خنده هاشمی به خبر مرگش

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» خبری که دروغ بود

تنها یک روز پس از برکناری اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری، سایت های رسمی این مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار اخباری درباره درگذشت او و پیام تسلیت اعضای خبرگان و حتی رهبر جمهوری اسلامی به روز شدند؛ خبری که اعلام شد شخص هاشمی رفسنجانی با شنیدنش به آن خندیده است.اتفاقی که رسانه های رسمی می گویند بر اثر هک شدن این سایت ها رخ داده اما هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. این اتفاق تنها چند روز پس از آن رخ داد که گزارش هایی درباره استخدام تعداد زیادی هکر توسط سپاه پاسداران در رسانه ها منتشر شد.

ارتش سایبری ایران، گروهی است که بنا بر گزارش ها زیر نظر سپاه پاسداران فعالیت می کند و در یک سال گذشته بارها به وبسایت ها یا شبکه های اجتماعی خارجی حمله و آنها را هک کرده است.

صبح دیروز ابتدا سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری مورد حمله سایبری قرار گرفت و خبری جعلی حاکی از درگذشت هاشمی رفسنجانی و پیام تسلیت اعضای این مجلس در آن منتشر شد.

به فاصله چند ساعت بعد، این اتفاق برای سایت رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رخ داد با این تفاوت که همان پیام تسلیتی را که در سایت مجلس خبرگان از جانب اعضای این مجلس منتشر شده بود با اندکی تفاوت از قول آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرد.

 

دو پیام، یک متن

متن پیام تسلیت منتشر شده در سایت دبیرخانه مجلس خبرگان از جانب نمایندگان این مجلس به این شرح بود:

بسم الله الرحمن الرحیم‏

من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا

 مجاهد بزرگ انقلاب، سیاستمدار فقید و دانشمند فرزانه و سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، عالم پارسا و پرهیزکار، حضرت آیت الله جناب آقای اکبرهاشمی رفسنجانی  امروز براثر بیماری رحلت فرمودند. این نه اولین و نه آخرین باری است که دلی نورانی و سرشار از عشق و ایمان و وفاداری به آرمانهای بلند الهی و انقلاب اسلامی، را از دست میدهیم. او مانند دیگر مردان حق از روزی که قدم در راه انقلاب نهادند همواره سر و جان خود را برای نثار در راه خدا بر روی دست داشتند. به فرموده حضرت امام (ره):هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.

از دوران تحمل شکنجه های سخت طاغوت و تا سالها صبرو تدبر و فرماندهی جنگ تحمیلی و پس از آن دوران سازندگی ایران اسلامی، و در سالهای اخیر تدبیر و فرزانگی و سیاست مداری ایشان،سالها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد و مصمم و شجاع بوده و انقلاب اسلامی  صدها خاطره از ایثارها و از خود گذشتگی او حفظ کرده‏است. ایشان فردی وفادار به انقلاب و نظام بودند که ماخود شاهد جانفشانی های ایشان بوده ایم.

رحمت و فضل بیکران الهی بر روح پرفتوح این دانشمند فرزانه وحکیم انقلاب اسلامی باد. هیئت رئیسه و اعضای مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی ایران رحلت این بنده‏ی برگزیده‏ی خدا را به ملت ایران بخصوص به یاران حضرت امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ایثارگران جبهه‏های نور و حقیقت و به خانواده‏ی گرامی و فداکار و بازماندگان محترم ایشان سلیت و صمیمی‏ترین درود خود را بر روح پاک ایشان ثار می‏نمایند.

والسلام علی عباد الله الصالحین‏

مجلس خبرگان رهبری

متن پیام تسلیت آیت الله خامنه ای هم که در سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده بود، عینا به همین صورت بود و تنها دربخشی از آن درباره دروغ بودن شایعات پیرامون فساد مالی هاشمی رفسنجانی سخن گفته شده بود.

 

“شما بهتر می‌دانید”

یک روز پیش از انتشار این خبر در سایت های مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی جای خود را در کرسی ریاست مجلس خبرگان به محمدرضا مهدوی کنی داد که در رقابتی بی رقیب، سومین رئیس این مجلس از بدو تاسیس آن شد.

در واکنش به انتشار خبر درگذشت هاشمی رفسنجانی، رئیس دفتر و برادر او در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که “آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از شنیدن خبر درگذشت خود تنها خندیدند.”

محمد هاشمی پیش از ظهر روز گذشته در گفت وگو با خبرآنلاین در خصوص هک شدن سایت مجلس خبرگان با اشاره به اینکه 5 دقیقه ای است از این موضوع مطلع شده، افزود: “من هم این مطلب را روی سایت دیدم.”

برادر هاشمی رفسنجانی به نقش پسر محمد یزدی، مسئول دبیرخانه مجلس خبرگان در اداره سایت منتسب به آن اشاره کرد و گفت: “از آنجا که مسئولیت دبیرخانه مجلس خبرگان با آیت الله یزدی است فرزند ایشان مجید یزدی مسئولیت سایت خبرگان رهبری را بر عهده دارد و وقتی با ایشان تماس گرفتیم ایشان به ما اعلام کرد که سایت هک شده است و ما در حال خارج کردن آن هستیم.”

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا آقای هاشمی رفسنجانی هم از این خبر مطلع شده اند؟ گفت: “بله و از شنیدن آن خندیدند.”

محمد هاشمی در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین (سایت نزدیک به علی لاریجانی) که فکر می کنید چه کسانی اقدام به هک کردن سایت کرده اند؟ گفت: “من چه می دانم. شما بهتر از من این موارد را می دانید!”

همزمان با انتشار خبر جعلی در گذشت هاشمی رفسنجانی، در سایت شخصی او مطلبی به چاپ رسید که از “جریان‌های افراطی” خبر می داد که  “سی سال است بدون نتیجه رویای پایان هاشمی را در سر می‌پرورانند.”

محسن هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تکذیب این خبر تأکید کرد که پدرش در “صحت و سلامت کامل” به سر می برد.

این خبر همچنین از سوی دفتر هاشمی رفسنجانی و رضا سلیمانی مدیر کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تکذیب شد.

آیت‌الله قرشی نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت‌وگو با فارس گفت که “آیت‌الله هاشمی رفسنجانی {دیروز} صبح در کمال صحت و سلامت در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته است.”