احمدی نژاد به کدام حمایت ها چشم دوخته

حسین باستانی
حسین باستانی

» "روز" بررسی می کند

در حالی که یک روز بیشتر به دهمین انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده، سرنوشت محمود احمدی نژاد و میزان تاثیرگذاری نهادهای قدرتمند حکومتی بر نتیجه انتخابات، همچنان در کانون گمانه زنی رسانه ها و شخصیت های سیاسی کشور قرار دارد. رهبری، روحانیت، سپاه پاسداران، دستگاه های اجرایی و شورای نگهبان، نهادهایی هستند که در این میان، نقش آنها در انتخابات پیش رو مورد توجه واقع شده است. در گزارش تحلیلی حاضر، می کوشیم تا با برسی موقعیت و موضع هر یک از نهادهای ذکر شده، تاثیرگذاری آنها را بر موقعیت انتخاباتی احمدی نژاد بررسی کنیم.

 

رهبری

از نظر بسیاری از تحلیلگران اصلاح طلب و اصولگرا، حمایت آیت الله خامنه ای مهم ترین عاملی است که رییس دولت نهم، برای حفظ موقعیت سیاسی خود بر روی آن حساب کرده است. اگرچه گروهی از همین تحلیل گران احتمال می دهند با توجه به تحولات هفته های پایانی منتهی به انتخابات، میزان این حمایت رو به کاهش باشد.

به گفته یک منبع نزدیک به اصول گرایان، رهبر جمهوری اسلامی ایران چندی پیش، در توضیح دلایل حمایت خود از احمدی نژاد، در پاسخ به آیت الله عباس واعظ طبسی - که به ابراز نگرانی از سیاست های دولت نهم پراخته - گفته است که شاید رییس جمهور فعلی اشتباهاتی داشته باشد، اما رییس جمهورهای قبلی هم اشتباهاتی داشته اند. مقام اول کشور افزوده که برای جبران اشتباهات 8 سال دولت اصلاح طلبان لازم است هزینه پرداخته شود و در همین راستاست که قبول هزینه برخی اقدامات احمدی نژاد قابل توجه است. یک منبع دیگر، روایتی همسو را از جلسه دیدار سید محمد خاتمی با رهبر جمهوری اسلامی نقل می کند که مناسبت آن، اعلام کاندیداتوری رییس جمهور سابق پیش از اعلام عمومی بوده است. در آن جلسه، آیت الله خامنه ای در پی گزارش مبسوط خاتمی در مورد نابسامانی اوضاع کشور، اظهار می دارد که دولت های گذشته و از جمله دولت اصلاحات هم اشتباهاتی داشته اند، اما عملکرد دولت نهم، و به ویژه ایستادگی های آن در مقابل دشمنان، در مجموع مثبت است. در ادامه، رهبری به یادآوری مشکلاتی می پردازد که مخاطب وی در صورت بازگشت به سیاست با آن مواجه خواهد شد، و وقتی در مقابل، خاتمی تاکید می کند که برای ورود به صحنه احساس تکلیف می کند، به وی هشدار می دهد: پس شما کاری که صلاح می دانید را انجام دهید، من هم آنچه صلاح بدانم را انجام خواهم داد (نقل به مضمون). 

