تفاوت گروه خون‌ حداد با احمدی نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادامه برائت اصول‌گرایان از رئیس دولت

با ادامه اختلافات اصول‌گرایان درباره نحوه حضور در انتخابات مجلس، آنان حساب خود را از احمدی‌نژاد جدا و دلیل آن را “تفاوت در گروه خونی” توصیف می کنند. از سوی دیگر جبهه متحد اصول‌گرایان نیز علاقه‌ای به ائتلاف با جبهه پایداری نشان نمی‌دهد؛آن هم در حالیکه رهبر جمهوری اسلامی خواستار ارائه لیست واحد از سوی اصول‌گرایان شده است.

 

اختلافات اشکارتر از این حرف هاست

غلام‌علی حداد عادل، رییس مجلس هفتم، در گفت‌وگویی با نشریه پنجره به روند طی شده توسط اصول‌گرایان از زمان مجلس ششم پرداخته است. وی همچنین در تشریح اختلافات میان اصول‌گرایان و حامیان احمدی‌نژاد آنها را “آشکارتر” از آن دانسته که “با نگفتن من پنهان بماند”.

وی به انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 84، هم اشاره کرده و گفته است که “با پیروزی آقای احمدی‎نژاد ما امید‎های زیادی داشتیم” اما “از همان ابتدا روش کار ما عوض شد”.

وی تفاوت دیدگاه میان اصول‌گرایان و احمدی‌نژاد را این‌گونه توصیف کرده: “گروه خون ما به گروه خون آقای احمدی‎نژاد نمی‎خورد. به‎عبارت دیگر اصولا طبیعت آقای احمدی‎نژاد، طبیعت تمکین نیست”.

وی همچنین دوران ریاست خود بر مجلس هفتم و تعامل با دولت نهم را “دوران سختی” دانسته که باعث شد “احمدی‎نژاد… چندین نامه آشکار و سراسر بدگویی و ناسزا خطاب به شخص من نوشت و منتشر کرد و حیرت همگان را هم برانگیخت”.

از اردیبهشت ماه سال جاری این چندمین بار است که اصول‌گرایان با به کارگیری چنین ادبیاتی، حساب خود را از احمدی‌نژاد جدا می کنند.

آنان در این مدت و پس از بروز اختلاف میان احمدی‌نژاد و رهبر جمهوری اسلامی بر سر عزل وزیر اطلاعات، بارها احمدی‌نژاد را مورد انتقاد قرار داده‌اند. از بحث طرح سئوال از احمدی‌نژاد گرفته تا خواندن وی با عنوان لات سیاسی و از بازداشت و تهدید به قتل اطرافیان وی تا انتساب تخلفات رخ داده در کشور به اطرافیان وی.

تاکنون چندین بار نیز اصول‌گرایان نسبت به وقوع سرنوشتی مشابه با ابوالحسن بنی‌صدر ـ– در رای مجلس به عدم کفایت سیاسی وی ـ- به احمدی‌نژاد اخطار داده‌اند.

برخی از اصول‌گرایان نیز آشکارا اعلام کرده‌اند که در صورت بازگشت به زمان انتخابات خرداد 88 به اردوگاه احمدی‌نژاد نمی‌پیوستند.

 

ائتلاف؛ می‌کنیم، نمی‌کنیم

سخنان حدادعادل درباره اختلاف میان اصول‌گرایان، هم‌زمان با آن بیان شده که اختلافات میان دو طیف اصلی اصول‌گرا برای حضور در انتخابات دوباره بالا گرفته است.

جبهه متحد اصول‌گرایان و جبهه پایداری ـ حامیان احمدی‌نژاد ـ که پیش از این اختلافات میان خود را پنهان یا انکار می‌کردند، اکنون به صراحت از وجود مشکل برای ائتلاف و ارائه لیست واحد سخن می‌گویند.

قاسم روان‌بخش از شاگردان مصباح یزدی ـ که از وی با عنوان مسوول اصلی جبهه پایداری نام برده می‌شود ـ در گفت‌وگویی اعلام کرد با وجود آنکه “جبهه پایداری گام‌هایی را به سمت وحدت برداشت، ولی از طرف دوستان جبهه متحد در این ارتباط گامی مشاهده نشد” و به همین دلیل “دیگر موضوع اتحاد با جبهه متحد اصولگرایان در دستور کار جبهه پایداری نیست و در جلساتی که جبهه پایداری برگزار می‌کند، در این ارتباط صحبتی نمی‌شود”.

وی علت این عدم ائتلاف را حضور افرادی چون قالیباف و لاریجانی در جبهه متحد اصول‌گرایان اعلام کرده است. اعضای جبهه پایداری از این افراد با عنوان “ساکتین فتنه” نام می‌برند و آن‌ها را از جرگه اصول‌گرایی بیرون می‌دانند و به همین دلیل معتقدند آنان نباید در تشکل‌های انتخاباتی حاضر باشند.

محمدعلی بزرگواری، نماینده عضو جبهه پایداری نیز “احتمال اینکه این دو جبهه متحد و پایداری لیست واحدی بدهند” را ضعیف ارزیابی کرده و از “اختلاف نظرها” درباره “پیوستن جبهه پایداری به جبهه متحد اصول‌گرایان” خبر داده است.

پیش از این حمیدرضا کاتوزیان نماینده مجلس، جبهه پایداری را “جبهه مشایی” نامیده بود: “واقعیت این است که جبهه پایداری جریان آقای مشایی است و وی در لایه‌های میانی با این جریان مرتبط است. جبهه پایداری‌‌ همان رایحه خوش خدمت است چرا که ما نمی‌توانیم آقای احمدی‌نژاد و مشایی را از هم تفکیک کنیم و این تفکیک اشتباه است”.

در همین حال محسن یحیوی، عضو جامعه اسلامی مهندسین، نیز “نپیوستن جبهه پایداری به جبهه اصولگرایان” را باعث “ریزش آرای اصولگرایان” ندانست.

وی همچنین حامیان احمدی‌نژاد را گروهی دانست که “افراد کمی را تحت پوشش قرار می دهد و در برابر تمام افراد شاخص در جبهه اصولگرایان قرار دارند”.

پیش از این غلام‌حسین الهام، جبهه پایداری را جبهه “طرفداران دولت” نامیده و گفته بود: “با توجه به گروه ۷+۸، جبهه پایداری یک ظرفیت ویژه به حساب می آید… در مجلس هشتم اصولگرایان به همراه قدرت و ظرفیت دولت که در راس گفتمان آن آقای احمدی نژاد بود توانستند پیروز انتخابات شوند. امروز گروه ۷+۸ دولت را کنار گذاشته در حالی که دولت هنوز هم در نظرسنجی های انتخاباتی رای بالایی دارد واگر این ظرفیت وقدرت دولت از دید جبهه اصولگرایان مغفول واقع بماند شرایط ویژه ای را برای گروه های مقابل به وجود خواهد آورد”.

وجود اختلاف میان اصول‌گرایان برای حضور در انتخابات مجلس نهم، بارها با ابراز نگرانی برخی روبه‌رو شده و در آخرین نمونه از این دست روح‌الله حسینیان، نماینده مجلس، خبر از تمایل رهبر جمهوری اسلامی به ارائه لیست واحد از سوی اصول‌گرایان داده است.