چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای نیویورک

نویسنده

» گزارش گاردین

خبرگزاری رسمی ایران روز یکشنبه خبر داد که دور بعدی مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، در سطح متخصصان در نیویورک برگزار خواهد شد.

طبق گزارش ایرنا، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت، طی این دیدار که از پنجم تا نهم ماه مه برگزار می‌شود، کشورهای ۱+۵ و ایران “نوشتن پیش‌نویس توافق جامع را که بسیار پیچیده و سخت خواهد بود شروع خواهند کرد.”

به گفته ایرنا، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران، رئیس گروه ایران در مذاکرات حاشیه‌ای اجلاس کمیته مقدماتی “بازبینی پیمان عدم تکثیر سلاح هسته‌ای” خواهد بود.

این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور ایران، در تلویزیون دولتی این کشور گفت، یکی از مسایل کلیدی در مذاکرات، ظرفیت راکتور آب سنگین اراک خواهد بود که تقریبا حل‌شده است. وی افزود: “ایران پیشنهادی مبتنی بر طراحی‌ دوباره قلب تجهیزات اراک ارائه کرده که شش کشور نیز با آن موافقت کرده‌اند.”

همچنین روز یکشنبه، سخنگوی وزارت خارجه گفت، تصمیم آمریکا مبنی بر مصادره و فروش آسمان‌خراش منهتن که متعلق به یک بنیاد خیریه ایرانی است، فاقد “وجاهت قانونی است و با تعهد آمریکا نسبت به حفظ حقوق آزادی دینی شهروندانش تناقض دارد”.

همان روز مقامات ایرانی گفتند، یک هواپیمای آمریکایی که اوایل هفته در تهران فرود آمده و با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شبهاتی شده بود، در اختیار یک شرکت حفر معدن از کشور غنا بوده است. پس از آن گزارش شد که این هواپیما در اجاره یک شرکت معدنی است که مدیر آن ابراهیم ماهاما، یک میلیونر و برادر رئیس‌جمهور غنا، جان ماهاماست.

روز یکشنبه این شرکت در بیانیه‌ای گفت: “این سفر مطابق با تمام قوانین بین‌المللی هوایی انجام گرفته است.”

این بیانیه می‌افزاید: “همچنین اعلام می کنیم که عالیجناب جان ماهاما در این هواپیما نبوده است.”

به نظر نمی‌رسد که هیچکدام از این مسایل تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای که در ماه نوامبر به توافق اولیه رسید، داشته باشد. آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه با مهلت ۲۰ ژوییه موافقت کرده‌اند که در آن زمان به سمت توافق جامع و درازمدت گام بردارند و به تدریج تمام تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور برداشته شود.

طبق توافق اولیه، ایران موافقت کرده که در عوض کاهش تحریم‌های تجاری، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

مذاکرات ماه مه اولین بار پس از سال‌ها خواهد بود که ایران و غرب در مورد برنامه هسته‌ای این کشور در نیویورک مذاکره می کنند.

منبع: گاردین - 20 آوریل 2014