رهبر جمهوری اسلامی، در 27 اردیبهشت طی یک سخنرانی عمومی از “ایستادگی” دولت نهم در مقابل غرب تجلیل کرد و مردم خواست تا در انتخابات “مانع از سرکار آمدن کسانی شوند که بخواهند در مقابل دشمنان تسلیم شوند و آبروی ملت را ببرند.” وی یک هفته پیش از آن به شدت از نامزدهای انتخاباتی به خاطر زیر سوال بردن وضع اقتصادی کشور انتقاد کرد و گفت شخصا می داند بسیاری از مطالبی که آنان درباره وضع کشور می‌گویند خلاف واقع است. آیت الله خامنه ای در 2 شهریور گذشته هم، در ملاقات با اعضای کابینه نیز خطاب به احمدی نژاد و همکارانش اظهار داشت: “مثل کسی که 5 سال دیگر بناست کار بکند، کار بکنید؛ یعنی تصور کنید که این یک سال به اضافه چهار سال دیگر در ید مدیریت شماست.” در آخرین اعلام حمایت منسوب به رهبری، دو هفته پیش نشریه “یالثارات” متعلق به گروه “انصار حزب‌الله” دستخط علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه منتشر کرد که در آن بر حمایت آیت الله خامنه‌ای از انتخاب مجدد احمدی نژاد تاکید شده بود. در پی انتشار این نامه، روزنامه بنیادگرای جمهوری اسلامی خواستار توضیح نماینده ولی فقیه در سپاه شد، اما سعیدی سکوت کرد و به جای او روابط عمومی سپاه با تکذیب خبر، آن را “شیطنت انتخاباتی” توصیف کرد.

ظاهرا یکی از مهم ترین تاثیرات مواضع انتخاباتی رهبر جمهوری اسلامی، عدم ثبت نام اغلب رقبای محافظه کار احمدی نژاد برای رقابت در انتخابات بوده است. در حقیقت، در حالی که پیشتر، سه عضو برجسته جناح محافظه کار (علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی و به ویژه محمدباقر قالیباف) و دو عضودیگر این جناح (مصطفی پورمحمدی و محمد جهرمی) علاقه مند به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بودند، در نهایت همه آنها به واسطه حمایت های رهبری از رییس دولت و نیز خاطر فشارهای هواداران اجماع بر سر احمدی نژاد از شرکت در انتخابات منصرف شدند. استدلال اصلی موافقان اجماع بر سر احمدی نژاد، پرهیز از شکسته شدن آرای محافظه کاران با معرفی چند کاندیدا بود. در میان شخصیت های محافظه کار، عملا تنها محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به رقابت با احمدی نژاد پرداخت که مورد حمایت هیچ یک از تشکل های اصلی جناح راست قرار نگرفت.

با وجود تمام این حمایت ها، گفته می شود آگاهی آیت الله خامنه ای از نتایج نظرسنجی های اخیر که از جلو بودن میرحسین موسوی حکایت دارند، و مواضع جنجالی احمدی نژاد در جریان تبلیغات تلویزیونی، باعث احتیاط شخص اول نظام در حمایت از رییس  دولت نهم شده است. آیت الله خامنه ای در آخرین اظهار نظر انتخاباتی خود که در روز 14 خرداد و در جمع مسوولان ارشد نظام ایراد شد، اظهار داشت که در انتخابات از کاندیدای خاصی حمایت نمی کند.

 

روحانیت

محمود احمدی نژاد در جلب  حمایت روحانیت با مشکلات فراوانی رو به رو بوده است.  وی اخیرا در جریان مناظره خود با میرحسین موسوی، اتهامات فراوانی را متوجه تعدادی از روحانیون ارشد کشور، از جمله علی اکبر ناطق نوری و اکبر هاشمی رفسنجانی کرد که موجب اوج گیری ناگهانی انتقاد چهره های روحانی از وی شد. در پی این مناظره، ناطق نوری و رفسنجانی رییس جمهور را به نقض قانون اساسی و زیر پا گذاشتن قسم ریاست جمهوری متهم کردند. رفسنجانی به علاوه با ارسال نامه ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی، احمدی نژاد را با “ضدانقلاب”  فعال در دهه 60 مقایسه کرد وخواستار برخورد با وی شد.

