لاریجانی برای چه کسانی خط و نشان می کشد؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» از جریحه دار شدن قلب رهبر تا تهدید

رییس قوه‌قضاییه٬ در جلسه مسوولان عالی قضایی در واکنش به دیدار کاترین اشتون با جمعی از فعالان حقوق زنان گفته: “اگر بناست چنین روندی ادامه یابد و بر خلاف امنیت و مصالح کشور در چنین سفرهایی اقداماتی صورت گیرد؛ قوه قضاییه وارد عمل می شود و تبعات آن نیز در آینده بر عهده وزارت امور خارجه خواهد بود”.

رییس قوه‌قضاییه توضیح نداده که این قوه در صورت ادامه روند چنین دیدارهایی٬ با چه کسانی برخورد خواهد کرد؛ هیات‌های پارلمانی غربی یا مسوولان دولتی یا افرادی که در این دیدارها حاضر شده‌اند.

این نخستین بار نیست که سفر یک هیات غربی به ایران در دوره زمام‌داری حسن روحانی٬ جنجال‌ساز می‌شود. پاییز گذشته هیات پارلمانی اروپا که به ایران سفر کرده بود، در جلسه‌ای در سفارت یونان، جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه را به نسرین ستوده و جعفر پناهی تحویل داد.این ملاقات نیز باعث اعتراض اصول‌گرایان شده بود.

آن زمان ناصر موسوی٬ نماینده مجلس٬ گفته بود: “دیدار هیات پارلمانی با فتنه‌گران سال ۸۸، قلب مقام معظم رهبری را جریحه‌دار کرد و این حرکت، اهانت بزرگی به امام زمان (عج) و عزاداران حسینی بود”.

 کاظم جلالی٬ رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم درباره این ملاقات چنین اظهارنظر کرده بود: “در یک مقطعی وزارت امور خارجه نامه داد که چون آن گروه سوسیالیستی اروپا که به ایران سفر کردند با آن دو شخص ملاقات داشتند به آنها وعده داده شد که اگر هیات پارلمانی اروپا هم بیاید به آنها هم اجازه ملاقات داده می‌شود. همان زمانی که این موضوع مطرح شد من و آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی گفتیم که ما به عنوان مجلس مخالف این اقدام هستیم و دلیل ما هم این بود که نباید این سفر حاشیه دار شود”.

با این حال احمد بخشایش اردستانی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی٬ به خبرگزاری مهر گفته بود که “این دیدار پیش از سفر مورد توافق طرفین قرار گرفته بود. پیش از این نیز هیات پارلمانی اروپا قرار بود تا سفری به تهران داشته باشد اما به دلیل عدم پذیرش شرط این هیات مبنی بر دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی از سوی ایران، این سفر انجام نشده بود اما این شرط در جریان سفر اخیر آنها پذیرفته شد و آنها با این دو نفر دیدار کردند”.