بسیج بی حجابی را حل می کند

نویسنده
شیرین کریمی

» دخالت شبه نظامیان در "مساله حجاب"

به دنبال بالا گرفتن انتقاد نهادها و چهره های تندرو حاکمیت از ناکامی دولت و نیروی انتظامی در مقابله با آنچه “بدحجابی” می نامند، دیروز فرمانده کل بسیج برای مداخله در مساله حجاب اعلام آمادگی کرد. وی بهار امسال نیز از کمک بسیج به نیروی انتظامی برای برخورد با بدحجابان سخن گفته و خواستار شیوه های قهرآمیز در مواجهه با افرادی شده بود که “به هیچ وجه” حجاب را قبول ندارند. مواضع جدید نقدی یک هفته پس از آن مطرح می شود که روزنامه تهران امروز در گزارشی خواستار مداخله بسیج در مبارزه با بی حجابی شده بود.

“بسیج می تواند مساله حجاب را حل کند.” این ادعایی است که روز گذشته رئیس سازمان بسیج مستضعفین مطرح کرد؛ سردار محمدرضا نقدی از “وظیفه سنگینی” سخن گفت که بر دوش بسیج قرار دارد. وی این سخنان را در مشهد و در همایش شورای عالی بسیج به زبان آورد و خاطرنشان کرد: “براساس سند چشم‌انداز، تکالیف بسیاری در مسیر پیشرفت کشور بر عهده بسیج قرار گرفته است.”

سردار نقدی البته خواستار شناسایی اولویت ها شده و گفته است “هر قشری از بسیج برای حل مشکلات باید نقش خود را ایفا کند.” مشکلاتی مانند حجاب که اصولگریان معتقدند دولت از عهده حل آنها بر نمی آید.

 

خون های پاک ریخته شود

در همین راستا احمد خاتمی پیشتر در فصل بهار، محمود احمدی نژاد را به اتخاذ “ژست روشنفکری” در قبال حجاب متهم کرده و گفته بود: “دولت برای جذب آرایی که در انتخابات ۸۸ به کاندیداهای دیگر رای دادند در مسئله حجاب روی به سیاست تساهل و تسامح آورده است و در این موضوع قیافه روشنفکری گرفته است.”

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان که از طرفداران برخوردهای “ضربتی” با چالش های سیاسی و اجتماعی است، در ماه اردبیهشت هم هشدار داده بود که با رویکرد “آرام ” و “به اصطلاح کار فرهنگی” دیگر نمی توان این موضوع را حل کرد.وی البته راه حل جایگزینی پیشنهاد کرده بود: “برای حل این مسئله باید خون های پاکی ریخته شود تا این معضل از جامعه ما ریشه کن شود.”

یک ماه پس از این اظهارات، اواخر خرداد، سردار نقدی در یک سخنرانی به طور تلویحی نیروی انتظامی را به “خشونت” برای مبارزه با آنچه “بدحجابی” نامید تشویق کرد و گفت: “نیروی انتظامی باید با کسانی که هنجارشکنی می کنند و با هیچ گفتگویی به صراط مستقیم نمی آیند و حتی اتمام حجت هم با آنها می شود ولی بر رفتار باطل خود همچنان اصرار می ورزند، طبق قانون برخورد کند.”

 

حمایت نقدی از روش قهرآمیز

 مواضع روز گذشته نقدی ادامه همان سخنرانی است؛جایی که وی خواستار دخالت دادن بسیجیان برای “حفظ ارزش ها” در جامعه شده و گفته بود: “اگر نیروی انتظامی برای اجرای قانون عفاف و حجاب در جامعه کمک بخواهد ما آماده هستیم برای حفظ ارزشها در جامعه با تمام توان خود به این نیرو کمک کنیم.”

وی در توضیح “روش قهر آمیز”، آن را روشی توصیف کرده بود که باید در مورد کسی که به “هیچ وجه حجاب را قبول نمی کند و می خواهد به ارزشهای جامعه تعرض کند و با هیچ زبانی هم به راه نمی آید” به کار برده شود.