سایر روحانیون ارشد جمهوری اسلامی نیز نسبت به اتهامات احمدی نژاد در جریان تبلیغات تلویزیونی و  رفتار انتخاباتی وی و حامیانش واکنش های شدیدی نشان دادند. نامه 50 نفر از مدرسین حوزه علیه احمدی نژاد، یک نمونه از این ابراز مخالفت ها بود. مهم تر از آن، بیانه های سه تن از مراجع تقلید، آیت الله ها صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی وجوادی آملی بود که هرگونه حمایت انتخاباتی از احمدی نژاد را رد می کردند؛ آن هم بعد از آن که آقایان موسوی اردبیلی، صافی گلپایگانی و جوادی آملی، در اظهار نظرهایی جداگانه  ادعای حامیان احمدی نژاد مبنی بر  مخالفت با استفاده از تصاویرشان در فیلم انتخاباتی میرحسین موسوی را نادرست خوانده بودند. تمام این واکنش ها در شرایطی بود که دو مرجع تقلید دیگر، آیت الله منتظری و آیت الله منتظری، از پیش از شروع تبلیغات انتخاباتی به شدت با احمدی نژاد مخالفت کرده بودند. 

یک منبع نزدیک به حوزه علمیه قم می گوید که در پی مناظره احمدی نژاد و موسوی، آیت الله حسین راستی کاشانی، یکی از مدرسین بانفوذ حوزه علمیه، قصد داشته رای دادن به احمدی نژاد را “حرام” اعلام کند.

لازم به یادآوری است که حتی قبل از بروز تنش میان احمدی نژاد و روحانیت به خاطر اتهامات مطرح در تبلیغات تلویزیونی، دولت وی در جلب نظر مساعد تشکل های محافظه کار روحانی با مشکلات فراوانی مواجه بود. جامعه روحانیت مبارز به عنوان  مهم ترین تشکل سیاسی روحانیت محافظه کار، با وجود فشارهای فراوانی که بر روی این تشکل برای اعلام حمایت از احمدی نژاد وجود داشت، سرانجام حاضر به موضع گیری به نفع وی نشد و اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری دهم سکوت خواهد کرد. به گزارش منابع خبری در جلسه‌ای که برای بررسی حمایت از کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، تعداد حامیان او تنها سه نفر از تعداد مخالفان اعلام حمایت از او بیشتر بوده و در نتیجه امکان موضع گیری به نفع رییس جمهور فراهم نیامده است. این در حالی است که از سوی دیگر، شاخه تبریز جامعه روحانیت مبارز با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کرد که از میرحسین موسوی حمایت می کند. شاخه اصفهان این تشکل نیز چند روز پیش موضع مشابهی را اتخاذ کرد.

از سوی دیگر، در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مهم ترین تشکل مذهبی روحانیت محافظه کار نیز، در اواخر اردیبهشت اکثریت لازم برای اعلام حمایت رسمی از احمدی نژاد (دو سوم اعضا) به دست نیامد، اما محمد یزدی دبیرکل این تشکل، که از حامیان احمدی نژاد است، با صدور بیانیه ای اعلام کرد که “اکثریت” اعضای این جامعه (به معنی “اکثریت نسبی”، و نه اکثریت دو سوم که طبق اساسنامه این تشکل برای اعلام موضع های رسمی این تشکل لازم است) از احمدی نژاد حمایت می کنند. منابع نزدیک به قم تاکید دارند که تعداد مخالفان احمدی نژاد در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز، در پی اظهارات جنجالی اخیر وی به گونه ای افزایش یافته که حامیان وی در هر دو تشکل روحانی، در اقلیت محض قرار گرفته اند.

 

سپاه پاسداران

مهم ترین نهاد حامی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، سپاه پاسداران است. با وجود منع قانونی دخالت نظامیان در انتخابات، فرماندهان سپاه پاسداران از زمان روی کار امدن احمدی نژاد و به ویژه با نزدیک شدن به زمان انتخابات، به کرات حمایت خود را از وی و انتخاب مجددش بیان کرده اند. حمایت این فرماندهان، در زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی هم ادامه یافته و در بسیاری از موارد، بازتاب های رسانه ای وسیع داشته است. هرچند برخی منابع نزدیک به سپاه، از گرایش به محسن رضایی و میرحسین موسوی در میان پرسنل رده های میانی و پایین سپاه و بسیج خبر می دهند و معتقدند در این زمینه، انتقادات اخیر احمدی نژاد به زمان جنگ و نیز سابقه روابط نزدیک سپاهیان با محسن رضایی و میرحسین موسوی در دوران نبرد با عراق بی تاثیر نبوده است.

