انفجار آبادان در مصاحبه نمایندگان مجلس با روز

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» احمدی نژاد سرپرست وزارت نفت نیست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با “روز” اعلام کردند کمیسیون انرژی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی، مساله انفجار آبادان را پی گیری میکند. در عین حال سیدعلی میرخلیلی، نماینده میناب در مجلس شورای اسلامی هم گفت  محمود احمدی نژاد سرپرست وزارت نفت نیست و باید برای این وزارتخانه سرپرست معرفی کند.همچنین سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون قضایی مجلس و نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی این انفجار را یک آبروریزی بزرگ در سطح بین المللی میداند.

سوم خرداد ماه ، محمود احمدی نژاد در حالی پروژه بنزین ساز پالایشگاه آبادان را به عنوان سرپرست وزارت نفت افتتاح کرد که شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی از او خواسته بودند برای وزارت نفت سرپرستی تعیین کند.

سیدعلی میرخلیلی، نماینده میناب در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به “روز” می گوید که وزارت نقت نه وزیری دارد و نه سرپرستی. آقای احمدی نژاد خود را سرپرست این وزارتخانه اعلام کرده اما شورای نگهبان رسما نظر داده که این مساله مغایر قانون است واو نمی تواند همزمان سرپرست وزارت نفت باشد و باید برای این وزارتخانه سرپرستی معرفی کند.

دولت محمود احمدی نژاد 14 اردیبهشت، ادغام 4 وزارتخانه را تصویب و علیرغم مخالفت مجلس و شورای نگهبان، 24 اردیبهشت رسما از صادق محصولی، علی اکبر محرابیان و مسعود میرکاظمی وزرای رفاه، صنایع و نفت خداحافظی کرده بود. او اما یک روز بعد ناچار شد برای وزارت خانه های رفاه و صنایع سرپرست تعیین کند و در یک برنامه زنده تلویزیونی خود را هم سرپرست وزارت نفت اعلام کرد.

ایران رئیس دوره ای اوپک است و ناظران سیاسی معتقد بودند احمدی نژاد قصد حضور در اجلاس اوپک را دارد؛ امری که از سوی معاون پارلمانی او تایید شد. محمدرضا میر تاج الدینی گفت که احمدی نژاد به عنوان سرپرست وزارت نفت در اجلاس آتی اوپک شرکت می‌کند.

 شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی با این مساله مخالفت کرده اند و آقای میر خلیلی به “روز” می گوید وزیر یا سرپرست وزارت نفت در اجلاس اوپک شرکت می کنند و این وزارتخانه اکنون نه وزیری دارد و نه سرپرستی و ما منتظریم آقای احمدی نژاد ظرف چند روز آینده سرپرست وزارت نفت را به مجلس معرفی کند.

 

دادستان اعلام جرم کند

اما انفجار آبادان مساله ای فراتر از بی سرپرست ماندن وزارت نفت بود. براساس گزارش ها، محمود احمدی نژاد که خود را سرپرست وزارت نفت اعلام کرده اکنون با عنوان این مساله که وزارت نفت براساس نظر مجلس، سرپرست ندارد از پاسخگویی به مجلس در زمینه انفجار سوم خرداد طفره می رود.

سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون قضایی مجلس اما به “روز” می گوید: “طبیعی است مسئولان وزارت نفت باید درباره این انفجار پاسخگو باشند و حال که این وزارت خانه وزیری ندارد رئیس جمهور خود را برای سرپرستی این وزارتخانه مدعی میداند و باید پاسخگو باشد باید معاونان وزارت نفت به مجلس فراخوانده شوند و پاسخ بدهند.”

 سایت اصولگرای آینده نیز در این زمینه نوشته است که “اگرچه شورای نگهبان اعلام کرده است محمود احمدی نژاد به عنوان سرپرست وزارت نفت اعتبار ندارد، اما با توجه به اعلام رسمی احمدی نژاد که خود را به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی کرد و اعلام معاون حقوقی رییس جمهور مبنی بر عدم تمکین دولت به نظر شورای نگهبان، مجلس می تواند با احضار شخصیت حقوقی سرپرست وزارت نفت نه به اقدام غیرقانونی دولت رسمیت بدهد و نه از وظیفه نظارتی خود کوتاهی کند”.

