سرکوب امنیتی در عربستان افزایش یافته

نویسنده

» گزارش وال استریت جورنال

الن نیکمیر

عربستان سعودی برای حفاظت خاندان سلطنتی این کشور، سرکوب امنیتی را افزایش داده است.

زمانی که اواخر مال گذشته، پرزیدنت اوباما به عربستان سفر کرد تا با ملک عبدالله دیدار کند، به نظرش آمد که مقامات این کشور بسیار نگران هستند. این نگرانی به دلیل قدرت گرفتن ایران شیعه و متحدانش و همچنین بنیادگرایان سنی مثل اخوان المسلمین بوجود آمده است.

عربستان برای کشیده نشدن بحران های خارجی به داخل این کشور به جنگجویان خود در سوریه دوهفته مهلت داده است که به کشور بازگردند.

در هفته گذشته، مقامات سعودی به تعدادی از سیاستمداران و گروه های مسلح، انگ تروریست زدند. این گروه ها شامل حزب الله لبنان که از سوی ایران حمایت می شود و جنگجویان شیعه در یمن و اخوان المسلمین می شود.

اعلام این خبر درست بعد از قطع رابطه علنی عربستان و قطر صورت گرفت که به امارات و بحرین برای فراخواندن سفرای خود دردوحه به نشانه اعتراض به حمایت قطر از گروه های تندرو در خاورمیانه پیوسته بود. مکرین بن عبدالعزیز، معاون ملک عبدالله روز دوشنبه گفت: “عربستان در جنگ با هرچیزی است که ثبات ملی را بر هم بزند و به اسلام صدمه بزند.”

غنیم النجار، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت می گوید: “با مخالفت گروه های مورد حمایت القاعده با خاندان سلطنتی عربستان و حالا حضورشان در سوریه، عراق و یمن و با اتحادی که ایران با کشورهای منطقه ایجاد کرده است، ترس این خاندان دو چندان شده است.”

او می گوید: “خاندان سلطنتی عربستان دارد قدرت اش را از دست می دهد. احتمال دارد اتفاقی برایشان بیافتد. اوضاع بر وفق مرادشان نیست.”

آقای نجار و سایر تحلیلگران معتقدند که دلیل این موضوع عدم اعتماد عربستان به جنبش های تندرو و خشم شان  نسبت به قطر و حمایتی است که از اخوان المسلمین کرده .

آرون زلین، کارشناس دولت های عرب و گروه های جهادگر از موسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن، می گوید: “آنها دست به دامن همه شده اند.”

آقای زلین می گوید: “مسلم است که نگرانی بزرگ هژمونی ایران در منطقه است و آنها نگران این هستند که از سوی جهادگران در کشور خودشان تهدید شوند. همچنین آنها نگران مسائلی هستند که در جامعه خود می بینند.”

دستور بازگشت جنگجویان روز جمعه توسط شاهزاده محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان که درسال های ۲۰۰۰ موفق به دستگیری هسته های القاعده در این کشور شد، صورت گرفته است.

طی حکمی از سوی ملک عبدلله در ماه فوریه، قوانین جدیدی در مورد عملیات ضد ترور از جمله اقداماتی که در جهت تهدید اتحاد ملی است، به تصویب رسیده است.

آخرین فهرست گروه های تروریستی شامل حزب الله لبنان، اخوان المسلین، حوتی های یمن و دو گروه مخالف سنی مسلح در سوریه، حکومت اسلامی عراق و جند الشام و النصره است.

آقای زلین می گوید که جنگجویان عربستان بزرگ ترین نیروهای نظامی خارجی در سوریه هستند. وزیر کشور عربستان تعداد این افراد را ذکر نکرد. یکی از مقامات وزارت کشور عربستان درمورد چگونگی برخورد عربستان با بازگشت جهادگران، توضیحی نداد.

بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ جنگجوی سعودی در سوریه کشته شده اند.

ماه گذشته تلویزیون عربستان برای اولین بار صحبت های نظامیانی را که به خانه بازگشته بودند  پخش کرد. یک مرد ۲۵ ساله در مورد گروه های شورشی که در سوریه با یکدیگر می جنگند حرف زد.

شورشیان مخالف در سوریه که در شمال این کشور هستند گفته اند تعداد زیادی از جنگجویان سعودی تلاش می کنند که به خانه هایشان بازگردند.

روحانیون سعودی که میلیون ها دنبال کننده در توئیتر دارند، هفته گذشته سمبل های زرد رنگی را که به نشانه حمایت از اخوان المسلمین گذاشته بودند، از صفحه خود برداشتند تا با قوانین جدید عربستان علیه تروریسم مواجه نشوند.

یک مرد سعودی که سمبل اخوان المسلمین را از صفحه خود برداشته بود، گفت: “ما رسما بدل به کره شمالی شده ایم.”

وال استریت جورنال، ۱۱ مارس