را پاسخ گوید.

محمد کرمی راد، نماینده مجلس ایران گفت که این کشور به تمام سئوالات و ابهامات موجود در مورد برنامه هسته ای خود پاسخ گفته است. وی افزود: “شروط جدید برای از سر گیری مذاکرات غیر قابل قبول است.”

لاوروف پیشنهاد کرده بود که ایران مذاکرات خود درباره برنامه هسته ای را با آژانس بین المللی انرژی هسته ای از سر گیرد و در عوض برخی از تحریم های بین المللی علیه این کشور حذف شود.

ایران تاکید می کند که اعضای آژانس بین المللی انرژی هسته ای و کشورهایی که الحاقیه پیمان ان پی تی را امضا کرده اند حق دارند از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز نظیر تولید برق استفاده کنند.

کریمی راد به تکرار اظهارات علاءالدین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، پرداخت که گفته بود پبشنهاد روسیه “تکرار” پیشنهادات گذشته است.

 تهران می گوید به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری داشته است و از آژانس خواسته است زیر بار فشار کشورهای غربی نرود.

منبع: ریا نووستی - 17 ژوئیه 2011