در انفجار سوم خرداد تعدادی کشته و زخمی شدند واین حاصل افتتاحی بود که گفته می شود ناشی از فشار احمدی نژاد برای افتتاح زود هنگام این مجموعه  بوده است. این انفجار ابهامات بسیاری را به دنبال داشت و سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون قضایی مجلس و نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با “روز” آن را آبروریزی بزرگ در سطح بین المللی میداند.

آقای ذاکر به “روز” می گوید: در این انفجار بسیار صدمه دیدیم، تعدادی از هموطنان زخمی و کشته شدند و آبروی خودمان را در جهان به خطر انداختیم. واقعا آبرو ریزی بزرگی در جهان بود و باید حتما مورد رسیدگی و پی گیری قرار بگیرد.

نماینده ارومیه می افزاید: این انفجارباید توسط کارشناسان قبل از حضور رئیس جمهور و هیات همراهش پیش بینی و خنثی می شد و تدابیر لازم اتخاذ می گردید؛حالا هم باید عوامل سهل انگاری در این قضیه  شناسایی شوند.

به این نماینده مجلس می گویم بر اساس اخبار منتشر شده این اتفاق هم از سوی کارشناسان وزارت نفت و هم توسط نمایندگان مجلس پیش بینی شده  و همان طور که رئیس کمیسیون انرژی عنوان کرده اند، این تذکر به مسئولان داده شده بود که پالایشگاه آمادگی برای افتتاح ندارد واحتمال رخ دادن یک اتفاق خطرناک وجود دارد.

آقای ذاکر می گوید: مجلس باید به جد این مساله را پی گیری کند و ببینیم چرا چنین اتفاقی افتاده. آقای احمدی نژاد تشخیص داده که باید افتتاح شود و کارشناسان بایداو را از حادثه آفرینی این قضیه آگاه می کردند. اما تمام این مسائل باید مورد رسیدگی قرار گیرد. هم کمیسیون انرژی و هم کمیسیون قضایی مجلس باید رسیدگی کنند و دادستانی کل باید وارد قضیه شود و اعلام جرم کند و مقصرین را شناسایی کند.

 

کمیسیون انرژی پی گیر انفجار آبادان

انفجار در پالایشگاه ابادان در کمیسیون انرژی مجلس در دست بررسی است. روز گذشته در تماس با نمیاندگان مجلس از انها درباره این انفجار سئوال کردیم. نیره اخوان ، نماینده اصفهان به “روز” گفت که این مساله باید از کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون انرژی مورد پی گیری قرار گیرد.

مصطفی مطورزاده، نماینده خرمشهر نیز به “روز” گفت که این مساله در کمیسیون انرژی در دست بررسی است و اطلاعات دقیق را اعضای کمیسیون انرژی دارند.

سیدعلی میرخلیلی، نماینده میناب نیز از کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون تخصصی این مساله یاد کرد و به “روز” گفت ابتدا این مساله در کمیسیون انرژی بررسی می شود و سپس مجلس تدابیری خواهد اندیشید و نمایندگان مجلس قطعا به نظر تخصصی این کمیسیون توجه خواهند کرد.

اعضای کمیسیون انرژی مجلس اما از مصاحبه امتناع می کنند. یکی از اعضای این کمیسیون به “روز” میگوید که تا بررسی نهایی قرار شده در این زمینه سخن نگوییم اما گزارش نهایی کمیسیون در صحن علنی مجلس قطعا قرائت خواهد شد.

 

افتتاح های مرگبار

هنوز تکلیف انفجار آبادان که گفته می شود علت اصلی آن اصرار محمود احمدی نژاد به افتتاح در روز سوم خرداد بوده، روشن نشده که وب سایت ایبنا نیوز، سایت محلی بختیاری، از فشارهای غیرمنطقی به مدیریت سدگتوندعلیا برای شتاب بخشیدن به افتتاحیه این پروژه ملی و آغاز آبگیری این سد با حضور محمود احمدی نژاد خبر داده است.

وب سایت ایبنا نیوز نوشته پس از آنکه شتابزدگی برخی مدیران محلی استان خوزستان در افتتاح فاز سوم پالایشگاه آبادان، حادثه تلخ انفجار این پالایشگاه را رقم زد و موجب کشته شدن  4 نفر از هموطنانمان گردید، پیگیریهای ایبنانیوزحاکی از فشارهای غیرمنطقی به مدیریت سدگتوندعلیا برای شتاب بخشیدن به افتتاحیه این پروژه ملی و آغاز آبگیری این سد با حضور رئیس جمهور می باشد و متاسفانه استاندار خوزستان بعنوان نماینده رئیس جمهور در استان نیز با چشم پوشی از نواقص این پروژه عظیم ملی، به سوی کلید زدن حادثه ای دیگر قدم بر می دارد.

