هدیه ما آزادی روزنامه نگاران زندانی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» واکنش روزنامه نگاران به وعده های روزخبرنگار

“هدیه ما آزادی همه روزنامه‌نگاران استو اخبار مبنی بر اهدای وام و هدیه‌های ویژه به خبرنگاران هم تنها شانتاژ خبری است”.

این واکنش یک روزنامه نگار در تهران است به وعده وام سی میلیونی وزیر ارشاد و اخبار مختلفی که این روزها درباره هدایای دولت و دولتی ها به مناسبت روز خبرنگار منتشر می شود.

17 مرداد در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز خبرنگار ثبت شده؛ روزی که 13 سال پیش محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی  در افغانستان به دست طالبان کشته شد. آخرین خبری که این خبرنگار به خبرگزاری ایرنا مخابره کرده بود خبر سقوط مزار شریف بود.

پس از آن بود که انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران به همراه وزارت ارشاد پیشنهاد داد 17 مرداد به نام روز خبرنگار نامیده شود.

اما امسال روز خبرنگار در شرایطی سپری شد که زندان های ایران میزبان روزنامه نگارانی است که تنها جرم شان انجام رسالت حرفه ای خود یعنی اطلاع رسانی است؛ شاید از همین رو باشد که بسیاری از روزنامه نگاران ایرانی در واکنش به اخبار هدایای روز خبرنگار از سوی دولت و حوزه های دولتی  می گویند هدیه ما آزادی همکارانمان است.

 

نگاه حاکمیت به خبرنگاران

یک روزنامه نگار در تهران در این زمینه به “روز” می گوید: هر سال روز خبرنگار که می رسد آقایان یادشان می‌افتد که اهالی عرصه خبر و رسانه چقدر زحمت می کشند. البته اهالی رسانه برای آقایان در خبرنگاران کیهان و رسالت و فارس و رسانه های حکومتی خلاصه می شود و همین را می توان در صحبت های محمود احمدی نژاد هم فهمید. در اصل وقتی روزنامه نگاران منتقد را احمدی نژاد کف خیابانی می نامد نشان از همین دید و نگاه در کلیت حاکمیت به روزنامه نگاران غیر حاکمیتی دارد که نگاهی کاملا مزاحمت‌گونه و شاید هم بی ارزش است.

اشاره این روزنامه نگار به سخنان محمود احمدی نژاد در دیدار با نمایندگان برخی رسانه ها است که طی آنگفته بود: باید می گذاشتید خبرنگاران به اصطلاح کف خیابان که در کار هستند، می آمدند.

او در این دیدار به خبرنگاران یک قرآن دیجیتال و یک حافظه هدیه داده بود.روزنامه نگاری در تهران به “روز” می گوید: هر سال روز خبرنگار، ریاست جمهوری و وزارت ارشاد مدام از هدیه‌های ویژه به خبرنگاران خبر می‌دهند. همین انتشار خبر اهدای هدیه به خبرنگاران هم به نظرم توهین است.

اگر می‌خواهید هدیه بدهید چرا آن را خبری می‌کنید؟ حالا جالب است که امسال وزیر ارشاد از هدیه ویژه خبر داده بود و افرادی که به مراسم دیدار احمدی نژاد با خبرنگاران رفته بودند علاوه بر هدیه سال گذشته، یک قرآن دیجیتال هم گرفته بودند.

سال گذشته به خبرنگاران مجرد و متاهل هدایای 300 هزار و 400 هزار تومانی پرداخت شده بود.

این روزنامه نگار می افزاید: البته به خیلی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هم این هدیه‌ها داده نمی‌شود و اگر هم داده شود هدیه ها را قبول نمی‌کنند و معتقدند زمانی که همکاران ما در زندان هستند و فشارها روز به روز بر خبرنگاران افزایش می یابد گرفتن هدیه از دولت احمدی نژاد معنایی ندارد.

