جزئیات تازه از هواپیماهای عراقی در اختیار ایران

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» یک سایت نظامی فاش کرد

در خبری متفاوت با آنچه تاکنون توسط مقامات و رسانه های جمهوری اسلامی اعلام می شد، یک سایت نزدیک حکومت فاش کرد که بیش از یکصد فروند هواپیمای جنگنده متعلق به نیروی هوایی عراق در ایران است. به نوشته سایت مشرق، 24 فروند از این هواپیماها، جنگنده های برتری هوایی میراژ f1 ساخت کشور فرانسه هستند.

این سایت خبری که معمولا اخباری از درون نیروهای مسلح را منتشر می کند افزوده که از این 24 هواپیمای جنگنده، 17 فروند هواپیماهای تک نفره و هفت فروند دو نفره هستند.

آنگونه که مشرق نوشته، دولت عراق در جریان جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 و پس از آنکه نیروی هوایی این کشور در جریان نبرد با نیروی هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا متحمل تلفات زیادی شد، “بیش از ۱۰۰ فروند از هواپیماهای جنگی و تعدادی هواپیمای غیرنظامی” خود را برای آنکه “از آتش دشمن مصون مانده و بعدها با فروکش کردن جنگ آنها را از ایران پس بگیرد” به سوی ایران پرواز داد.

دولت جمهوری اسلامی ایران اگرچه ورود تعدادی از هواپیماهای نیروی هوایی عراق به ایران در سال 1991 را تایید کرده اما تاکنون اعلام می کرد که تعداد این هواپیماها از 30 فروند بیشتر نیست. نقل قولی از علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه وقت ایران وجود دارد که با تکرار این عدد، مدعی شده تعداد بیشتری از هواپیماهای عراقی در حال پرواز به سوی ایران، توسط جنگنده های ائتلاف نابود شده اند و به این خاطر هرگز به ایران نرسیده اند.

رسانه های رسمی جمهوری اسلامی و دیگر رسانه های نزدیک به حکومت تاکنون و بر اساس گفته هایی مانند این، ادعای مقامات عراقی درباره فراتر بودن تعداد این هواپیماها از 100 فروند را رد می کردند. به نظر می آید گزارش سایت مشرق که به نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی نزدیک است، نخستین تاییدیه ادعای مقام های عراقی و گزارش های بین المللی در این خصوص باشد.

بر اساس گزارش ها در حدود 50 فروند از انواع مختلف جنگنده های سوخو، ساخت شوروی نیز در میان این هواپیماها بوده است.

میراژ f1جنگنده ای چند منظوره و با قابلیت بالای برتری هوایی، ساخت شرکت داسوی فرانسه است. نیروی هوایی عراق به عنوان بزرگ ترین مشتری خارجی این جنگنده،۱۲۶ فروند میراژ اف-۱را در سال 1360 از فرانسه تحویل گرفت.

هواپیماهای میراژ فرانسوی که در اختیار عراق قرار گرفتند در جریان جنگ ایران و عراق بار اصلی نبردهای هوایی با هواپیماهای نیروی هوایی ایران را بر عهده گرفتند. گزارش های روزنامه نگاران و تحلیلگران جنگ هشت ساله ایران و عراق حاکی از آن است که میراژهای نیروی هوایی عراق اگرچه توانستند تعداد زیادی از f4 فانتوم ها و f5 تایگرهای در اختیار ایران را که برای نبردهای هوایی طراحی نشده بودند، منهدم کنند اما هنگامی که به نبردهای رو در رو با f14 تامکت های ایران می رسیدند، یک شکست خورده بزرگ بودند.

این گزارش ها حاکی از آن هستند که f14 های نیروی هوایی ایران، با منهدم کردن حدود 30 فروند میراژ نیروی هوایی عراق، درصد بالایی از این هواپیماهای فرانسوی در اختیار عراق را نابود کنند. در مقابل تنها دو فروند f14 ایران در جریان جنگ هشت ساله توسط موشک های سوپر 530 اف، شلیک شده از سوی میراژهای عراق منهدم شدند.

با وجود این میراژهای عراق در جریان جنگ نفتکش ها در خلیج فارس، عملکردی قدرتمند به نمایش گذاشتند و همچنین در سال 1987 در یک عملیات پیچیده توانستند ناو آمریکایی استارک در خلیج فارس را با دو عدد موشک فرانسوی اگزوست از فاصله ای چند ده کیلومتری هدف قرار دهند و منهدم کنند.

 

پیغامی به دشمنان؟

نیروی هوایی ایران که پیش از انقلاب 1357 تاسیس شده بود، به واسطه روابط نزدیک محمدرضا پهلوی با دولت ایالات متحده آمریکا به جنگنده های آمریکایی و خلبانان آموزش دیده توسط نیروی هوایی آمریکا مجهز بود و این مسئله به برتری محسوس نیروی هوایی ایران بر نیروی هوایی عراق که عمدتا توسط شوروی و سپس فرانسه مجهز شده بود در جریان جنگ هشت ساله منجر شد.

پیش از این سایت عصر ایران، از رسانه های نزدیک به جناح حاکم اصولگرا گزارش داده بود که عراق در هنگام اشغال کویت، این جنگنده های نظامی و هواپیماهای غیرنظامی کویتی را به فرودگاه های عراقی منتقل کرد و بعد از آن مجبور شد برای در امان ماندن از حملات نظامیان آمریکایی، آنها را به فرودگاه های داخل ایران منتقل کند.

این سایت در عین حال با تکرار ادعای مقام های حکومت ایران، نوشت که در سال 1991 بخشی از این هواپیماهای عراقی به قصد فرود در ایران راهی کشور شدند اما در طول مسیر مورد هدف نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا قرار گرفته و سقوط کردند و هرگز نتوانستند به فرودگاه های ایران برسد. 

به نوشته عصر ایران، دولت جمهوری اسلامی هرگز وجود بقیه هواپیماهای عراقی در ایران را نفی نکرده اما بازپس دادن آنها را منوط به پرداخت غرامت جنگ هشت ساله و نیز پرداخت هزینه های استقرار و نگه داری این هواپیماها در ایران کرده است.

انتشار خبر وجود بیش از یکصد فروند جنگنده نیروی هوایی عراق در ایران و عملیاتی کردن آنها توسط نیروی هوایی جمهوری اسلامی توسط یک سایت نزدیک به نهادهای نظامی در حالی صورت می گیرد که به تازگی رئیس پلیس دبی، با بیان اینکه امروزه نیروی هوایی قدرتمند است که سرنوشت جنگ ها را تعیین می کند به ایران درباره توان نیروی هوایی امارات هشدار داده بود.

امارات متحده عربی مدعی مالکیت بر سه جزیره ایرانی تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی در خلیج فارس است اما ایران با تاکید بر اسناد و مدارک تاریخی این جزایر را خاک همیشگی خود عنوان می کند.

در هفته های اخیر همچنین دولت آمریکا اعلام کرد که تعداد زیادی از جنگنده های پیشرفته f22 خود را در امارات مستقر کرده است.

نیروی هوایی ایران که پیش از انقلاب توسط ایالات متحده آمریکا تجهیز شده بود در جریان جنگ هشت ساله با عراق خسارت های زیادی را متحمل شد که به علت تحریم های شدید بین المللی امکان جبران آنها را نداشت. منابع غیر رسمی تعداد انواع جنگنده های عملیاتی در اختیار نیروی هوایی ایران در حال حاضر را حدود 250 فروند برآورد می کنند.