 

خامنه ای: مخالف با حجاب سیاست “هرزه شدن” است

اشتیاق نیروهای تندرو به ویژه سردار نقدی برای ورود به مبارزه با بی حجابی پس از آن بالا گرفت که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با زنان “فرهیخته” مخالفت با حجاب را “ظالمانه” دانست و گفت مخالفان حجاب، سیاست “عرضه شدن” و “هرزه شدن” زن ها را دنبال می کنند. وی تاکید کرد: “غربی ها مدعی اند که حجاب یک مسئله دینی است و در جوامع لائیک نباید ظهور پیدا کند اما علت واقعی مخالفت غرب با حجاب این است که سیاست راهبردی و بنیانی غرب درباره زن یعنی عرضه شدن و هرزه شدن زن را با چالش روبرو می کند و مانع تحقق آن می شود. ”

پس از آن بود که سرداران بسیج و نیروی انتظامی بحث فعال شدن برای برآورده ساختن نظر رهبر جمهوری اسلامی در این خصوص را مطرح کردند.

اواسط ماه مهرفرمانده انتظامی مشهد به جلسه ای اشاره کرد که در آن برای “ارتقای امنیت اجتماعی” بحث و تبادل نظر شده است. سرهنگ احد کریمی به روزنامه خراسان گفته بود: “در نهایت مقرر شد سپاه پاسداران با فعال سازی گشت های بسیج، نیروی انتظامی را در امر مبارزه با اراذل و اوباش، مزاحمان خیابانی و غیره یاری دهد. وی با تقدیر از فرماندهان سپاه افزود: امیدواریم با این تعامل گسترده در آینده نزدیک شاهد ارتقای امنیت در زمینه های مختلف اجتماعی باشیم.”

 

“تهران امروز”، حامی دخالت بسیج

گفتنی است درست یک هفته پیش، روزنامه تهران امروز در گزارشی مداخله ـ “یاری”- بسیج در مبارزه با بدحجابی را خواستار شده بود. این رسانه دست راستی به انتشار مواضع سردار بهمن کارگر معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی که به عنوان عضو “شورای فرهنگ عمومی ” در حاشیه جلسه هفتگی “انصار” سخن گفته بود، پرداخت و نوشت: “یکی از انتقادات سردار احمدی‌مقدم این است که چرا بسیج دستگاه‌های امر به معروف را تعطیل کرده است؟ ”
سردار کارگر اخیرا در گفتگو با خبرگزاری مهر نیز به دفاع از عملکرد نیروی انتظامی پرداخته و گفته: “برخورد انتظامی در حوزه عفاف و حجاب آخرین حلقه زنجیر است. ولی متاسفانه مجبور هستیم به‌علت کم‌کاری سایر ارگان‌ها به‌عنوان اولین حلقه زنجیر وارد کار شویم و هزینه‌ها را هم بپردازیم و تلاش نهادهایی که وارد میدان شدند به‌علت آنکه سایر نهادها به همان اندازه وارد میدان نشدند، متاسفانه ثمره مطلوب و دلخواه را نداد. ولی اعتقاد داریم اگر همین عملکرد ناجا در 5 سال گذشته نبود وضعیت شکل و شمایل جامعه، خیلی بدتر از این وضعیت فعلی بود.”

تهران امروز ـ نزدیک به قالیباف، شهردار تهران- در واکنش به این مواضع از عدم تمایل پلیس برای بهره گیری گسترده از “کمک بسیج” در اجرای طرح های “افزایش امنیت اخلاقی” سخن گفته و نوشته بود: “اما ( نیروی انتظامی) در نظر دارد پتانسیل مردمی بسیج به عنوان سنگر اول «امر به معروف و نهی از منکر» بهره ببرد. موضوعی که با گسترش بدحجابی ها در جامعه، ممکن است همراهی بسیج را هم در پی داشته باشد”.

