پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های کتاب ایران…

تاریخ ایران مدرن

نویسنده: یرواند آبراهامیان

ترجمه: ابراهیم فتاحی

352ص، تهران: نشر نی، 1389، چاپ اول

کتاب «تاریخ ایران مدرن»، تازه ترین اثر پرفسور «یرواند آبراهامیان»، نویسنده سرشناس تاریخ ایران معاصر در دهه های اخیر است که با هدف آشنایی خوانندگان با کلیات و روندهای عمده تاریخ معاصر ایران، طی دو سده اخیر تدوین شده. «آبراهامیان» در این کتاب، در ارزیابی ریشه ای تاریخ معاصر ایران مدرن، افزون بر بررسی جامع سده بیستم، موضوعاتی نظیر اکتشاف نفت، دخالت های خارجی، نقش دودمان «پهلوی» و همچنین انقلاب 1357 و زایش جمهوری اسلامی را مورد واکاوی دوباره قرار داده است. عناوین فصول ششگانه کتاب عبارت انداز: «شاهان مستبد: دولت و جامعه در دوره قاجار»، «رفرم، انقلاب و جنگ بزرگ»، «سیاست مشت آهنین رضا شاه»، «فترت ناسیونالیستی»، «انقلاب سفید محمد رضا شاه» و «جمهوری اسلامی».

 

دیدا

نویسنده: ابراهیم میرقاسمی

256ص، تهران: انتشارات آموت، 1389،چاپ اول

این کتاب، رمان تاریخی است درباره ماجرای دلدادگی «طاهر ذوالیمینین»، سردار معروف تاریخ ایران، به زنی به نام «دیدا». نویسنده در این رمان تاریخی که بر اساس زندگی «طاهر ذوالیمینین» نوشته شده، به ماجرایی واقعی و عاطفی در زندگی او نظر داشته است. توجه خاص به قصه، همراه با زبانی روان و پاکیزه در روایت ماجرا، از ویژگی های رمان «دیدا» است.  

 

زندگی و مرگ لنین

نویسنده: رابرت پاین

ترجمه: عبدالرحمن صدریه

680ص، تهران: نشر آبی، 1389،چاپ اول

این کتاب به زندگی، فعالیت ها و مرگ یکی از نامدارترین انقلابیون و رهبران سیاسی قرن بیستم می پردازد.نویسنده انگلیسی آن، «رابرت پاین»، پس از نگارش ده ها داستان و سرگذشت، به نوشتن زندگینامه شخصیت های تاریخی نظیر «لنین»، «استالین» و «گاندی» پرداخت.  آگاهی وسیع او نسبت به زبان های اروپایی، از جمله زبان روسی، توانایی اش در استفاده از مدارک و اسناد اصلی و گستردگی مطالعات مقدماتی او در نگارش این زندگینامه ها، آثارش را به شکل مدارک و اسناد تاریخی در آورده است.

 

 

اندیشه ایرانشهری در عصر اسلامی

نویسنده: تقی رستم وندی

484ص، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1388، چاپ اول

در این کتاب، برخی از پیوندهای فکری ایرانیان در دو دوره از تاریخ ایران، یعنی دوران پیش و پس از اسلام، با نگاهی تحلیلی، مورد بررسی قرار گرفته است. در این مسیر، پس از تبیین اصول و مبانی اندیشه ایرانشهری در دوره ایران باستان، اندیشه سیاسی سه چهره نامدار فرهنگ و تمدن ایران در دوره اسلامی، یعنی «حکیم ابوالقاسم فردوسی»، «خواجه نظام الملک طوسی» و «شیخ شهاب الدین سهروردی»، بازخوانی و بررسی شده است. از این رو کتاب حاضر، تنها به تاریخ ایران نمی پردازد، بلکه دربردارنده آموزه هایی در خصوص هویت تاریخی ایرانیان و چگونگی تحول فکری آنان است. عناوین بخش های پنجگانه کتاب عبارت انداز:«اندیشه ایرانشهری در دوران باستان»، «انتقال اندیشه ایرانشهری به دوره اسلامی»، «تحول اندیشه ایرانشهری در آرای فردوسی»، «تحول اندیشه ایرانشهری در آرای خواجه نظام الملک»، و «تحول اندیشه ایرانشهری در آرای شیخ شهاب الدین سهروردی».