حمایت فرماندهان سپاه و بسیج از احمدی نژاد، از زمان انتخابات ریاست جمهوری گذشته خبرساز شد که بعد از برگزاری آن، مهدی کروبی با نوشتن نامه ای سرگشاده به رهبری از تحرکات سیاسی غیرقانونی نیروهای نظامی انتقاد کرد، و هاشمی رفسنجانی از نحوه برگزاری انتخابات “به خدا پناه برد”. با وجود این اعتراضات، دو هفته بعد از برگزاری انتخابات، قائم مقام سپاه پاسداران، محمدباقر ذوالقدر، به صراحت در یک سخنرانی در جمع نیروهای بسیج پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری را حاصل یک عملیات “پیچیده” و “چندلایه” توصیف کرد.

اگرچه اظهار نظرهای سیاسی فرماندهان سپاه در دوره احمدی نژاد بسیار متعدد هستند، اما شاید خبرسازترین آنها، موضع گیری انتخاباتی 20 بهمن 1386 محمدعلی جعفری  فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در آستانه انتخابات مجلس هشتم، قرار گرفتن دو قوه مجریه و مقننه را در دست ‏”اصولگرایان”، “انقلاب در انقلاب” توصیف کرد و  تاکید کرد: “حمایت از اصولگرایی، ضرورتی قطعی، اجتناب ناپذیر و تکلیف الهی نیروهای انقلابی و ارزشی کشور به شمار ‏می رود.”  در یک اظهار نظر جنجالی دیگر، حسن فیروزآبادی ریس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در بهمن ماه گذشته از رییس جمهور  حمایت کرد و به کسانی که می خواهند “ یک‌ کاندیدای‌ ریاست‌جمهوری‌ جدید معرفی‌کنند و مساله‌احمدی‌نژاد را تمام‌ کنند” گفت آنها باید بدانند که “این‌اتفاق نخواهد افتاد”. اگرچه فیروزآبادی بعدا در واکنش به اعتراضات شدید شخصیت های سیاسی توضیح داد که منظورش دخالت در انتخابات نبوده، اما علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد، با حمایت از سخنان قبلی وی به صراحت از ‏دخالت نظامیان در مسائل سیاسی حمایت کرد و خواستار آن شد که “شورای نگهبان یک بار و برای همیشه با ‏تفسیر موضوع دخالت نظامیان در سیاست به مباحث مربوط به این موضوع خاتمه دهد.“‏ در آخرین موضع گیری خبرساز نظامیان در حمایت از احمدی نژاد، چند روز پیش از انتخابات رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران در اظهاراتی تهدید آمیز پیشاپیش احمدی نژاد را برنده انتخابات معرفی کرد با اشاره به استفاده هواداران میرحسین موسوی از رنگ سبز گفت: “استفاده از یک رنگ خاص برای اولین بار در انتخابات نشانه ای از کلید خوردن پروژه انقلاب مخملی در انتخابات دهم است.” وی هشدار داد: “هر حرکتی برای انقلاب مخملی در ایران در نطفه خفه خواهد شد.”

