کاسبان تحریم در گردنه حیران

علی اصغر رمضانپور
علی اصغر رمضانپور

بیش از ۲۰۱ نماینده مجلس روز یکشنبه خواستار مطرح شدن متن توافق اتمی در مجلس به عنوان لایحه شده اند؛ نمایندگانی که احساس وظیفه می کنند در باره متنی حرف بزنند، که نتیجه ماه ها مذاکره محرمانه گروه های تخصصی و دیپلمات های ایران و ۶ قدرت عمده جهان است در حالی که در تمام این سال ها احساس مسوولیت نکردند در باره کاسبانی حرف بزنند که در پناه اقتصاد تحریم پسند دولت محمود احمدی نژاد هزاران میلیارد تومان سرمایه کشور را بین خود تقسیم کردند. کاسبانی که قوه قضاییه ایران حتی در روزهایی که در حال نمایش برخورد با مفاسد اقتصادی و زمین خواری است نیز با مهربانی در باره آنان سخن می گوید.

در روزهای گذشته سخنان نماینده آستارا در مجلس و منازعه او با نماینده اردبیل پرده از فساد گسترده ای در گردنه حیران برداشت که طی آن گروهی از نمایندگان مجلس و مدیران دولت محمود احمدی نژاد درست از سال ۱۳۸۵ شروع به تقسیم زمین هایی در منطقه حیران بین خود و وابستگان خود کرده اند؛ زمین هایی که به نام زمین منابع طبیعی سال ها از استفاده کشاورزان و دامداران روستای های منطقه حیران از آن جلوگیری می شده است. گفته می شود که ۲۶۰ هکتار از این زمین ها صرف ساختن ویلاهایی برای این گروه از دولت مردان و دولت بختان شده  و یک تله کابین اختصاصی برای دسترسی صاحبان این ویلاها به نقاطی در جنگل های مرتفع و بی نظیر منطقه حیران ساخته شده است.

استاندار گیلان گفته است با رسیدن شکایت ها در دولت جدید و توقف فعالیت ساخت و ساز و تشکیل ۴۶ پرونده قضایی، میزان ساخت و ساز در حد ۱۵۰ هکتار متوقف شده است. اما سخنان روز گذشته غلامحسین محسنی اژه ای ابعاد و جنبه های تازه ای از این ماجرا را روشن ساخت.

سخنان آقای اژه ای روشن می سازد که میزان زمین هایی که مورد هجوم قرار گرفته  ۲۰۰۰ هکتار بوده است. از این میزان هزار هکتار در اختیار منابع طبیعی ـ یعنی دولت ـ بوده است. سخنان آقای اژه ای همچنان نشان می دهد که باند گسترده ای به طور هماهنگ در شورای شهر و سازمان های دولتی زیربط کارِ گرفتن مجوز ساخت را انجام داده است و به قول آقای اژه ای ۲۰ تا ۳۰ نفر هم بدون مجوز شروع به ساخت ویلا های خود کرده اند. نکته جالب این است که در این ساخت و ساز ویرانگر و البته پرسود، گروهی از نمایندگان مجلس و مدیران دولتی با هم همکاری کرده اند و  قوه قضاییه تاکنون، به گفته آقای اژه ای ،هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نداده است.

اگر فرض سخنان نماینده مجلس را بپذیریم که قیمت زمین  واگذار شده ۵۰۰ هزار تومان بوده، میزان زمینی که واگذار شده است به حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان می رسد. با احتساب اینکه بنا بر این بوده ۲هزار هکتار برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد، به خوبی می توان حجم سود مورد نظر شبکه فسادی را دریافت که در زمین خواریِ گردنه حیران دست داشته است. این سود سرشار صرف نظر از لطمات گسترده ای است که این پروژه به مردم حیران و زیست محیط آن وارد کرده است.

نمونه ای دیگر از همین فساد فراگیر را، که نه فقط نمایندگان مجلس بلکه قوه قضاییه نیز به راحتی از کنار آن می گذرد، می توان درسخنان دیروز آقای محسنی اژه ای دید. سخنگوی قوه قضاییه در حالی که مایل نبوده است نامی از کسی ببرد ناگزیر می شود به دلیل اصرار یک خبرنگار و نام بردن او از یک فرد، افشا کند که محمد رضا زنوزی مطلق، یکی دیگر از نمونه کاسبان تحریمی و یکی از شرکای بابک زنجانی، در گیر پرونده ای است که فسادی حدود ۱۲ هزار میلیارد را در بر می گیرد. محمد رضا زنوزی مطلق که به گفته رسانه ای در سال ۱۳۹۰، راحت تر از وزرا به محمود احمدی نژاد دسترسی داشت، یکی از سرمایه داران عمده ایران است که بیشتر پروژه های او با حمایت ویژه دولت محمود احمدی نژاد راه اندازی شد و بارها از سوی دولت او مورد تقدیر قرار گرفت.

گفته می شود آقای زنوزی جزو ۱۰ کلان سرمایه‎دار کشور است و ۲۴ و ۳۰ درصد سهام دو بانک سامان و گردشگری را در اختیار دارد. آقای زنوزی در سال ۱۳۹۱ بازداشت و گفته شد که با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده تا بتواند ۱۳۸۵ میلیارد تومان،  یعنی بخشی از بدهی خود به بانک ها را بپردازد. آقای اژه ای می گوید او اکنون بازداشت نیست و آزاد است. آقای اژه ای به راحتی از وضعیت آقای زنوزی مطلق سخن می گوید:« پرونده دیگری هم دارد که در حدود 12 هزار میلیارد است ولی ثابت نشده اما مبلغ قابل توجهی بود. پرونده مفتوح دیگری هم غیر از پرونده 12 هزار میلیاردی دارد که به نتیجه نرسیده و بنده نشنیده‌ام که وی بازداشت باشد.»

در تمام سال های گذشته بارها کارشناسان توسعه فولاد ایران در باره انطباق نداشتن طرح های توسعه فولاد متعلق به آقای زنوزی مطلق با قوانین کشور و ضوابط زیست محیطی هشدار می دادند اما در تمام این سال های دولت  احمدی نژاد از این طرح ها و طرح هایی مانند « ایران خودرو تبریز» به عنوان نمونه هایی از اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم دفاع کرد.

کاش نمایندگانی که این روزها به زبان آشکار کاسبان پنهان تحریم تبدیل شده اند به یادآورند که آن زمان که به نام مقاومت در برابر تحریم سرمایه های عظمیم کشور به تاراج می رفت اینان حتی جرات نداشتند از آقای احمدی نژاد بپرسند چرا مصوبات مجلس را اجرا نمی کند. ظاهرا سخن گفتن در برابر فساد و ظلم دشوار است اما کارشناس برنامه اتمی شدن آسان.