اطلاعات جدید از فعالیت نظامی هسته ای ایران

نویسنده

» گزارش نشنال پست

آژانس بین المللی انرژی هسته ای می گوید شواهد و اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می دهد ایران قدم های بیشتری به سوی تولید سلاح هسته ای برداشته است.

آژانس می گوید ایران طی سه سال گذشته در حال محاسبه قدرت تخریبی کلاهک های هسته ای از طریق برنامه های شبیه سازی کامپیوتری بوده است.

دیپلمات ها می گویند این اطلاعات از اسرائیل، آمریکا و دو کشور غربی دیگر به دست آژانس رسیده و حاکی از فعالیت های ایران ظرف سه سال گذشته است. تاریخ این فعالیت ها مهم است زیرا اگر آژانس به این نتیجه برسد که این اطلاعات موثق است، آنگاه نگرانی بین المللی در باره ادامه پیگیری ایران برای تولید سلاح هسته ای تقویت خواهد شد.

شبیه سازی های کامپیوتری در این زمینه معمولا با آزمایشات فیزیکی عناصر مختلف همراه است و این امر نگرانی آژانس را که در ماه نوامبر از ادامه فعالیت های هسته ای نظامی ایران ابراز کرده بود، تائید می کند.

این آزمایشات کامیپوتری معمولا چگونگی عکس العمل مواد بکار رفته در کلاهک موشکی را در برابر فعل و انفعال های زنجیره ای که به انفجار هسته ای می انجامد، مورد مطالعه قرار می دهد. واحد این عکس العمل ها بر حسب کیلو تن است.

شواهد جدید در باره برنامه هسته ای ایران احتمالا جناح های افراطی را در اسرائیل برای حمله نظامی به ایران تقویت می کند. این جناح معتقد است تهران عمدا مذاکرات را به تعویق می اندازد تا به کار تولید مخفیانه سلاح هسته ای خود ادامه دهد.

ایران علاقه خود به سلاح هسته ای را رد می کند و می گوید این فکر که ایران به دنبال تولید بمب هسته ای است ساخته و پرداخته آمریکا و اسرائیل و سایر سرویس های اطلاعاتی است. در عین حال ایران بر سر راه تلاش های بازرسی آژانس هسته ای مانع ایجاد کرده است.

ایران همچنین اتهامات واشنگتن در مورد غنی سازی اورانیوم به منظور کاربرد در کلاهک هسته ای را رد کرده است و گفته است که هدف تهران تولید سوخت راکتور هسته ای تحقیقاتی است. ولی ایران در عین حال پیشنهاد غرب برای تامین سوخت راکتورهای هسته ای خود در ازای خارج کردن اورانیوم غنی شده از کشور را هم رد می کند.

این اطلاعات در زمانی منتشر شده که اسرائیل نگرانی های بیشتری را از برنامه هسته ای ایران ابراز کرده است.

این هفته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با شدت از دولت آمریکا خواست تا “خط قرمزی” برای برنامه هسته ای ایران تعیین کند. به دنبال رد کردن این نظر توسط دولت اوباما، نتانیاهو گفت “جامعه بین المللی که خط قرمزی برای ایران تعیین نمی کند، نمی تواند از نظر اخلاقی به اسرائیل چراغ قرمز نشان دهد.”

اسرائیل خواهان تحریم های شدید و تحریم کامل بانک مرکزی ایران است. هرچند کشورهای آسیایی به خرید نفت از ایران ادامه می دهند، ولی تحریم ها باعث کاهش درآمدهای ارزی ایران، سقوط شدید ارزی پول ملی و تنزل سطح زندگی مردم شده است.

اسرائیل در پی انجام یک حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران است تا برنامه هسته ای ایران را کندتر کند. این امر از نظر بسیاری از کشورهای غربی موجب بی ثباتی بازارها شده و به نفع غرب نخواهد بود.

اطلاعات جدید به دست آمده با ارزیابی های قبلی آمریکا مبنی بر توقف برنامه نظامی هسته ای ایران در سال ۲۰۰۳، مغایرت دارد. آمریکا نیز نگران آن است که ایران در مسیر غنی سازی اورانیوم از نقطه غیر قابل بازگشت عبور کند.

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که کشورش پاسخ “سئوالات و نگرانی های” آژانس را در صورتی می دهد که “حقوق و مسائل امنیتی ایران” تامین شده باشد.

سخنگوی آژانس در این زمینه اظهار نظری نکرد ولی چهار دیپلمات از شش دیپلماتی که با خبرگزاری فرانسه سخن گفتند تائید کردند که آژانس اطلاعات جدید تری را در باره فعالیت های ایران دریافت کرده است.

هر شش نفر به شرط ناشناس ماندن این اطلاعات را در اختیار مطبوعات گذاشتند.

دو نفر از این دیپلمات ها گفتند اطلاعات جدید بر اساس مطالبی است که آژانس قبلا از آن مطلع بوده ولی ظاهرا ادامه آن را بعد از سال ۲۰۰۹ تائید کرده است که نشان می دهد ایران به توانایی کلی تولید سلاح هسته ای نزدیک تر شده است.

منبع: نشنال پست – ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