موضع گیری های انتخاباتی مسوولان سپاه به ویژه از آنجا باعث نگرانی اصلاح طلبان شده که بسیج، به عنوان یکی از زیرمجموعه های سپاه پاسداران، در نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری نقش مستقیم دارد: نیروهای بسیجی در جریان برگزاری انتخابات به عنوان ناظران شورای نگهبان در هر یک از صندوق‌های رای در سراسر کشور حضور دارند. چندی پیش موسوی لاری آخرین وزیر کشور وقت دوران خاتمی طی نامه‌ای از دبیر شورای نگهبان خواست که به منظور حفظ سلامت انتخابات، از به کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی در امور نظارتی پرهیز شود. . اما شورای نگهبان با این امر مخالفت نمود و حتی اعلام کرده که نهی قانونی برای حضور نیروهای بسیج و سپاه در عرصه اجرایی انتخابات وجود ندارد.  

 

دستگاه های اجرایی

دولت احمدی نژاد تدارک وسیعی را برای پیروزی در انتخابات آغاز کرده است که بخش مهمی از آن به آماده سازی های انجام شده در داخل وزارت کشور مربوط است.  محمدصادق محصولی، که رییس ستاد انتخاباتی احمدی نژاد در انتخابات 2005 بوده است، در ماه های اخیر تغییرات وسیعی را در این وزارتخانه انجام داده که حاصل آن، قرار گرفتن چهره های سرسخت حامی احمدی نژاد در پست های مختلف این وزارتخانه بوده است.

در این ارتباط، جمعی از کارکنان وزارت کشور در اردیبهشت ماه با انتشار نامه ای سرگشاده افشا کردند که در آستانه انتخابات، بیش از 70 درصد کارشناسان دفتر انتخابات و تمامی روسای کمیته های مختلف ستاد انتخابات کشور (نظیر مدیرکل های پشتیبانی، بازرسی، روابط عمومی و…) عوض شده اند.  در ابتدای هفته جاری نیز نامه دیگری به امضای جمعی از کارکنان وزارت کشور منتشر شد که در بخشی از آن، با اشاره غیر مستقیم به مصباح یزدی، از فتوای نامبرده برای مجاز بودن تقلب در انتخابات سخن به میان آمده بود: “دراوایل اردبهشت ماه سال جاری، یکی از آقایان اساتید حوزه و رئیس موسسه آموزشی در قم که اتفاقا  زمانی مباحث فلسفه سیاسی را درنماز جمعه تهران مطرح می کردند ، در جلسه محرمانه ای با تفسیر به رأی سوره بقره آیه 249 ” خواهان «تغییر آرا» به نفع کاندیدای اقلیت می شود و می گوید: اگر کسی رئیس جمهور شود و ارزشهای اسلامی که اکنون در لبنان ، فلسطین و ونزوئلا و دیگر نقاط جهان منتشر شده آسیب ببیند، رأی دادن به او جایز نیست و حرام است. هم خودمان نباید رای بدهیم و هم باید مردم را هوشیار کنیم که رای ندهند، ولا غیر. بر شما مسئولین انتخابات ، هر امری واجب است . “ این نامه ادعا می کرد پس از این “حکم شرعی” بوده که رییس ستاد انتخابات کشور تعداد واجدان شرایط در انتخابات ریاست جمهوری را، که پیشتر توسط مرکز آمار ایران 51 میلیون و سیصد هزار نفر اعلام شده بود،  46 میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرده است. انتشار نامه فوق، بیانیه سرگشاده روسای کمیته “صیانت آرا”ی میرحسین موسوی و  مهدی کروبی را به دنبال داشت که با اشاره به اطلاعات حاکی از چاپ 58 میلیون و 600 هزار تعرفه اخذ رای در کشور، یادآوری می کردند وزارت کشور تعداد تعرفه‌های چاپ شده را  56 میلیون اعلام کرده، و “وجود 2600000 تعرفه چاپ شده اما اعلام نشده از سوی وزارت کشور”  را ابهام انگیز می دانستند.  در این نامه همچنین به طور کلی چاپ شدن “بیش از 58 میلیون تعرفه برای 46 میلیون و 200 هزار واجد شرایط” شبهه ناک توصیف شده بود.