 

 

اتول نامه: فرهنگ ماشین نوشته ها در ایران

نویسنده: سید جمال هادیان زواره

288ص، تهران: نشر یک، 1388، چاپ اول

قریب به یکصد و ده سال قبل، «اتول» یعنی همان «اتوموبیل» به سرزمین ایران نیز راه پیدا کرد. با ورود این اختراع بزرگ بشر به سرزمین ما و شکل گیری تدریجی حمل و نقل جاده ای، دیگر نه خبری از ساربان بود و نه خبری از کاروان و کاروانیان که در طی سفرهای طولانی و سخت خویش، شعر و داستان نقل کنند. بنابراین، روایت ها و داستان های آنان به شکل دیگری، بر بدنه اتوموبیل ها نقش بست تا دفتر داستان بلند و پایان ناپذیر «اتول نامه»، هزاران برگ داشته باشد و هر برگ آن یک «اتول» باشد که پاره هایی از این داستان کم نظیر بر آن نگاشته شود. سراینده «اتول نامه» یک نفر نیست، بلکه هزاران انسان سخت کوش، پرطاقت و سرد و گرم چشیده روزگار، خاطرات و آموخته های سال های عزیز عمر را بر اتوموبیل هایشان نگاشته اند تا داستانی که بسیار دوستش می دارند پدید آید. «اتول نامه» گوشه ای از فرهنگ یا زبان عامیانه مردم ایران است که بر«اتول» ها نگاشته می شود. 

 

ترانه های عامه فارسی

نویسنده: بهرام معصومی

120ص، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، 1389، چاپ اول

 

این کتاب که جلد 96 از مجموعه «از ایران چه می دانم؟» است، به معرفی و بررسی ترانه های عامه فارسی اختصاص دارد. این مجموعه ارزشمند، برای آشنایی علاقمندان با مبانی فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران تالیف شده است.     ترانه های عامه فارسی، از سنت ادبیات شفاهی سرچشمه می گیرند و بخشی از میراث زبان فارسی اند. در حقیقت ترانه پردازی در زبان فارسی پیشینه ای دراز و اثر گذار داشته و دست کم دیرینگی آن با زبان فارسی همزاد است. در کتاب حاضر، ضمن نشان دادن جایگاه ترانه در ادبیات عامه در ایران، خاستگاه و پیشینه تاریخی آن و قالب های سنتی ترانه بررسی شده و ویژگی های ترانه های عامه فارسی، از نظر وزن، قافیه، مضمون و موسیقی، مورد توجه قرار گرفته است.

مروری بر تاریخ نگاری ادبیات معاصر: دفتر اول

نویسنده: حسن میرعابدینی

52ص، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، 1388، چاپ اول

این کتاب که به عنوان ضمیمه شماره 37 نشریه «نامه فرهنگستان» منتشر شده است به بررسی آثاری که درباره تاریخ ادبیات ایران در فاصله سال های 1303 تا 1325 خورشیدی به وسیله پژوهشگرانی هم چون «ادوارد براون»، «رشید یاسمی»، «محمد تقی بهار» و‌«پرویز ناتل خانلری» نوشته شده می پردازد. عناوین مباحث اصلی کتاب عبارت انداز: «براون: تاریخ ادبی ایران»، «رشید یاسمی: ادبیات معاصر»، «بهار: سبک شناسی» و «خانلری: نثر در دوره اخیر». 

ماهنامه سینمایی فیلم

سال بیست و هشتم، مرداد 1389، شماره 413

در آخرین شماره ماهنامه سینمایی فیلم، مطالب، گزارش ها  و اخبار متنوعی درباره سینمای ایران و جهان به چشم می خورد.  بخش بزرگی از مطالب این شماره به فیلم “چهل سالگی” که بر اساس رمانی به همین نام از “ناهید طباطبایی” ساخته شده است و در حال حاضر در سینما های تهران نمایش داده می شود، اختصاص دارد. در این شماره می خوانیم: - روز باشکوه: با فرهاد توحیدی درباره جشن سینمای ایران- به مناسبت سالگرد درگذشت خسرو شکیبایی: چند صحنه از یک زندگی/احسان بیگلری- فوتبال بر پرده سینما: رونق سالن ها بدون فیلم- نگاهی به فیلم های اکران بهار از زاویه بازیگران شان/بهزاد عشقی- ملودی نوشتن، هنر است: گفتگو با شهرداد روحانی، آهنگساز و رهبر ارکستر، درباره موسیقی فیلم- آخرین فیلم گدار، باز هم جنجالی: مشکلاتی از نوع یونانی/سعید خاموش- هم چون سنگی غلتان: نقد و بررسی فیلم “دل دیوانه” به کارگردانی اسکات کوپر/نوید غضنفری- دریای بی پایان چشمانت…: نقد و بررسی فیلم “راز در چشمان شان” به کارگردانی خوان خوزه کامپانلا/مسعود ثابتی- قندیل یخی قصاص: گفتگو با پیتر جکسن/ترجمه: فرید عباسی- سرد و گرم: نقد فیلم “چهل سالگی”، تهیه کننده و کارگردان: علیرضا رییسیان/مهرزاد دانش- حس و حال میان سالی: نگاهی به موسیقی “چهل سالگی”/سمیه قاضی زاده- پس از خواندن بسوزان!: گفتگو با مصطفی رستگاری، فیلم نامه نویس “چهل سالگی”/شاهین شجری کهن- اقتباس، کپی برابر اصل نیست: از نگاه نویسنده “چهل سالگی”/ناهید طباطبایی-  مردم و حرف شان: معرفی و نقد فیلم “بیداری رویاها”/آنتونیا شرکا- گفتگو با محمد علی باشه آهنگر، کارگردان “بیداری رویاها”- …