نمایندگان اصلاح طلب اجازه صحبت ندارند

نویسنده
یاسمین منطقی

» نطق نماینده تبریز هم با واکنش حامیان دولت ناتمام ماند

روز گذشته حامیان احمدی نژاد در مجلس با برهم زدن نطق مسعود پزشکیان برای دومین بار در روزهای اخیر از نطق نمایندگان اصلاح طلب در مجلس جلوگیری کرده و مجلس را به تنش کشاندند.

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس هشتم یک شنبه طی نطقی در جلسه علنی نسبت به عملکرد صدا و سیما و نیروهای نظامی و امنیتی در روزهای اخیر انتقاد کرد و گفت: “صدا و سیما باید انصاف را رعایت کند، سیستم های نظامی و امنیتی باید انصاف را مراعات کنند و ما حق نداریم خلاف قانون برخورد کنیم. ما حق نداریم برخلاف قانون با انسان‌ها برخورد کنیم مردم سهوا و یا عمدا هم که خطا کرده باشند باید گذشت کرد.”

اگرچه نطق پزشکیان به دلیل استناد مکرر به سخنان امام علی و آیت الله بهشتی، نمایندگان اصولگرا را در دقایق ابتدایی وادار به سکوت کرده بود، اما پس از انتقاد وی از برخوردهای صورت گرفته با مردم در روزهای پس از انتخابات  با پرخاش شدید حامیان احمدی نژاد در مجلس مواجه شد.

مسعوذد پزشکیان در نطق خود با تسلیت شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران وی، با تاکید بر قانون‌مداری گفت: “شهید بهشتی فرمودند من برخورد تلخ صادقانه را بر شیرینی برخورد منافقانه ترجیح می‌دهم… در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم راحت به هر کسی دل‌مان بخواهد تهمت می‌زنیم و افتراء می‌بندیم بدون آن که به دادگاه رفته باشیم و بعد آبروی افراد را می‌ریزیم و عنوان می‌کنیم همه چیز را باید درست و قانونی ببینیم.”

مسعود پزشکیان در ادامه گفت “اگر ما راه علی را برویم حرف علی را گوش دهیم و با دوست و دشمن خود، با انصاف برخورد کنیم یقینا تمام غائله‌ها خواهد خوابید و تمام مشکلات حذف می‌شود. ولی وقتی جانب یکی را بگیریم و فقط یک صدا را بلند کنیم و اجازه ندهیم دیگران حرف بزنند هر کسی حرفی زد به او انگ بچسبانیم، آن زمان معلوم است چه اتفاقی رخ می‌دهد. باید انصاف را مراعات کنیم.”

وی با اعتراض به  برخورد های اخیر با منتقدان دولت اظهار داشت: “صدا و سیما باید انصاف را رعایت کند، سیستم های نظامی و امنیتی باید انصاف را مراعات کنند و ما حق نداریم خلاف قانون برخورد کنیم. ما حق نداریم برخلاف قانون با انسان‌ها برخورد کنیم مردم سهوا و یا عمدا هم که خطا کرده باشند باید گذشت کرد.”

وی رعایت انصاف از سوی نیروهای نظامی و امنیتی در برخورد با مردم را “پیام امام علی دانست” و تصریح کرد: “ملت ایران بدانید این پیام علی است. خودتان قضاوت کنید که ما علی گونه رفتار می‌کنیم یا تنها به تفکر حزب و گروه‌مان می‌اندیشیم.”

بنابر گزارش پارلمان نیوز ارگان اینترنتی فراکسیون اقلیت مجلس، در این لحظه فریادهای مخالفت نمایندگان حامی احمدی نژاد بلند شد و  پزشکیان در واکنش به این اعتراض گفت: “اگر برای رهبر احترام قائلید، بگذارید حرفم تمام شود.” اما فریادهای “دو –دو” (به نشانه مخالفت) نمایندگان حامی دولت همچنان ادامه داشت که پزشکیان گفت “این امتحانی است که خداوند بر اساس آن بین ما و شما در آخرت قضاوت خواهد کرد و نه اینکه بلند شویم و هرچه می خواهیم بگوییم و هر که خواست حرف بزند 2-2 یا 4-4 بگوییم.”  و با پایان این جمله تریبون مجلس را ترک کرد.

مهدی کوچک زاده از حامیان احمدی نژاد در مجلس و یکی از کسانی که مانع از نطق مسعود پزشکیان شدند در حین بازگشت پژشکیان از تریبون به نطق ناتمام وی را “حرف حقی که مقصود آن باطل است” نامید و احمدی بی‌غش دیگر هواخواه احمدی نژاد نیز فریادی اعتراض آمیز و کلمات نامفهومی را متوجه پزشکیان کرد که  با بی‌اعتنایی نماینده تبریز مواجه شد.

بنابر همین گزارش بعد از پایان نطق پزشکیان، اعضای فراکسیون خط امام (اقلیت مجلس) با مراجعه به صندلی پزشکیان از او تقدیر و تشکر کردند اما تعدادی از نمایندگان حامی احمدی نژاد از جمله غلامعلی حداد عادل در انتقاد به کلام پزشکیان با جمع شدن به دور وی به بحث با این  نماینده اصلاح طلب پرداختند.

محمد رضا باهنر که روز یک شنبه ریاست مجلس را بر عهده داشت گفت: “نمایندگان تحمل صحبت یکدیگر را داشته باشند. صحبت ها دوستانه است اما نظم عمومی مجلس به هم خورده است.”

این دومین بار طی یک هفته گذشته است که حامیان احمدی نژاد در مجلس مانع از نطق نمایندگان اصلاح طلب می شوند.

چند روز پیش وقتی قدرت الله علیخانی نماینده قزوین قصد داشت در دفاع از میر حسین موسوی نطق کند با اعتراض و حملات حامیان احمدی نژاد به ویژه روح الله حسینیان مواجه شد.

علیخانی در نطق خود ادعای برخی مقامات کشور در مورد برنامه اصلاح طلبان برای انجام انقلاب مخملی را “مزحرفات” توصیف کرد. وی همچنین به صراحت جمله ای از آیت الله خمینی را در دفاع از میر حسین موسوی نقل کرد و گفت “امام فرمودند آقای موسوی کسانی که در مقابل شما ایستاده اند حتی از اداره یک نانوایی هم عاجزند.”