در یک اقدام خبرساز دیگر از سوی وزارت کشور، در اوایل خرداد رئـیـس سـتـاد انـتـخـابات کـشـور تعداد صـنـدوق‌هـای سـیـار کـشور را 14307 صـنـدوق از مجموع 45750 صندوق اعلام کرد که حکایت از 10 برابرشدن تعداد این صندوق‌ها در مقایسه با انتخابات دوره گذشته داشت. این اقدام مورد اعتراض شدید اصلاح طلبان قرار گرفت، چرا که هرچند مطابق قانون نمایندگان کاندیداها از حق نظارت بر صندوق های اخذ رای برخوردارند، اما به لحاظ عملی، امکان نظارت بر صندوق های سیار وجود ندارد.

موضوع دیگر اعتراضات اصلاح طلبان در هفته های اخیر، رویکرد “تبلیغاتی” صدا و سیما به نفع احمدی نژاد بوده است که به عقیده آنان بر خلاف بی طرفی است. این اعتراضات در حالی صورت می گیرند که به گفته اصلاح طلبان، در هفته های باقی مانده تا زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی، بسیاری از برنامه های شبکه های رادیویی و تلویزیونی ایران به تبلیغ احمدی نژاد و حمله به رقبای وی اختصاص داشته اند.  برنامه های تبلیغی فوق در شرایطی پخش شده اند که به جز روزنامه اطلاعات، سایر روزنامه هایی که با استفاده از بودجه های بالای حکومتی و معمولا با قیمت های بسیار ارزان تر از روزنامه های دیگر منتشر می شوند (از جمله: کیهان، ایران، وطن امروز، جوان، رسالت و جام جم)  به درجات مختلف از احمدی نژاد حمایت می کنند. پرواکنش ترین اقدام صدا و سیما در جریان مبارزات انتخاباتی، در آخرین ساعت های مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی رخ داد که این رسانه، یک فرصت اضافه 20 دقیقه ای را ، علاوه بر فرصت های از پیش اعلام شده انتخاباتی، به محمود احمدی نژاد اختصاص داد تا در آن، به دفاع از خود در مقابل “اتهامات” تلویزیونی سایر کاندیداها بپردازد. اقدامی که حتی دادستان کل کشور، دری نجف آبادی، آن را ا غیرقانونی توصیف کرد.

گذشته از موارد فوق، مهم ترین موضوع انتقاد اصلاح طلبان به استفاده از امکانات عمومی کشور به نفع احمدی نژاد، هزینه کردن مستقیم بودجه برای جلب نظر رای دهندگان بوده است. در  هفته های منتهی به انتخابات، به بهانه های مختلف میلیادها تومان پول از سوی دولت در بین اقشار مختلف جامعه توزیع شده است که این عمل، به عنوان سوء استفاده غیرقانونی از بودجه عمومی برای اهداف انتخاباتی مورد انتقاد منتقدان دولت قرار گرفته است.

در همین ارتباط، اخیرا حقوق کارمندان 20 درصد و  حقوق بازنشستگان 9 درصد افزایش یافته و مشخصا معلمان در ماه گذشته بین 100 تا 300 هزار تومان افزایش حقوق داشته اند. دولت احمدی‌نژاد همزمان، با پرداخت 80 هزار تومان به بیش از 5.5 میلیون روستایی (به عنوان سود حاصل از خصوصی سازی کارخانه های دولتی) و با توزیع مبالغی مختلف بین اقشار اعانه بگیر دولتی به تلاش برای جلب آرای انتخاباتی پرداخته است. این پرداخت‌ها در شرایطی صورت گرفته که دولت احمدی نژاد وعده داده است که بعد از انتخابات، پرداخت های مالی دیگری را نیز به اقشار مختلف جامعه انجام خواهد داد. مهمترین این وعده ها، پرداخت 50 تا 70 هزار تومان به هر شهروند در آینده، با استفاده از پول ناشی از حذف سوبسید های دولتی سوخت و انرژی، خواهد بود. از جمله وعده های دیگر رییس جمهور برای آینده عبارتند از:  وعده جبران ضررهای اصناف و بازرگانان ناشی از رکود اقتصاد جهانی، وعده پرداخت وام‌های عقب‌افتاده ازدواج و مسکن به جوانان، وعده پرداخت مطالبات پرداخت نشده معلمان، وعده افزایش حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح، … و وعده افزایش حقوق هیات علمی و کارکنان دانشگاهها.

