مجلس به عضو سابق وزارت اطلاعات نه گفت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ناکامی وزیر پیشنهادی "ورزش و جوانان"

مجلس نهم از میان سه وزیر پیشنهادی دولت روحانی٬ به صالحی‌امیری٬ وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رای نداد و هم‌زمان هیات‌رییسه مجلس نهم٬‌ از پخش زنده جلسه رای اعتماد توسط صدا و سیما جلوگیری کرد.

حسن روحانی هفته گذشته رضا صالحی‌امیری، علی اصغر فانی و رضا فرجی دانا را به عنوان وزرای

پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان٬ آموزش و پرورش و علوم به مجلس معرفی کرد. مجلس از میان این سه تن به فرجی‌دانا و فانی رای اعتماد داد٬ اما صالحی‌امیری موفق به گذر از سد مجلس نهم شد.

در جلسه رای‌اعتماد٬ صالحی امیری ۱۰۷ رای موافق، ۱۴۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع٬ فانی ۱۸۵ رای مثبت، ۵۳ رای منفی و ۲۴ رای ممتنع و فرجی‌دانا رای۱۵۹ موافق٬ ۷۰ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع به دست آورد.

حسن روحانی دو ماه پیش مسعود سلطانی‌فر، محمد علی نجفی و جعفر میلی منفرد را برای تصدی این سه وزارتخانه به مجلس معرفی کرده بود که آنها موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان نشدند.

رضا فرجی‌دانا در حالی به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شد که روحانی، جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب کرده بود. این انتصاب اما با واکنش اصول‌گرایان روبه‌رو شد. پس از معرفی فرجی‌دانا٬ برخی رسانه‌های نوشتند که دلیل عدم معرفی توفیقی٬ مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با انتخاب وی به عنوان وزیر علوم بود. این خبر از سوی علی مطهری هم تایید شد٬ اما علی لاریجانی دخالت رهبر جمهوری‌اسلامی در این مساله را تکذیب کرد.

پس از رای نیاوردن رضا صالحی‌امیری٬ محمدحسن فرهنگی٬ عضو هیات‌رییسه مجلس گفته است که براساس نظر شورای نگهبان٬ دولت مهلتی برای تعیین سرپرست جدید ندارد٬ زیرا: “نظر شورای نگهبان هم این است که مهلت سه ماهه سرپرستی برای یک بار است، بنابراین هفته جاری آخرین زمان دولت برای معرفی وزیر پیشنهادی وزرش و جوانان است”.

صالحی‌امیری٬ از اعضای وزارت اطلاعات است که در جلسه رای اعتماد مجلس از سوی برخی نمایندگان به دریافت رشوه٬ ضرب و شتم نمایندگان٬ صدور دستور شکنجه و همچنین حضور در اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ متهم شد.

الیاس نادران٬ از نمایندگان اصول‌گرا٬ در جلسه رای اعتماد گفت که صالحی‌امیری در پرونده فساد مالی شرکت بیمه٬  ۳۰۰ میلیون تومان رشوه گرفته و در سال ۱۳۸۹ نیز برای او حکم جلب صادر شده بود. نادران همچنین اضافه کرد که صالحی‌امیری در زمانی که مدیرکل وزارت اطلاعات در خوزستان بوده٬ دستور بازداشت و شکنجه تعدادی از “رزمندگان با گرایش چپ” را داده بود. مساله‌ای که در نهایت منجر به خودکشی یکی از افراد بازداشت شده بود.

به گفته نادران، ماجرا تا آنجا پیش رفته که “شکایت می‌کنند، شکایت به دفتر رهبری می‌آید. رهبر معظم انقلاب این شکایت را به دفتر بازرسی ارجاع می‌دهد و دفتر بازرسی ماموری را برای رسیدگی به پرونده به خوزستان اعزام می‌کند. آن فرد که به تعدادی از نمایندگان مجلس علنی شهادت داده است گفته است که ما به یقین دریافته‌ایم که این اتفاق به دستور ایشان صورت گرفته است. تدبیر این مساله چیزی است که قرائت می‌شود. الف: توبیخ مدیر کل اطلاعات استان خوزستان. ب: از متهمین به نحو مقتضی اعاده حیثیت شود. ج: مدیر کل اطلاعات استان خوزستان به جلب رضایت متهمین برائت یافته ملزم شود”.

نادران پیرامون قاچاق کالا توسط صالحی‌امیری در خوزستان اضافه کرد: “در مورد این مساله فرمانده وقت سپاه منطقه خوزستان شهادت داد و دکتر رهبر نیز که دیروز جلسه‌ای با ایشان داشتیم، قرار شد از مسئول وقت وزارتخانه در این رابطه استشهاد بگیرد. ایشان تماس گرفتند و آن فرد گواهی داد که این قاچاق توسط ایشان و دوستانشان در نفت‌کش‌ها صورت گرفته و به مراجع ذیربط نیز گزارش داده شده است. مدیر کل وقت اطلاعات بعد از اعزام ایشان از خوزستان همه موارد را گواهی کردند”.

