حضور نظامی در سوریه با نظر اسد

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با دفاع مجلس از نقش فرمانده قدس

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه ای با نشریه معتبر فارین افرز چاپ آمریکا، از نقش جمهوری اسلامی در جنگ داخلی سوریه ستایشکرده است. همزمان فرمانده سابق سپاه تهران هم از نقش محمد علی الله دادی در سوریه دفاع کرده است. در همین حال بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی بار دیگر از نقش فرمانده سپاه قدس در نبرد با داعش دفاع و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نقش ایالات متحده در مبارزه با شبه نظامیان افراطی در عراق و سوریه انتقاد کرده است.

اسد که منتقدانش وی را دیکتاتور سوریه می خوانند با وجود پذیرش حضور نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در این کشور، گفته نگران آن نیست که تحکیم این حضور باعث باقی ماندن این نظامیان در سوریه پس از پایان درگیری ها باشد.

 اسد گفته: “ایران کشوری مهم در این منطقه است و قبل از بحران نیز نفوذ داشت و در نتیجه، نفوذ این کشور به بحران مربوط نیست بلکه به موضع و جایگاه سیاسی این کشور به طور کلی مربوط است. وقتی از نفوذ صحبت می کنید، این امر به عوامل مختلفی مربوط می شود که کشوری را بانفوذ می کند. وقتی درگیری وجود دارد و وقتی هرج و مرج حاکم می شود. کشور دیگری نفوذ بیشتری در کشور شما کسب خواهد کرد و وقتی اراده ای برای محافظت از حاکمیت کشورها وجود دارد؛ این امر روی خواهد داد. درپاسخ به سوال شما باید بگویم که ایران هیچ گونه طمع و چشم داشتی در سوریه ندارد.”

سوریه که از اسفند سال ۸۹ با رسیدن نسیم بهار عرب به آن، خیزش شهروندان علیه دیکتاتور این کشور را شاهد بوده، در دو سال گذشته وارد جنگ داخلی شده و تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر از نظامیان، شبه نظامیان و غیر نظامیان در جریان این درگیری‌های خون بار کشته شده‌اند. جمهوری اسلامی نیز نخستین و تنها کشور منطقه است که در ۴۷ ماه اخیر به صورتی همه جانبه از دولت سوریه حمایت کرده است.

در ماه های نخست آغاز جنگ داخلی، فرماندهان سپاه حضور جمهوری اسلامی در سوریه را تنها “معنوی” می دانستند، بعدها گفتند تنها تجهیزات نظامی در اختیار ارتش سوریه قرار می دهند و کمک مالی و “مشاوره ای” می کنند اما از زمان لشکرکشی شبه نظامیان تندرو دولت اسلامی (داعش) به عراق، جمهوری اسلامی حضور نظامی خود در سوریه و عراق را علنی کرده است.

تا آنجا که به تازگی سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوایی سپاه به مجله اشپیگل گفته رهبر جمهوری اسلامی به نیروهای ایرانی دستور ساخت و راه اندازی یک کارخانه تولید موشک در سوریه را داده است.

رئیس رژیم بعث سوریه در پاسخ به خبرنگار فارین افرز در خصوص تکاپوهای نظامی اتهران، آن را بخشی از “همکاری” میان جمهوری اسلامی و دولت سوریه توصیف و خاطرنشان کرده است این موضوع با “سلطه گری” تفاوت دارد چرا که “ایران با سوریه هماهنگی کامل دارد.”

تهران به غیر از حضور نظامی مستقیم در سوریه، همچنین از بازوهای شبه نظامی خود در لبنان و عراق نیز خواسته است تا در نبرد علیه مخالفان بشار اسد فعال باشند.

حزب الله لبنان که توسط تهران در دهه ۱۹۸۰ تاسیس شده است حضور آشکار و فعالی در جنگ داخلی سوریه داشته و هزاران تن از شبه نظامیان این سازمان برای مقابله با مخالفان مسلح بشار اسد ـ رئیس جمهور سوریه ـ به این کشور گسیل شده اند؛ موضوعی که سال گذشته کاسه صبر اتحادیه اروپا را لبریز کرد و اعضای این اتحادیه شاخه نظامی این سازمان را “تروریستی” اعلام کردند.

