پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب ایران…

روانکاوی فرهنگ عامه

نویسنده: بری ریچاردز

ترجمه: حسین پاینده

287ص، تهران: نشر ثالث، 1388، چاپ اول

این کتاب، کاوشی روانکاوانه درباره برخی از گیراترین و پر طرفدارترین جنبه های فرهنگ عامه  در جهان امروز است. تب همه گیر و باورنکردنی فوتبال که گه گاه جهان را فرا می گیرد، ولع خرید و مصرف در جوامع پیشرفته، میل شبه شهوانی به برخورداری از اتوموبیل و در واقع برخورداری از آن جایگاه خاصی که هر اتوموبیل معینی به دارنده خود می دهد، و…از جمله جلوه هایی از فرهنگ عامه مردم کشورهای مختلف جهان است که در این کتاب مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

جهان پس از آمریکا

نویسنده: فرید زکریا

ترجمه: احد علیقلیان

327ص، تهران: انتشارات طرح نو، 1388، چاپ اول

موضوع این کتاب، نه انحطاط آمریکا، بلکه اوج گیری همه کشورهای دیگر است. در حقیقت، این کتاب به همه دگرگونی های عظیمی می پردازد که در اطراف و اکناف جهان رخ می دهند‏‎‏؛ دگرگونی هایی که غالبا درباره آنها بحث می شود اما درست فهمیده نمی شوند. «فرید زکریا»، صاحب نظر و متفکر سیاسی و اجتماعی برجسته معاصر، در کتاب حاضر، از مرحله ای در تاریخ جهان با عنوان «اوج گیری دیگران» یاد می کند؛ مرحله ای که شامل چند دهه اخیر است و در آن، بسیاری از کشورهای جهان رشد اقتصادی و اجتماعی شگفت انگیزی را پشت سر نهاده اند.

 

دختری از پرو

نویسنده: ماریو بارگاس یوسا

ترجمه: خجسته کیهان

352ص، تهران: انتشارات کتاب پارسه، 1388، چاپ اول

«ریکاردو» نخستین بار در ابتدای نوجوانی در دهه 1950 در یکی از بهترین محلات شهر لیما با دختری آشنا می شود که او را «شیلیایی کوچک» می نامد؛ آشنایی که بر سراسر زندگی او سایه می افکند…کتاب «دختری از پرو» هدیه ای غیر منتظره به خوانندگان آثار «بارگاس یوسا» است: یک تراژدی- کمدی درخشان که در آن فرشته عشق مسیر تازه ای میان پاریس، لندن، مادرید و لیما ترسیم می کند.ار این رو،  این رمان را می توان جغرافیای مدرن عشقی دیوانه وار دانست.

 

چشم انداز ادبیات تطبیقی غرب: از دانته تا یوجین اونیل

نویسندگان: فریدریش ورنر، دیوید هنری ملون

ترجمه: نسرین پروینی

809ص، تهران: انتشارات سخن، 1388، چاپ اول

این کتاب، چشم انداز جامعی است بر آثار ادبی کشورهای اروپا و آمریکا، از عهد کهن و دوره های قبل از رنسانس تا قرن بیستم و نهضت سمبولیسم در این کشورها. نویسندگان ضمن اشاره به این آثار، تاثیر زنجیره ای آنها بر یکدیگر را مورد بررسی قرار داده اند. از ویژگی های ممتاز این پژوهش این است که در جای جای آن، نکته های قابل توجه و یا مواردی که تحقیق بیشتری می طلبد، به علاقمندان حوزه ادبیات تطبیقی یادآوری شده است. «چشم انداز ادبیات تطبیقی غرب» در مجموع، چگونگی رشد و بسط آثار ادبی کشورهای اروپا و آمریکا و مسیر پر فراز و نشیب آن را به خوبی به تصویرمی کشد.

 


احمد شاملو در 16 نگاه

به کوشش: تهران: انتشارات افراز، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از مقالات و نوشته های برخی از شاعران، نویسندگان و صاحب نظران درباره زندگی و آثار «احمد شاملو» است. عناوین بعضی از این مقالات و نویسندگان آنها عبارت انداز: «شاملو، پدیده ای دیگر نه در شعر فارسی/منوچهر آتشی»، «شاملو زبان آور عرصه ادب/اسدالله امرایی»، «گنجی بایسته و آزانگیز/سیمین بهبهانی»، «آبدانه های چرکی باران تابستان/ع. پاشایی»، «رمز و راز احمد شاملو شدن/علی اشرف درویشیان»، «شاملو چیره بر زبان و کلام/محمود دولت آبادی»، «از شاملو تا بونوئل/مهدی غبرایی» و «سلوک اجتماعی شاملو/جواد مجابی».

 

 

روشنگران تاریکی: خودنوشت های جبار باغچه بان و همسرش

نویسنده: جبار باغچه بان

160ص، تهران: موسسه فرهنگی هنری پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، 1389، چاپ اول

این کتاب که مصور است، شامل مجموعه ای از یادداشت های یکی از خدمتگزاران برجسته فرهنگ و آموزش و پرورش ایران معاصر و همسر اوست. «جبار باغچه بان»، بنیانگذار آموزش ناشنوایان و نخستین کودکستان در ایران، از پیشگامان اصلاح روش های آموزشی و مؤلف کتاب های متعدد درسی و‌آموزشی و قصه برای کودکان بود. زندگینامه او به قلم خودش، حکایت از ناملایمات و سختی های بسیار بر سر راه او، و ایستادگی و پشتکار و ایمان شگفت انگیزش می کند. کتاب حاضر در برگیرنده زندگی «جبار باغچه بان» و همسرش، «صفیه میربابایی» به زبان خودشان و یادداشت های «ثمین» و «ثمینه باغچه بان» درباره زندگی پدرشان، همراه با مجموعه عکس های ارزشمند ویادگاری از آلبوم خانوادگی آنهاست.

 

 

از شهر خدا تا شهر انسان: در نقد و بررسی ادبیات کلاسیک و معاصر

 نویسنده: محمد دهقانی            

289ص، تهران: انتشارات مروارید، 1389، چاپ اول

نگرش شاعران و نویسندگان کهن ایران، به انسان و جهان، عمدتا نگرشی الاهی بوده است. از نگاه آنها، تنها در سایه خداست که انسان پدیدار می شود و معنا می یابد. اما مرکز ثقل ادبیات معاصر، خود انسان و مسائل آنی و عینی اوست. «شهر خدا» به جهان آسمانی یا آرمانی ادبیات کهن و «شهر انسان» به دنیای ادبیات معاصر اشاره دارد. نام کتاب گویای فاصله ای است که ادبیات کلاسیک فارسی را از ادبیات مدرن یا به اصطلاح معاصر جدا کرده است. عناوین بعضی از مباحث کتاب عبارتنداز:«داد و بیداد مرگ: بررسی تصویر مرگ در شاهنامه»، «زبان قدرت در تاریخ بیهقی»، اتوپیای غزالی»، «بابی از این کتاب نگارین: چند نکته درباره گلستان»، «شعری که زندگی نیست: بحثی در آسیب شناسی شعر کلاسیک فارسی»، «انوری و آلن پو: نگاهی به تفاوت های مهم شعر فارسی و فرنگی»، «غربت و غرابت نیما»، «بزرگ ترین داستان نویسان ایران در قرن بیستم» و «روایت و ارتباط آن با رمان نویسی زنان در ایران».