حسین مرعشی: مجلس آینده از چنین عناصری خالی باشد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» محرومیت خاتمی؛ مصوبه شورای امنیت یا خواست خامنه ای؟

سید مهدی موسوی نژاد، عضو فراکسیون روحانیت مجلس در مصاحبه با “روز” می گوید اگر حکمی قضایی یا مصوبه ای علیه سید محمد خاتمی وجود ندارد، دستگاه های متولی رسما اعلام کنند در غیر این صورت باید قانون را اجرا و ممنوع البیانی، ممنوع التصویری و ممنوع الخروجی رئیس سابق جمهوری اسلامی رسما اعلام شود.

او یکی از ۱۰ نماینده ای است که در تذکری کتبی از وزیر دادگستری خواسته اند از اجرای حکم ممنوع‌الخروجی، ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی سیدمحمد خاتمی اطمینان حاصل کند.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اما در مصاحبه با “روز” می گوید هیچ حکم و مصوبه ای مبنی بر محکومیت سید محمد خاتمی و ممنوع البیانی، ممنوع التصویری سید محمد خاتمی وجود ندارد. غلامحسین کرباسچی هم روز قبل به “روز” گفته بود که چنین حکمی وجود ندارد.

 با این حال سید مهدی موسوی نژاد، نماینده دشتستان و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس می گوید چنین مصوبه ای وجود دارد و او و ۹ نماینده دیگر تنها بر اجرای قانون تاکید کرده اند. او البته توضیح نمی دهد که این مصوبه دقیقا از سوی کدام ارگان صادر شده و در پاسخ به این سئوال که نمایندگان مجلس که باید از حقوق شهروندان دفاع کنند چگونه خواستار ممنوع البیانی یک شهروند، آن هم رئیس جمهور سابق کشور شده ان، د می گوید ما کار قضایی و حقوقی نمی کنیم بلکه بر اجرای قانون نظارت می کنیم و بحث مان این است که حکم یا مصوبه در مورد ایشان باید اجرا شود.

 

آقای موسوی نژاد، تذکر شما به وزیر دادگستری درباره محرومیت آقای خاتمی از حقوق اجتماعی اش بر چه مبنایی است در حالی که گفته می شود حکمی قضایی علیه او صادر نشده.

جایی رسمی اعلام نکرده اند که در رابطه با ایشان حکمی صادر نشده.

 

نزدیکان خاتمی می گویند هیچ حکم و مصوبه ای در این زمینه صادر نشده و تاکنون هیچ دادگاهی حکم به محکومیت او نداده.

نزدیکان آقای خاتمی نهاد مسئول نیستند و نهادهای مسئول که می توانند حکمی صادر کنند یا مصوبه ای داشته باشند هیچ کدام تکذیب نکردند و اعلام نکردند احکامی صادر نشده.

 

یعنی شما مدعی هستید که حکمی صادر شده؟

بله در نهادهای مسئول احکامی دررابطه با ایشان صادر شده.

 

اتهام آقای خاتمی که بر مبنای آن به گفته شما حکم صادر شده چیست؟

این را باید از دستگاه های امنیتی و دستگاه های متولی سئوال کنید.

 

شما تذکر داده و خواهان اجرای حکمی شده اید که می گویید وجود دارد، درخواست شما در چه راستایی است؟

ما درخواست صدور حکم نکردیم درخواست کردیم حکم یا مصوبه ای که در رابطه با ایشان وجود دارد اجرا شود.

 

اما آقای کوثری گفته مجلس قبلا چنین مصوبه ای داشته؛ آیا مجلس می تواند یک شهروند را از حقوق اجتماعی اش محروم کند؟

از خود ایشان سئوال کنید. در باره مطالبی که ایشان می گوید خودش مسئولیت دارد و باید جواب بدهد. در رابطه با کاری که من انجام داده ام خودم باید جواب بدهم. من مدعی هستم مصوبه ای در رابطه با اقای خاتمی وجود دارد که باید اجرا شود. اگر مصوبه ای نیست، اگر حکمی نیست نهادهای متولی و مسئول اعلام کنند.