 گفتنی است هر سال، نهاد های انتظامی و چهره های سیاسی جناح راست در چندین نوبت پیرامون سیاست های جدید پیرامون آنچه “طرح امنیت اجتماعی”، که بخش مهمی از آن برخورد با زنان با پوشش های غیر اسلامی است، سخن می گویند. سال گذشته هم فرمانده انتظامی تهران از تجدید نظر در نحوه فعالیت های گشت های ارشاد سخن گفته بود: “گشت ارشاد به مفهوم قبلی نیست و شاید گشت داشته باشیم و قطعا باید افرادی باشند که تذکر بدهند اما روش کار با رویکرد قبلی نیست.”

“رویکرد قبلی” به برخورد های خشونت آمیز پلیس با زنان در خیابان های تهران و برخی دیگر از کلان شهرها اشاره داشت که در سالیان اخیر خشم بسیاری از نهادهای مدنی و نیروهای سیاسی اصلاح طلب را به همراه داشته است؛ تا جایی که میرحسین موسوی رهبر اصلی مخالفان دولت در مبارزات انتخاباتی بهار سال گذشته برچیدن گشت های ارشاد را از جمله برنامه های اصلی خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود.

این در حالی بود که اوایل تابستان امسال نیروی انتظامی بار دیگر اعلام کرده بود قصد دارد برخورد ها را تشدید کند.

گفتنی است کلید دوباره برخورد خشونت آمیز پلیس جمهوری اسلامی با بدحجابی قرار بود روز 25 خرداد زده شود، اما همزمان با تظاهرات ماه گذشته جنبش سبز در روز 22 خرداد، پلیس تصمیم گرفت بازداشت شهروندان معترض به تقلب در انتخابات سال 88 و دختران بدحجاب را توامان انجام دهد. این گونه بود که به باور شاهدان عینی، ماموران پلیس و گارد ویژه بیش از همه به دنبال شکار دختران “بدحجاب” برای پر کردن ون های خود بودند.

با همه اینها مرداد امسال احمد خاتمی ـ خطیب جمعه تهران ـ از تریبون نماز جمعه بدحجابی را محصول سو استفاده “هنجار شکنان” از “بی تفاوتی” مسئولان دانست و در حملاتی تند که متوجه دولت محمود احمدی نژاد بود به طور تلویحی از “بی ارادگی” مسئولان سخن گفت: “مطمئنم کسی به اینها نمی‌تواند بگویند بالای چشمتان ابروست و تا قصه حجاب گفته می‌شوند، متاسفانه این را می‌گویند که می‌خواهند بزن بزن کنند، درحالی که والله این تهمت است. من به مسوولان می‌گویم که اراده‌تان را نشان دهید. چرا حداقل نمی‌گویید و در حد صحبت کلمه‌ای ابراز نمی‌کنید؟”

طرفداران حقوق بشر رفتار های پلیس جمهوری اسلامی در خیابان های پایتخت و دیگر کلان شهر ها با شهروندان زن به بهانه بدحجابی را مصادیق بارز نقش حقوق شهروندی می دانند. در سال ها و ماه های گذشته بارها عکس ها و تصاویری از برخورد خشونت بار نیروی انتظامی با شهروندان به بهانه بی حجابی منتشر شده است. در برخی از این تصاویر حتی دختران توسط ماموران زن پلیس روی زمین کشانده شده اند. این در حالی است که نهادهای مدنی به پلیس هشدار داده اند تمرکز بی امان برای مبارزه با آزادی های شهروندی باعث شده است تا پلیس از بسیاری از وظایف اصلی خود غفلت کند و امنیت اجتماعی در حوزه های دیگر به طور جدی به مخاطره بیفتد. گفتنی است در ماه های گذشته چند مورد تجاوز دسته جمعی به زنان در کشور به وقوع پیوست که به باور منتقدان، در تمامی آن ها قصور نیروی انتظامی چشمگیر بوده است.