ایران موضوع بحث آمریکا و اسراییل

نویسنده

» گزارش پاریزین:

روز دوشنبه موضوع بحث سران آمریکا و اسراییل بر سر ایران بود و دولت یهود از متحد خود خواست که “خطوط قرمز” را برای حکومت تهران مشخص کند تا این کشور نتواند به سلاح اتمی دست یابد. تعیین خط قرمز برای ایران ازسوی واشنگتن رد شد.

این دو دولت طی روزهای اخیر اظهارات تعارض آمیز خود را درخصوص بحران ایران شدت بخشیده و نشان داده اند که این پرونده باعث رویارویی های مداوم میان دولت باراک اوباما و دولت بنیامین نتانیاهو شده است.

نتانیاهو از هفته ها قبل درتلاش است تا واشنگتن را به تعیین “خط قرمز” برای ایران مجاب سازد. ولی ایالات متحده با این خواسته مخالفت کرده و گفته ترجیح می دهد از “شیوه مضاعف” دیپلماسی و تحریم های اقتصادی علیه تهران استفاده کند.

با این حال، آقای نتانیاهو به شبکه سی بی سی کانادا اظهار داشت که متحدان اسراییل و آمریکا درحال مباحثه پیرامون تعیین “خطوط قرمز شفاف” هستند که به گفته او در صورت عدم تعیین این محدودیت ها، “ایران هرگز متوقف نخواهد شد”.

یکی از مسؤولان عالی رتبه اسراییل نیز روز دوشنبه میخ را محکم تر کوبید. او گفت: “بدون تعیین یک خط قرمز مشخص برای ایران، این کشور همچنان به مسابقه خود برای دستیابی به سلاح اتمی ادامه خواهد داد. مباحثات و مذاکرات به هیچ کاری نمی آیند و سانتریفوژهای این کشور همچنان به گردش خود ادامه می دهند.”

ایالات متحده که تاکنون بی نهایت نگران عدم ابراز مخالفت هایش با اسراییل بر سر ایران بوده، این بار به شدت پاسخ داده است.

ویکتور نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دراین خصوص گفت: “رییس جمهور [باراک اوباما] بدون هیچگونه ابهامی اعلام کرد که اجازه نخواهد داد ایران به سلاح اتمی دست یابد […] ما در مورد تعهدات رییس جمهور کاملاً سخت گیرانه عمل می کنیم. اینکه بخواهیم کلمات را مورد تحلیل قرار دهیم، یا ضرب الاجل و خط قرمز تعیین کنیم، اقدامی کاملاً بی فایده است. ما خواهان انجام مذاکره هستیم.”

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه ای با رادیو بلومبرگ که روز دوشنبه توسط وزارت خارجه پخش شد، اعلام کرده بود که دولت اش “تاریخ ضرب الاجل” برای ایران تعیین نخواهد کرد.

او خطاب به اسراییلی ها گفت که ایالات متحده راه “دیپلماسی” و “اعمال شدیدترین تحریم ها ازسوی جامعه بین المللی یا به صورت یکجانبه ازسوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا” را ترجیح می دهد.

خانم کلینتون با اشاره به اینکه اسراییلی ها “از سه سال و نیم پیش از تلاش های آمریکا حمایت می کردند” افزود: “ما همیشه گفته ایم که تمامی گزینه ها روی میز است، ولی به انجام مذاکره و تلاش های دیپلماتیک معتقدیم.”

ازطرف دیگر، خانم نولاند نیز در ادامه افزود: “مهم ترین مسأله این است که ما روی فشارهایی که به ایران اعمال می کنیم خوب متمرکز شویم و تلاش کنیم که این وضعیت ازطریق دیپلماتیک حل شود.” با این حال، کاخ سفید طی این دو ماه که به انتخابات آمریکا باقی مانده، هشدار داده که راه دیپلماسی تا ابد ادامه نخواهد داشت.

آقای نتانیاهو همواره از ناکارآمد بودن تحریم های بین المللی علیه تهران شکایت داشته و از احتمال انجام عملیات نظامی اسراییل علیه تأسیسات اتمی ایران بدون توافق واشنگتن خبر داده است. به عنوان مثال، نخست وزیر اسراییل خاطرنشان کرده که یکی از اسلاف او در گذشته، منهام بگین، در سال ۱۹۸۱ علی رغم مخالفت واشنگتن و کشورهای اروپایی، دستور بمباران رآکتور اتمی اوسیراک در نزدیکی بغداد را صادر کرده بود.

منبع: پاریزین، ۱۰ سپتامبر