تحریم ها؛ بی تأثیر بر برنامه هسته ای ایران

نویسنده

» گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل

ورونیکا اولکسین

نماینده ایران در نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل، روز جمعه گفت  تحریم های وضع شده توسط جامعه جهانی علیه ایران هیچ تأثیری بر فعالیت های بحث انگیز هسته ای جمهوری اسلامی نداشته است.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت کسانی که متحمل سختی شده اند، افراد سالخورده و بیمارانی هستند که با مشکل پرواز هواپیماهای ایرانی، به دلیل محدودیت های اعمال شده در مورد سوختگیری، مواجه هستند. وی در عین حال تاکیر کرد که مردم ایران در خصوص تلاش های هسته ای متحد باقی خواهند ماند.

به نظر می رسید سلطانیه به این نکته اشاره می کند که شرکت های غربی در همکاری با تحریم های آمریکا، از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی خودداری می کنند. تهران می گوید تحریم های آمریکا بر خلاف قوانین بین المللی است.

ایران ادعا می کند برنامه صلح آمیز هسته ای را دنبال می کند، اما آمریکا و متحدانش ظن آن دارند که این کشور برای توسعه تسلیحات هسته ای تلاش می کند. ایران به دلیل خودداری از توقف غنی سازی اورانیوم، فعالیتی که می تواند به تولید سوخت هسته ای و کلاهک هسته ای بیانجامد، هدف چهار دور از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه تحریم خود در برابر ایران را گسترش داد. تحریم های سازمان ملل و اتحادیه اروپا شامل مسدود ساختن دارایی ها و منع مسافرت مقامات دولتی و شرکت های ایرانی مرتبط با برنامه هسته ای این کشور است. برخی از تحریم ها، سپاه پاسداران انقلاب را هدف گرفته اند.

در گزارشی که اوائل ماه جاری از سوی کارشناسان سازمان ملل منتشر شد، آمده است ایران به استفاده از شرکت های پوششی و سایر روش های فریبکارانه برای دور زدن تحریم های سازمان ملل استفاده می کند اما محدودیت های موجود در کند شدن روند برنامه های موشکی و هسته ای ایران موفق بوده اند. 

سلطانیه در قالب آنچه پیامی به دیپلمات های اتحادیه اروپا و نیویورک توصیف می کرد، گفت: “لطفاً مطمئن باشید هیچکدام از تحریم ها بر فعالیت های هسته ای ما تأثیر نگذاشته است.”

وی گفت: “بلکه برعکس، شما در حال آسیب رساندن به مسافران ایرانی هستید.”

سلطانیه خاطر نشان کرد بدافزار استاکس نت که دستگاه های سانتریفوژ تأسیسات غنی سازی نطنز را آلوده کرد، اثر ناچیزی بر فعالیت های هسته ای داشته است. وی گفت دانشمندان کشور بلافاصله دست به کار ساخت نرم افزاری برای دفاع در برابر این بدافزار شدند. تهران می گوید آمریکا و اسرائیل در پشت پرده انتشار این بدافزار بوده اند.

سلطانیه گفت: “هر اتفاقی هم که بیافتد، ایرانی ها عزم خود را برای ادامه مسیر جزم کرده اند.”

وی در جریان گفتگوهای جاری در آکادمی دیپلماتیک وین تنها چند روز پس از اعلام خبر دریافت اطلاعات جدید از ادامه فعالیت تسلیحات هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای، این سخنان را ایراد می کرد.

سلطانیه طی سخنان دیگری در روز جمعه اعلام کرد ایران بر روی تسلیحات هسته ای کار نمی کند.

وی گفت: “آیا ما چیزی را مخفی می کنیم؟ خیر!”

رادیگر لودرکینگ نماینده آلمان در آژانس بین المللی انرژی هسته ای، که وی نیز در این جلسه گفتگو حضور داشت، گفت: اگر واقعاً اینطور باشد، ایران باید با جامعه جهانی همکاری کامل داشته باشد.

وی گفت: “ایران آماده پاسخگویی کامل به نگرانی های هسته ای موجود نیست؛ این ها نگرانی هایی هستند که باید رفع شوند.”

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 27 مه 2011