اما این رویه مسبوق به سابقه است به طوریکه وب سایت فردا در گزارشی از افتتاح های نافرجام و بدون موقع محمود احمدی نژاد نوشته و گزارش داده است: این اولین بار نیست که افتتاح‌های شتاب زده چنین رسوایی به بار می‌آورد. پیش از انتخابات سال ۸۸، آزادراه تهران-پردیس یک روز پس از افتتاح به‌دلیل نداشتن علائم راهنمایی و عدم ایمنی بسته شد. منتقدان دولت افتتاح ناتمام این پروژه را با هدف بهره‌برداری انتخاباتی دانستند. جالب آنکه این آزادراه به صورت یک طرفه (!) افتتاح شده بود و هنوز هم داخل دو تونل اصلی و طویل ان چراغ روشن نیست، چندین حادثه دلخراش رانندگی که در آنجان هم وطنانمان گرفته شد حاصل آن افتتاح بود، طوری که در آستانه انتخابات، پلیس راهور ناگزیر از مسدود کردن آزادراه مزبور شد.
 آن آزادراه محل رفت و آمد دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رودهن بود و چندین بار آگهی ترحیم جوانان دانشجو روی برد دانشگاه رفت.

براساس این گزارش، پروژه احداث راه‌آهن بین شیراز و اصفهان که در دولت خاتمی به تصویب رسیده‌بود، براساس برنامه زمان‌بندی قرار بود در سال ۸۹ به اتمام برسد. با این حال محمود احمدی‌نژاد این طرح را در روزهای تبلیغات انتخابات افتتاح کرد ولی به دلیل عجله‌ای که در احداث این خط آهن شده‌بود، ریل‌ها بعد از حرکت اولین قطار کج شدند و این مسیر ۳ روز پس از افتتاح تعطیل شد.
همچنین قرار بود در روز ۱۸ خرداد، احمدی‌نژاد برای افتتاح راه‌آهن ۵۴۶ کیلومتری کرمان-زاهدان به زاهدان سفر کند. با وجود اصرار دولت به افتتاح این راه‌آهن، به دلیل نیمه‌کاره بودن این خط، قطار آزمایشی در منطقه شورگرد دچار مشکل و باعث شد افتتاح این راه‌آهن به تأخیر بیفتد.

این وب سایت همچنین خبر از تعطیلی کارخانه ای که با تبلیغات زیاد افتتاح شده بود داده و نوشته : کارخانه معظمی که قرار بود به گفته دکتر احمدی‌نژاد در کنار دیگر واحدهای تولید در نهضت صنایع پایین دستی پتروشیمی، بیکاری را ریشه کن کند، خود به علت کمبود خوراک تعطیل شد تا فعالیتش از زمان افتتاح حتی به سه ماه هم نرسد.
محمود احمدی‌نژاد در حالی واحد پلی اتیلن سبک شرکت پتروشیمی امیرکبیر را در پنج شنبه ۲۸ بهمن ماه ۸۹ افتتاح کرد که از آغاز نهضت ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی برای ریشه کنی بیکاری در کشور سخن گفت و افتتاح و راه اندازی این واحد را با وجود کارشکنی و سنگ اندازی مخالفان، پیشرفت ملت ایران و با تکیه بر دستان توانمند متخصصان داخلی معرفی کرد. اما فعالیت‌های این واحد که در حدود ۴۰۰۰ میلیارد ریال برای افتتاح و راه اندازی‌اش هزینه شده بود در کمتر از سه ماه فعالیت، به خاطر کمبود خوراک تعطیل و متوقف شد.

 هیچ یک از این موارد توسط نمایندگان مجلس مورد بررسی و پی گیری قرار نگرفته و انفجار پالایشگاه آبادان تنها موردی است که حساسیت نمایندگان مجلس را برانگیخته. کارشناسان سیاسی معتقدند با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس و نیاز نمایندگان به رای مردم حوزه های خود از یک سو و اختلافات اخیر بین احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای بعید است این قضیه بدون پی گیری بماند.