 

شانتاژ می کنند

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد در مراسم روز خبرنگار خبر از اعطای وام سی میلیون تومانی به 5 هزار خبرنگار داد. او سال گذشته هم خبر داده بود که به دو هزار خبرنگار وام 30 میلیون تومانی پرداخت خواهد شد؛ وعده ای که تحقق نیافت. با این حال وزیر ارشاد امسال خبر از اعطای چنین وامی به 5 هزار خبرنگار داده است.

خبرنگار یکی از روزنامه های تهران در این زمینه به “روز” می گوید: من وقتی این خبر را دیدم

واقعا حیرت کردم که ما این همه خبرنگار داریم.تازه از نظر آقایان بسیاری از ما که منتقدیم خبرنگار نیستیمخیلی‌ها هم این تسهیلات را از دولت کودتا نمیگیرند.

او می افزاید: حالا این 5 هزار خبرنگار چه کسانی هستند واقعا جای سئوال است!احتمالا تمام کارکنان صدا و سیما را خبرنگار حساب می کنند یا مدیران مسئول و خبرنگاران رسانه های همسوی دولت همراه خانواده‌هایشان خبرنگار هستند. اگر ما 5 هزار خبرنگار داشتیم که وضعیت رسانه  ای کشور باید خیلی بهتر از این باشد.

به گفته این روزنامه نگار “وقتی که رسانه ها در یک کشور محدود باشندودولت و حاکمیت به جز ژست دموکراسی چیز دیگری از ازادی و دموکراسی ندانندباید برای اجرای نمایش، دست به دامن شانتاژ بشوند و نگاه تحقیر آمیز آقایان به خبرنگاران را در همین مسائل می توان دید. اما خبرنگاران و روزنامه‌نگاران واقعی و دلسوز و متعهد، مطمئنا نیازی به این رشوه ها و هدیه‌ها و ژست‌های دولت احمدی‌نژاد ندارند.

به گفته این روزنامه نگار “تمام این اخبار مبنی بر اهدای وام و هدیه‌های ویژه به خبرنگاران تنها شانتاژ خبری است و برای نمایش اهمیت دادن به مطبوعات است درحالی که با این نمایش ها و ادا و اصول ها نمی‌توانند افکار عمومی را گول بزنند”.

او می گوید: آقایان توقع دارند با این هدایا، روزنامه نگار از آنها تعریف بکند. جالب اینکه دقیقا مصادف با همین روز یادشان می‌افتد که باید حتما تذکرات لازم را هم به رسانه ها بدهند. سخنان رئیس قوه قضائیه و رهبری را ببینید درباره تیترهای به زعم آنها سیاه و تذکری که داده اند و… همین است که ما همواره در این ایام دلشوره و دلهره داریم که قطعا یا روزنامه ای توقیف می شود یا برخوردی با مطبوعات مستقل و نیمه مستقل صورت می گیرد و…

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی گفته است: گسترش فضای رسانه‌ای و حجم انبوه مبادله اخبار و اطلاعات در جامعه فرصتی برای شبیخون فرهنگی دشمن است. این مساله‌ای است که واقعا هشدارآمیز است و همه ما مسئولان باید برای مقابله با این شبیخون فرهنگی رسانه‌ای، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

او هشدار داده که هرگونه اخبار که موجب تفرقه افکنی و اختلاف شود بر خلاف مصالح و امنیت کشور است.

لاریجانی در حالی گسترش فضای رسانه ای را فرصتی برای شبیخون فرهنگی دانسته که بسیاری از روزنامه های مستقل و نیمه مستقل توقیف هستند، روزنامه نگاران منتقد در زندان به سر می برند، صدا و سیما تنها نظرات حاکمیت را بازتاب میدهد و تنها رسانه های حکومتی که بازتاب دهنده مواضع حکومت هستند آزادانه به فعالیت مشغولند.

 آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در بهار 79 مطبوعات را پایگاه دشمن نامید و پس از آن بود که بیش از 19 روزنامه و نشریه در یک شب توقیف شدند.