گسترش دامنه توزیع پول‌های انتخاباتی از سوی دولت، حتی باعث شده تا “دیوان محاسبات” (نهاد نظارتی مجلس) و “سازمان بازرسی کل کشور” (نهاد نظارتی قوه قضاییه) تهدید به پیگیری این پرداخت ها کنند.

 

شورای نگهبان

شورای نگهبان، به عنوان نهاد نظارتی انتخابات، از سوی منتقدان دولت متهم به جانبداری از احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری است.

بخش مهمی از این اتهامات، به خاطر اظهار نظرهای علنی احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در حمایت از احمدی نژاد است. او بارها با نظرات خود انتقاد نه تنها اصلاح‌طلبان که حتی برخی چهره‌های محافظه‌کار را نیز برانگیخته است.  در آخرین نمونه از این دست اظهار نظرها، جنتی در اوایل فروردین 88 در نشست ناظران شورای نگهبان در بوشهر، با اعلام رضایت از عمکرد دولت احمدی نژاد به خاطر توفیق او در پیش بردن “اهداف نظام اظهار داشت: “دشمنان جمهوری اسلامی ‏در فکر براندازی نرم و به دنبال این هستند که رییس جمهوری بر سرکارآید که به خودشان و مقاصدشان نزدیکتر ‏باشد‎.‎‏”‏وی انتخابات آینده را “از حساس ترین انتخابات ها”توصیف کرد و به ناظران انتخاباتی گفت که آن ها “نقش ‏تعیین کننده ای در انتخابات”  دارند.‏ دبیر شورای نگهبان بعضا حمایت های خود از احمدی نژاد را در راستای حمایت رهبر از نامبرده توجیه کرده است. جنتی  در آذر 87 در نمازجمعه تهران به شدت ‏از محافظه کارانی که ادعای اطاعت از رهبری دارند اما از دولت احمدی‌نژاد انتقاد می‌کنند، حمله کرد و آنها را ‏متهم ساخت که: “پیام حمایت رهبر از احمدی‌نژاد را نگرفته‌اند.“‏ وی در اظهاراتی جداگانه نظر رهبری درباره دولت نهم و رییس‌‏جمهور را چنین نقل کرد: “ایشان در مورد این دولت فرمودند دولتی بهتر و اصولگراتر از دولت نهم نخواهید دید.” حمایت های جنتی از احمدی نژاد، در برخی موارد از تمجید سیاست ها فراتر رفته و به مرز تقدیس رسیده است. به عنوان نمونه، در پی ارسال نامه‌ای 18 صفحه‌ای احمدی نژاد به بوش رییس جمهوری آمریکا، جنتی در اردیبهشت 85 در نمازجمعه اظهار داشت که نامه رییس جمهور (ز سوی خدا) به وی” الهام” شده است و  پیشنهاد کرد که متن نامه در کتاب های درسی مدارس و دانشگاه ها تدریس شود. وی همچنین پس از روی کار آمدن احمدی نژاد، در خطبه های نماز جمعه به شدت از این مساله ابراز خوشحالی کرد و داستان یک راننده تاکسی را نقل کرد که مادرش – که سال ها پش فوت کرده بوده – در خواب از او خواسته به احمدی نژاد رای بدهد.