 

سئوال این است که آیا مجلس که باید حامی حقوق شهروندان باشد می تواند مصوبه ای بدهد و شهروندی           را از حقوق اجتماعی اش محروم کند؟

مجلس در رابطه با مسائل حقوقی و قضائی ورود ندارد ولکن در رابطه با نظارت بر اجرای قانون و نظارت بر دستگاه های متولی برای اجرای قانون دارد.

 

مشکل شما با آقای خاتمی چیست آقای موسوی نژاد؟

مشکلی نداریم، کاری به مشکلات نداریم ما. ما قانون گذار هستیم و باید بخواهیم قانون اجرا شود.

 

اما گفته می شود اقدام شما سیاسی و به نوعی انتقام گیری انتخابات گذشته و برنامه ریزی برای انتخابات آتی است و مساله هم تاثیرگذاری و محبوبیت آقای خاتمی.

بحث آقای خاتمی و انتخابات نیست. دلیل نمی شود برخی شائبه های سیاسی باعث شود در اجرای قانون سهل انگاری کنیم. ما قانونمند هستیم و کسانی که قانونگذار هستند و مسیر قانونی را طی می کنند توقع دارند قانون اجرا شود. اگر شورای عالی امنیت ملی مصوباتی دارد باید اجرا شود. رسما اعلام کنند. اگر ندارند دستگاه های متولی اعلام کنند که ندارند.

 

مرعشی: مصوبه ای وجود ندارد

اما حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با “روز” می گوید: هیچ مصوبه ای در این زمینه وجود ندارد و حرفی که نمایندگان زده اند حرف مجلس تلقی نمی شود و حرف شخصی شان است. البته حرف بسیار نامناسبی است ووهن نمایندگی ملت است، وهن مجلس است و ناشی از یک سلسله کینه ها، عقده ها و حسادت ها است. آقای خاتمی، چه مخالفانش بخواهند چه نخواهند، از شخصیت های سیاسی معتبر ایران است که در گذشته و حال و آینده همیشه منشا اثر است. از این ناراحت هستند که می بینند یک نفر یک گوشه ای نشسته اما اعتبار دارد، حرف اش تاثیر دارد، نفوذ دارد. می خواهند از نظر خودشان این تاثیرگذاری رااز بین ببرند اما قادر نیستند. آقای خاتمی با مشی اخلاقی خود و با آزاد اندیشی و رفتارهای صحیح مردمی، دارای جایگاه و نفوذ واقعی در ایران است. اینکه برای کشور بد نیست اتفاقا برای کشور خوب است که شخصیت های معتبر داشته باشیم که حتی در قدرت هم نباشند اما نفوذ و اعتبار داشته باشند. من تعجب می کنم یک عده ای اینقدر تنگ نظر هستند. امیدوارم مجلس آینده از چنین عناصری خالی باشد.

او می افزاید: دارند درون ناراحت خودشان را نشان می دهند، اما این حرف ها هیچ اثر تعیین کننده ای نخواهد داشت. آقای خاتمی، جناح اصلاح طلب و متحدان شان آقای هاشمی و متحدان شان با مشکلات زیادی در عرصه انتخابات آتی مواجه خواهند بود اما این حرف ها اثر تعیین کننده ای در فضای سیاسی کشور ندارد.

 

مصوبه یا خواست رهبری؟

اظهارات ده نماینده ای که به وزیر دادگستری در جهت محرومیت سیدمحمد خاتمی از حقوق اجتماعی خود تذکر داده اند اما متناقض است تا جایی که اسماعیل کوثری، یکی از این ده نماینده به خبرگزاری ایرنا گفته بحث ممنوع التصویر شدن خاتمی قبلا در صحن مجلس به تصویب نمایندگان رسیده و اقدام نمایندگان مجلس در جمع آوری امضا برای عملی کردن این درخواست بوده است.