خرداد سال گذشته، زمانی که جبهه اصلی درگیری ها میان کشورهای حامی شورشیان و دولت های پشتیبان بشار اسد، شهر القیصر سوریه بود، گفته شد حزب الله لبنان حدود ۱۷۰۰ تن از نیروهایش را درگیر فتح شهر القُصیر در سوریه کرده است. سید حسن نصرالله در توجیه مداخله افرادش در این درگیری گفته: “حزب الله لبنان نمی تواند در قبال سرنوشت بشار اسد دست روی دست گذاشته و نظاره‌گر منفعل اوضاع و وقایع باشد”.

بشار اسد هم معتقد است که “وجود این شبه ‌نظامیان در حمایت از دولت (سوریه) از شرایط جانبی یک جنگ است.”

گفتنی است اسرائیل هفته گذشته چند فرمانده ارشد حزب االله لبنان را به همراه یک فرمانده بلند پایه سپاه پاسداران(محمد علی الله دادی) در نزدیکی های بلندی های جولان در سوریه کشت.

 سردار همدانی، فرمانده پیشین سپاه تهران اما دیروز در دفاع از حضور نظامی الله دادی در سوریه. وی را تلویحا جایگزین برادر امام سوم شیعیان برای دفاع از اماکن مذهبی دمشق توصیف کرده و گفته است: “وقتی که دشمنان به حرم اهل بیت(ع) حمله کردند و عباس (ع) نبود تا از حرم تا خیمه‌گاه دفاع کند، الله‌دادی به منطقه آمد تا بگوید عباس اگر تو نیستی ما هستیم تا از حرم عمه سادات و دختر سه ساله سیدالشهداء پاسداری کنیم و پاسداری کرد و با هدیه جان و خونش در صف پیروان نهضت حسین(ع) و کربلا به شهادت رسید.”

بشار اسد در مصاحبه اخیر خود همچنین از حملات هوایی ایالات متحده علیه داعش در عراق حمایت کرده و خواستار حملات جدی واشنگتن علیه مواضع داعش در سوریه نیز شده و از این کشور خواسته است تا فشارهای خود بر عربستان سعودی، ترکیه و قطررا افزایش دهد تا دست از حمایت از نیروهای داعش بکشند.

با این حال در داخل ایران، نیروهای سیاسی و نظامی نزدیک به حاکمیت نقش ایالات متحده در مبارزه با داعش را چندان جدی نمی بینند و عموما معتقدند نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و سردار قاسم سلیمانی ـ فرمانده سپاه قدس ـ داعشی ها را از عراق و سوریه رانده اند.

یکشنبه پنجم بهمن ۲۰۸ تن از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای از نیروی قدس سپاه پاسداران و سرلشکر سلیمانی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و داعش تقدیر و تشکر کردند.

همزمان روز گذشته علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در جریان سخنرانی در دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی با انتقاد از رویکرد ایالات متحده در مقابله با داعش گفته است :“آمریکایی‌ها ائتلاف ضدداعش تشکیل دادند اما نگاه‌شان در مبارزه با داعش نیست بلکه آنها می‌خواهند توانمندی‌های جهان اسلام را تضعیف کنند به‌طوری که پرورش و گسترش گروه تروریستی یکی از اقدامات آنهاست.”

بروجردی همچنین جمهوری اسلامی را در مقابل داعش قرار داده و خاطرنشان کرده است: “امروز همگان به کارآمدی جمهوری اسلامی ایران و ناکارآمدی ائتلاف ضدداعش اذعان و اعتراف دارند که این نشانه قدرت ایران در منطقه است.”

از سوی دیگر سرهنگ اکرمی‌نیا، معاون سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش درجمع کارکنان گروه پدافند هوایی شهید ستاری اساسا ایالات متحده را حامی دانسته و گوشزد کرده است که “ با مقاومت‌های صورت گرفته در عراق عمر داعش رو به پایان است و این به معنای شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه است.”