نحوه برگزاری انتخابات های گذشته از سوی شورای نگهبان، یکی دیگر از دلایلی است که منتقدان دولت با استناد به آنها، این شورا به جانبداری انتخاباتی متهم می کنند. در جریان آخرین انتخابات برگزار شده در کشور – انتخابات مجلس هشتم –شورای نگهبان به شدت به تاثیر گذاری به نفع رییس جمهور متهم شد. این شورا در آن انتخابات، اجازه حضور آزادانه نمایندگان کاندیداها برای نظارت بر را گیری را نداد: در عمل، تنها اجازه نظارت بر یک چهارم صندوق های مورد درخواست اصلاح طلبان داده شد و در بسیاری از همان صندوق ها هم، نمایندگان کاندیداها پس از شروع شمارش آرا از محل اخراج شدند. وقتی مجموعه این رفتارها منجر به صدور نامه مشترکی از سوی محمد خاتمی و مهدی کروبی به شورای نگهبان شد که خواستار بازشماری آرای مناطق مختلف تهران بودند نیز، پاسخ نامه آنها توسط یک وسوول دون پایه شورای نگهبان (بازرس این شورا در تهران) داده شد که با اشاره به درخواست “برخی افراد” در این زمینه، آن را رد می کرد. 

یک نمونه مورد استناد منتقدان شورای نگهبان در جریان  انتخابات مجلس هشتم، آرای محمد خوش‌چهره، تئوریسین اقتصادی ستاد احمدی نژاد در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری بود که در دفاع از او، به بحث های تلویزیونی با نمایندگان سایر کاندیداها می پرداخت. خوش چهره که نماینده مجلس هفتم بود، در این مجلس به منتقد احمدی نژاد تبدیل شد و در نتیجه نه تنها از لیست نمایندگان مورد تایید دولت کنار گذاشته شد، که در بیش از 200 صندوق تهران، از جمله صندوقی که که خانواده وی در آن رای داده بودند ، آرای وی “صفر اعلام گردید.  نمونه مشابه دیگر مجید انصاری کاندیدای منتقد دولت احمدی نژاد و نماینده چهار دوره مجلس ایران  بود که شورای نگهبان در مقابل درخواست وی برای اطلاع از تعداد آرایش در صندوق های مختلف به شدت مقاومت کرد و سرانجام پس از آن که این کاندیدا، به خاطر رابطه شخصی اش با وزیر اسبق کشور مصطفی پور محمدی (که وی نیز بلافاصله پس از انتخابات توسط احمدی نژاد برکنار شد) توانست به ترکیب آرای خود در مناطق مختلف دسترسی پیدا کند،  معلوم شد که در یک شهر کامل از استان تهران، اسلامشهر، تعداد آرای او “صفر” محسوب شده است.

 

با توجه به سوابق شورای نگهبان و سایر نهادهای قدرتمند حکومتی در ایران، اصلاح طلبان تاکنون بارها نگرانی خود را از امکان تقلب هواداران دولت در انتخابات آینده ابراز کرده اند و در مقابل، مقام های دولتی ایجاد شبهه در سلامت انتخابات را توطئه ای هدایت شده از سوی دشمنان نظام دانسته اند. اصلاح طلبان در گذشته به کرات گفته اند با توجه به احتمال بالای تقلب در انتخابات، تنها راه پیروزی یکی از دو کاندیدای اصلاح طلب آن است که تفاوت آرای او با احمدی نژاد چنان بالا باشد که حتی چند  میلیون جابه جایی آرا هم  نتواند کمکی به انتخاب مجدد رییس دولت نهم بکند.

اکنون، بسیاری از همان اصلاح طلبان معتقدند نتایج نظرسنجی های منتشر شده در روزهای گذشته، نشان می دهد که میزان آرای میرحسین موسوی آن قدر بالا رفته که عملا چنین حاشیه امنیتی برای پیروزی او ایجاد شده است.

برای فهمیدن این که آیا حق با آنهاست یا نه، تنها یک روز دیگر صبر لازم است.