این سخنان اما با واکنش صالحی‌امیری مواجه شد. وی گفت که سینه اش پر از “اسرار نظام” است و اگر بنا به “پرده دری” باشد، خیلی حرف ها برای گفتن دارد، اما بنا ندارد کسی را تخریب کند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، اتهامات نادران پیرامون نقش داشتن در پرونده بیمه ایران را هم “ناصحیح، ناصواب و تهمت” خواند و آن را تکذیب کرد.

علاوه بر الیاس نادران٬ احمد توکلی٬‌دیگر نماینده‌ای بود که به انتقاد از صالحی‌امیری پرداخت. وی پیرامون صالحی‌امیری گفت: “آقای صالحی امیری در سخنان خود گفتند که جریانی می‌خواهد مرا به زمین بزند و اگر زبان باز کنم آبروی آنها می‌رود و در انتهای سخنان‌شان تاکید داشتند که منظورشان نمایندگان نیستند اما با توجه به سخنان ایشان آن فرد یا جریان ما هستیم یا عده‌ای از بیرون ما را ابزار خود کرده‌اند. و به نمایندگان می‌گویم یک نفر نمی‌تواند در یک سال ۲۳ کتاب نوشته و یا زیرنظرش منتشر کند”. توکلی اما اجازه نیافت که سخنان خود را به اتمام برساند و علی لاریجانی٬ سخنان توکلی را قطع کرد.

از حاشیه‌های مهم جلسه رای اعتماد روزگذشته٬ عدم پخش تلویزیونی این جلسه از سوی صدا و سیما بود. شبکه خبر قرار بود این جلسه را مستقیما پخش کند، اما صبح امروز این تصمیم را تغییر داد.

مهدی کوچک زاده، نماینده حامی احمدی‌نژاد در اعتراض به عدم پخش جلسه از تلویزیون ایران، خطاب به رئیس مجلس گفت: “آقای سبحانی‌نیا و دیگر اعضای هیئت مجلس گفته بودند که این جلسات به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش می‌شود امروز شاهد بودیم که تمهیدات و ابزار آلات لازم برای این کار فراهم شده بود اما بر اساس شنیده‌ها گویا آقای رئیس جمهور به شما فرموده بودند که ما صلاح نمی‌دانیم که پخش شود. مردم در مذاکرات ژنو نامحرم‌اند، در مذاکرات مجلس نامحرم‌اند، خوب بفرمایید این شفافیت شما و مردم کجاست؟ نمی‌شود که شما شعار دهید مردم محرم‌اند اما این گونه شود. شما می‌خواستید حرمت پاسپورت ایرانی را حفظ کنید اما امروز ویزای مالزی را نمی‌دهد، به نظر من این ناشی از عدم صداقت است چرا تابلوهای صداقت آمریکایی که به زحمت شهرداری نصب شده بود برچیدید. چه می‌خواهید بکنید؟ با این سخت‌کاری‌ها با ملت و نظام چه می‌خواهید بکنید”.

اما علی لاریجانی٬‌ رییس مجلس نهم٬ در پاسخ به سخنان کوچک‌زاده گفت: “صدا و سیما دفعه قبل خودش تصمیم گرفت و این دفعه خودشان آوردند و خودشان هم جمع کردند، ربطی به ما نداشته است نه آقای رئیس جمهور به ما چیزی گفتند و نه من به صدا و سیما چیزی گفتم و هیئت رئیسه هم در این مسئله دخالتی نداشته است از رادیو هم مذاکرات در حال پخش شدن است بنابراین اصل آن مطلب خلاف است”.

هم‌زمان وب‌سایت رجانیوز٬ نزدیک به جبهه پایداری٬ در این زمینه نوشت: “مشخص نیست دولت آقای روحانی چرا از بیان واقعیات و حقایق به مردم و شفاف شدن رویکردهای دولت به شدت واهمه دارد و این مساله سبب شده تا بسیاری از اقدامات نهادهای دولتی، پشت پرده و بدون اطلاع مردم و افکار عمومی انجام گیرد؛ رویکردی که به طور صریح برخلاف شعارهای شخص رئیس‌جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی است”.

هم‌زمان محمدرضا صادق، مشاور روحانی٬ پیرامون این مساله گفت: “دولت تقاضایی برای اینکه جلسه رأی اعتماد پخش شود، نداشته است. روز گذشته به مدیر شبکه خبر و رئیس سازمان صدا و سیما گفتیم که تقاضایی درباره پخش نداریم”.