پرتاب نارنجک، مصدومیت هواداران

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در جریان مسابقه پایانی جام حذفی فوتبال

در جریان مسابقه پایانی جام حذفی فوتبال ایران بین پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان در ورزشگاه صدهزار نفری آزادی، با وجود اقدامات شدید امنیتی، کنترل از دست ماموران لباس شخصی و نیروی انتظامی خارج شدو کار به درگیری کشید.

به گزارش خبرگزاری مهرانفجار نارنجک در نیمه دوم بازی دو هوادار پرسپولیس را مجروح و روانه اورژانس کرد. پرسپولیسی ها اعتقاد داشتند این نارنجک از سوی هواداران سپاهان پرتاب شده است. در پی این ماجرا درگیری شدیدی بین هواداران دو تیم بوجود آمد.

این خبرگزاری می افزاید: “در این بین پرتاب برخی اشیا، عکاسان و خبرنگاران را هم در امان نگذاشت و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرد. خبرنگاران در شرایطی در جایگاه خود مستقر شده اند که بازهم به علت حضور برخی افراد ناشناس (!)، تعدادی از خبرنگاران سرپا ایستادند”.

اما خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، بدون اشاره به خشونت پلیس و مامورین لباس شخصی، با واژه هایی چون “هدایت و مقاومت توسط نیروی انتظامی” از این درگیری گزارش داد و نوشت: “هنگامی که در ورزشگاه بسته شد تعدادی از هواداران به سمت در حمله کردند که با مقاومت نیروی انتظامی روبرو شدند. این امر باعث شد درگیری بین هواداران و نیروی انتظامی به وجود آید. حدود ۵۰هوادار سپاهانی هم به طبقه دوم ورزشگاه رفته بودند و زمانی که با محاصره هواداران پرسپولیس روبرو شدند با هدایت نیروی انتظامی به طبقه پایین آمدند. نیروی انتظامی برای هدایت هواداران با آنها درگیر شده بود.”

این خبرگزاری در گزارش دیگری عنوان کرده است: “هوادارانی که نتوانسته بودند وارد ورزشگاه شوند و بیرون مانده بودند، علیه سازمان لیگ و مسوولان آن شعار سر دادند. درهای ورزشگاه آزادی در حالی که هنوز به ساعت ۱۶ باقی مانده بود توسط ماموران بسته شد. حدود ۱۰ هزار هوادار بیرون ورزشگاه ماندند و برخی از آن‌ها که می‌خواستند از بالای نرده‌ها وارد ورزشگاه شوند با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شدند که تعدادی از آن‌ها دستگیر شدند. پس از گذشت ۱۰ دقیقه از این اتفاق هواداران بیرون مانده به یکباره وارد ورزشگاه شدند و نیروی انتظامی هم نتوانست مانع حضور آنها شود و نیمی از این هواداران بدون بلیت در ورزشگاه حضور پیدا کردند”.

بر اساس گزارش فارس پیش از شروع مسابقه، مردمی که در شرق ورزشگاه آزادی اتوموبیل های خود را در خیابان پارک کرده بودند، در حالی که کنترل از دست نیروی انتظامی خارج شده بود، به راه پیمایی پرداختند.

به موجب اخبار دیگر رسانه ها، گروهی از هواداران دو تیم نیز چون با وجود داشتن بلیتهای ده هزار تومانی طبقه پایین نمی توانستند در جایگاه خود حضور پیدا کنند، با مسوولان ورزشگاه و نیروی انتظامی درگیر شدند.گفتنی اینکه در چنین فضایی “روحانیونی در بین تماشاگران ورزشگاه حضور دارند و به سؤالات شرعی آنان پاسخ می ‌دهند!”

 

تحریم از سوی خبرنگاران شبکه خبر

از سوی دیگر با وجود تشکیل جلسه ‌ای برای حل درگیری بین حراست وزارت ورزش و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در هفته گذشته، ماموران حراست از ورود تهیه کننده و گزارشگر شبکه خبر (داود عابدی) جلوگیری کردند؛حرکتی که باعث شد همکاران او در شبکه بین‌المللی خبر به حمایت از او فینال جام حذفی را تحریم و ورزشگاه آزادی را ترک کردند.

در اهواز و در جریان مسابقه کلیدی استقلال تهران و فولاد اهواز نیز ماموران با تصویربردار واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی درگیر شده و دوربین او را شکسته وضبط کرده بودند.

سپاهان در تهران در وقت معمولی یک بر یک و در پایان وقت اضافی دو بر دو با پرسپولیس مساوی کرد و با برتری چهار بر دو در ضربه های پنالتی به مقام قهرمانی جام حذفی ایران رسید. استقلال هم در اهواز با برتری یک بر صفر بر فولاد، در فاصله یک هفته تا پایان رقابتها به مقام قهرمانی لیگ برتر دست یافت.