پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی به اسراییل

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» واکنش ها به بمباران سوریه

ساعاتی بعد از گزارش سومین حمله نظامی اسرائیل به سوریه طی ماه‌های گذشته، رامین میهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با محکومیت این حمله هشدار داد که اسرائیل باید منتظر پاسخ کوبنده باشد. در همین حال فرمانده نیروی زمینی ارتش هم برای آموزش نظامی ارتش سوریه اعلام آمادگی کرده است.

بامداد روز یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه، انفجارهای شدیدی دمشق، پایتخت سوریه را به لرزه درآورد.همان روز تلویزیون دولتی سوریه اصابت راکت‌های اسرائیلی به مرکز تحقیقات نظامی جمرایا را تائید کرد. معاون وزیر امور خارجه سوریه هم گفته است که این حمله اسرائیل به مثابه اعلان جنگ علیه سوریه است.

اما گفته می‌شود هدف حمله روز یکشنبه اسرائیل، محموله “موشک‌های ایرانی” از نوع فاتح ۱۱۰ بوده که باید به حزب الله لبنان تحویل داده می شد.

این دومین حمله هوایی اسرائیل طی چند روز گذشته به انبارهای موشکی جمهوری اسلامی در حومه دمشق است. اسرائیل در ژانویه سال جاری هم یک مرکز تحقیقات نظامی در حومه دمشق را مورد هدف قرار داده بود.

 

آموزش نظامی به ارتش سوریه

رسانه‌های جمهوری اسلامی می‌گویند حمله اسرائیل مراکز علمی در حومه دمشق را مورد هدف قرار داده است. رامین میهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت: “هدف رژیم صهیونیستی از هدف قرار دادن مکان‌های علمی سوریه از بین بردن همه زمینه‌های خدمت علمی، ایجاد ناتوانی دفاعی و پیشرفت در این کشور است.”

به گزارش فارس مهمان‌پرست،در اهواز به خبرنگاران گفت که اسرائیل می‌خواهد “در منطقه بی‌ثباتی و ناامنی ایجاد کند”.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفته است که اسرائیل باید بداند جنایاتی که در سوریه مرتکب شده بی‌جواب نخواهد ماند و منتظر پاسخ کوبنده باشد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، روز یکشنبه وزیر دفاع جمهوری اسلامی، سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، هنگام سخنرانی در جلسه شورای اداری شهرستان پلدشت، در مورد حمله اسرائیل به سوریه نیز گفت و اینکه چنین “اقدامات مذبوحانه”ای می‌تواند، “امنیت کل منطقه را به مخاطره بیاندازد.”

پاسدار وحیدی همچنین گفته حمله موشکی اسرائیل به دمشق با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است.

در اظهاراتی جداگانه امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم رونمایی از بالگرد شبیه‌ساز ۲۱۴ در مصاحبه با خبرنگاران ضمن تاکید بر توان دفاعی “ارتش قدرتمند سوریه” گفت: “اگر نیاز باشد می‌توانیم در بخش آموزش به آن‌ها کمک کنیم.”

جمهوری اسلامی قدرتمند‌ترین متحد سوریه در منطقه است که از آغاز اعتراض‌ها و جنگ داخلی دراین کشور، از حکومت بشار اسد دفاع کرده است.

گذشته از اتحاد استراتژیک دولت‌های دمشق و تهران در بسیاری زمینه‌ها، برخی از ناظران سوری، حمایت جمهوری اسلامی از حکومت بشار اسد را ناشی از همجواری این کشور با لبنان و فلسطین و اهمیت ژئوپولتیک آن می‌دانند.

 

حمله اسرائیل؛ هشدار به سوریه

حمله هوایی روز یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت اسرائیل به سوریه با واکنش‌های گسترده‌ای در جهان و منطقه روبرو شده است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای نسبت به این حمله ابراز نگرانی کرده و از تمامی طرف‌ها خواسته تا خویشتنداری کنند و حداکثر آرامش را از خود نشان دهند.

اما وزیر امور خارجه سوریه در جریان یک نشست خبری این حملات حاکی از همکاری “تروریست‌ها” از جمله پیکارجویان مرتبط با القاعده است.

عمران زعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه گفته است که حملات هوایی اسرائیل علیه اهدافی در حومه شهر دمشق، سند همکاری این کشور با گروه‌های اسلامگرای افراطی برای سقوط حکومت بشار اسد است.

مصر و اتحادیه عرب نیز حملات اسرائیل را به خاک سوریه محکوم کرده کرده‌اند.

اتحادیه عرب از شورای امنیت خواسته است که هر چه سریع‌تر برای پایان دادن به حملات اسرائیل، وارد عمل شود.

 دفتر ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای حمله اسرائیل به خاک سوریه را “نقض قوانین بین المللی” خواند و تاکید کرد که این اقدام و وضعیت را پیجیده خواهد کرد.

جاناتان مارکوس، خبرنگار بی‌بی سی هم روز یکشنبه در مطلبی حمله هوایی اسرائیل به دمشق را “هشدار به حکومت بشار است” دانست.

او نوشته که این حمله “نشان می‌دهد که هشدارهای قبلی تل آویو به حکومت بشار اسد برای اینکه از انتقال سلاح به حزب‌الله خودداری کند موثر نبوده اما این کشور مصمم است خط قرمز واضحی را در این زمینه برای سوریه ترسیم کند.”