سیدمهدی موسوی نژاد اما می گوید که مجلس چنین مصوبه ای نداشته و اصلا مجلس وارد مسائل قضایی و قانونی نمی شود و دستگاههای متولی باید اگر چنین مصوبه ای نیست اعلام کنند و اگر هست اجرا کنند.

نصرالله پژمان فر، یکی دیگر از این ده نماینده اما از مصوبه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه سخن و به شبکه دانا گفته است که شورای عالی امنیت ملی که یک روز این حکم را برای خاتمی صادر کرد، اکنون باید بررسی کند که اگر هنوز آن حکم به قوت خود باقی است، چرا رسانه ها و خود خاتمی تخلف می کنند و اگر شرایط عوض شده است، حکم دیگری صادر کند.

او از سطح تذکر به وزیر دادگستری هم فراتر رفته و خواستار برخورد با رسانه هایی شده که اظهارات سیدمحمد خاتمی را تاکنون منتشر کرده اند: رسانه هایی که تاکنون اظهارات خاتمی را منتشر می کردند، تخلف می کردند و بحث اجرای قانون برعهده دستگاه قضایی است که باید نسبت به تخلفات آنها برخورد و رسیدگی کند که این تذکر به خاطر عدم رسیدگی به این موضوع بود تا از این به بعد وزیر دادگستری نسبت به این موضوع رسیدگی بیشتری داشته باشد.

جواد کریمی قدوسی که از او به عنوان بانی این تذکر به وزیر دادگستری نام برده می شود هم به روزنامه شرق گفته: “پس از حوادث ۸۸ حکم ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیان‌ شدن خاتمی به شورایعالی امنیت‌ ملی ابلاغ شده است”.

تذکر این ۱۰ نماینده مجلس چند روز پس از دیدار آنها با رهبر جمهوری اسلامی مطرح شد. ۱۲ نماینده مجلس ۲۶ خرداد با آیت الله خامنه ای دیدار خصوصی داشته اند.هرچند جزئیات زیادی از این دیدار منتشر نشده اما کریمی قدوسی اعلام کرده که که رهبری گفته محمد خاتمی یاغی و طغیانگر نسبت به انقلاب است و باید رسانه‌ها، اصولگرایان و نخبگان نسبت به ایشان موضع گیری کنند.

کریمی قدوسی که عضو جبهه پایداری است افزوده رهبر جمهوری اسلامی در این جلسه خواسته فضا برای محمد خاتمی “امن” نشود٬ چرا که وی از “عناصر اصلی فتنه” است.

او و سایر نمایندگانی که تذکر مذکور به وزیر دادگستری را داده اند حاضر به پاسخگویی به این سئوال نیستند که اگر مدعی اجرای قانون هستند چرا تا پیش از دیدار خصوصی با خامنه ای سخنی از آن نبود و چند روز بعد از این دیداردر این راستا تذکر داده اند.

سید محمد خاتمی، رئیس اسبق جمهوری جمهوری اسلامی سال گذشته اعلام کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجال برانگیز سال ۸۸ به مدت ۴ سال ممنوع الخروج بوده است. او پس از درگذشت نلسون ماندلا نیز علیرغم تمایل اش امکان خروج از کشور و شرکت در مراسم بزرگداشت رهبر آفریقای جنوبی را نیافت. تا پیش از دیدار خصوصی برخی نمایندگان با رهبر جمهوری اسلامی در اواخر خرداد امسال و تذکر ده نماینده در صحن علنی مجلس اما هیچ سخنی از حکم ممنوع التصویری و ممنوع البیانی سید محمد خاتمی نبوده است.

 جواد کریمی قدوسی، نصرالله پژمان‌فر، علی کائیدی، محمداسماعیل کوثری، رضا آشتیانی، حسینی، فاطمه آلیا، مهدی موسوی‌نژاد، روح‌الله حسینیان و مهرداد بذرپاش، ده نماینده ای هستند که خواهان ممنوع البیانی، ممنوع التصویری و ممنوع الخروجی سید محمد خاتمی شده اند.