مسئولان قتل مرزداران شناخته شدند

نویسنده

» گزارش بی‌بی‌سی در باره جیش العدل

یک گروه ناشناخته سنی در ایران مسئولیت قتل 14 مرزدار ایرانی را بر عهده گرفته است.

جیش العدل گفت که این حمله به تلافی قتل‌عام عوامل ایرانی در سوریه و رفتار وحشیانه با سنی‌های ایران انجام شده است.

این گروه قول داده که انتقام 16 زندانی را که مقامات ایران به تلافی این جنایات اعدام کرده‌اند خواهد گرفت.

جمعیت سنی سیستان و بلوچستان از تبعیض‌های رژیم شیعه ایران شکایت دارند.

در سال‌های اخیر یک گروه مسلح سنی به نام جندالله حملاتی علیه این کشور انجام داده است.

استاندار این استان جیش العدل، به معنی سپاه عدالت، را به خاطر حمله روز جمعه مقصر دانسته بود و حالا خود این گروه نیز در وب سایتش این گفته را مورد تایید قرار داده است.

بیانیه جیش العدل می‌گوید: «این عملیات موفقیت‌آمیز پاسخی است به قتل‌عام انجام شده توسط سپاه در سوریه.» این بیانیه اشاره به فعالیت‌های نظامی و سیاسی ایران در سوریه دارد که به سپاه پاسداران این کشور نسبت داده می‌شود.

این بیانیه می‌افزاید: «همچنین پاسخی است به سرکوب و جنایات این رژیم علیه جامعه بیگناه سنی ایران، از جمله اعدام جوانان بیگناه بلوچ و کرد و جوانان مبارز اهواز که توسط رژیم به دار آویخته شده‌اند.»

روشن نیست که منظور این گروه از «جنایت وحشیانه» در سوریه کدام مورد خاص است. اما اخیر تصاویر ویدئویی در اینترنت منتشر شده که نشان می‌دهد سپاه قدس مستقیما در سوریه در کنار نیروهای دولتی این کشور در حال انجام عملیات نظامی هستند.

این گروه می‌گوید انتقام خون 16 زندانی را که در زندان زاهدان برای انتقام‌جویی روز شنبه به دار آویخته شده‌اند خواهد گرفت.

مشخص نیست که اعدام شدگان چه ارتباطی با این حملات داشته‌اند. مقامات آنها را وابسته به گروه‌های متخاصم نسبت به رژیم معرفی کرده اند.

جیش العدل مسئولیت بمبگذاری کنار جاده‌ در سراوان در مرز پاکستان را که باعث کشته شدن تعدادی از افراد سپاه در ماه فوریه شد بر عهده گرفته است.

حمله روز جمعه نیز در مرز پاکستان در منطقه کوهستانی سراوان رخ داد. قرار است کمیته امنیت ملی مجلس در مورد این حمله تحقیق کند.

خبرگزاری فارس به نقل از معاون استاندار، رجبعلی شیخ‌زاده گفته است، کسانی که پشت این حمله بوده‌اند به پاکستان فرار کرده‌اند.

این منطقه یکی از فقیرترین مناطق ایران است.

بی‌ثباتی این منطقه به خاطر همجواری با مسیر قاچاق مواد مخدر بین افغانستان و اروپا تشدید می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که ممکن است گروه‌های شورشی بخشی منابع مالی خود را از طریق قاچاق مواد مخدر و سلاح بدست می‌آورند.

منبع: بی‌بی‌سی - 27 اکتبر