گپ

نویسنده
پرستو سپهری

به جای گپ… ؛

وداع با جواد ذوالفقاری

حالا همه عروسکها می‌دانند که پیکر جواد ذوالفقاری دیگر با آن ها نیست. کسی که با نمایش‌های جذابش برای کودکان شهر خاطره زنده‌ای را بر جا گذاشت که برای همیشه خواهد ماند. هفته جاری   نیز در حالی نمایش “سمک عیار” این هنرمند فقید اجرای ویژه خود را پشت سر گذاشت که خالق آن در آغوش خاک جای گرفته بود.او مدتها برای اجرای آخرین نمایشش”سمک عیار”انتظار کشید اما این نمایش زمانی در تالار مولوی نوبت اجرا گرفت که بیماری دیگر توان اجرا را از او گرفته بود. هرچند گروه نمایشی به پاس زحمات او این نمایش را به صحنه برده‌اند و “سمک عیار” این روزها آخرین اجراهایش را در شرایطی پشت سر می‌گذارد که دیگر کارگردانش در میان ما نیست اما عروسک‌های او این روزها روی صحنه زنده‌اند.

 

 

این کارگردان تئاترعروسکی که مدت هااز سرطان کبد رنج می‌برد صبح روزـ 7 اردیبهشت ماه ـ در خانه‌اش درگذشت. پیکر ذوالفقاری روز شنبه 10 اردیبهشت ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهراتشییع شد. ایرج راد، مدیر عامل خانه تئاتر، در این مراسم گفت: جواد ذوالفقاری بسیار زود رفت؛ متاسفانه هنرمندی را از دست دادیم که جایگزینی او بسیار دشوار است. واقعا متاسفم. بستری شدن او زیاد طول نکشید ولی به سرعت از میان ما رفت. او شیفته و عاشقانه کار کرد. هیچ کس به غیر از افرادی که بسیار زیاد درگیر کار هنری هستند، نمی توانند او را درک کنند. او بیمار بود و درد کشید ولی به دلیل احساس مسوولیت در پی درمان بیماری خود نرفت تا کار خلاقه انجام داد.

 

 

در ادامه، اردشیر صالح پور، دیگر کارگردان تئاتر عروسکی خطاب به حاضرین گفت: هنرمندان تئاتر عروسکی به صحنه های بی جان، جان می بخشند و به عروسک ها حیاتی دوباره می دهند. این هنرمند با تلاش های مجدانه و فروتنانه به ترجمه، پژوهش، آموزش و حضور در محافل جهانی پرداخت. او در آموزش و برگزاری جشنواره ممارست ویژه ای داشت و تلاش او برای پیوستن خانه تئاتر عروسکی به یونیمای جهانی جاودانه خواهد ماند.

برادر ذوالفقاری به عنوان آخرین سخنران گفت: جواد، زندگی خود را وقف هنر کرد، امیدوارم به هدفش رسیده باشد. در ادامه پیام ژاک تئودور، دبیر یونیمای تئاتر عروسکی خوانده شد.

 

 

جواد ذوالفقاری کیست…؟

جواد ذوالفقاری متولد ۱۳۳۱ در شهر همدان است. وی فعالیت‌های بسیاری را در عرصه تئاتر در مقام مدرس، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در کارنامه کاری خود دارد. این هنرمند فقید تئاتر عروسکی با فعالیت‌های خود جایگاه خاصی را در تئاتر ایران به خود اختصاص داد. وی رتبه درجه یک هنری است و آثار بسیاری از وی در ایران و خارج از کشور به صحنه رفته است.
دوستان الماس، ‏همه با هم، ‏بز زنگوله‌ پا، ‏سیاوش، فرنگیس، ‏علی بابا و ستاره‌های روشن شهر، ‏کدو قلقله‌زن و ‏بازی پسر و گرگ از جمله آثاری است که ذوالفقاری در دوره حیات خود در عرصه تئاتر عروسکی ایران خلق کرد و به صحنه برد. “سمک عیار” آخرین نمایشی است که به کارگردانی این هنرمند، در تالار مولوی در حال اجرا بود. “علی بابا و چهل دزد”، “هنر عروسکی”، “حرفه من”، “تئاتر مردم ستمدیده”، “تجیر” و “بازگشت استاد رقص” از جمله نمایش نامه هایی هستند که جواد ذوالفقاری تالیف یا ترجمه کرده است. وی مدیر انتشارات «نوروز هنر» نیز بود.زنده‌یاد ذوالفقاری در جشنواره متعددی نظیر جشنواره تئاتر عروسکی زاگرب، جشنواره عروسکی سگوویا، جشنواره تئاتر عروسکی آوینیون و جشنواره عروسکی شارل‌ویل مزیه با آثار خود توجه همگان را به تئاتر عروسکی ایران جلب کرد.