خانواده دراویش زندانی: دست روی دست نمی گذاریم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» انتقال ناگهانی وکلای دربند از بیمارستان

در پی انتقال مصطفی دانشجو به زندان بدون ترخیص پزشک، حمیدرضا مرادی یکی دیگر از فعالان زندانی حقوق دراویش گنابادی که او نیز در بیمارستان بستری بود، آنطور که همسر او به روز می‌گوید به صورت ناگهانی و بدون رضایت پزشک به زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش وبسایت مجذوبان نور، که اخبار دراویش گنابادی ایران را پوشش می‌دهد، حمیدرضا مرادی سروستانی که به “بیماری قلبی و گرفتگی شدید عروق ناحیه پا” مبتلاست و در بیمارستان سینا بستری بود، روز شنبه، ۴ بهمن‌ماه “در حالی که طبق تجویز تیم پزشکی بایستی برای مشاوره قلبی به بیمارستان شهدا اعزام می‌شد، در طول مسیر بدون اعلام قبلی به جای اعزام به بیمارستان به زندان انتقال یافت.”

صدیقه خلیلی، همسر این وکیل زندانی به روز می‌گوید: “روز دهم آذر همسرم را در بیمارستان تجریش بستری کردند. او اما در حالیکه در این بیمارستان تحت درمان بود، بدون تشخیص پزشک به بیمارستان سینا منتقل شد. بعد از ۲۰ روز با مشاوره پزشک ایشان مجددا تصمیم گرفته شد به بیمارستان تجریش منتقل شود. اما اینگونه نشد و در مسیر انتقال، بعد از تماسی که با ماموران گرفته می‌شود به جای بیمارستان به اوین برده می‌شوند.”

خانم خلیلی می‌گوید از روز شنبه که همسرش به زندان برگشته، هیچ تماسی با وی نداشته و اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری او ندارد.

 روز چهارشنبه یکم بهمن‌ماه، مصطفی دانشجو، دیگر وکیل زندانی نیز که طبق “گزارش‌های پزشکی، قریب به ۵۰ درصد ریه‌اش از کار افتاده” بدون ‌موافقت پزشکان با ترخیص از سوی دادستانی تهران به زندان اوین بازگردانده شد.

دانشجو در حالی به زندان برگردانده شد که به گفته منابع دراویش، صبح‌‌ همان روز معاون دادستان تهران، مجوز انتقال این زندانی به بیمارستان مرکز قلب را به خانواده وی نشان داده بود.

آقای دانشجو نزدیک به دوماه در انتظار مجوز انتقال به بیمارستان مرکز قلب تهران به سر برد تا در آن مرکز دوره بازتوانی قلبی و ریوی را بگذراند.

مصطفی دانشجو، وکیل بسیاری از دراویش گنابادی ایران، در سال ۱۳۹۰ و در پی حمله‌های گسترده به دراویش گنابادی دستگیر شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، او و سه وکیل دیگر را از جمله به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به هفت سال و نیم حبس محکوم کرد.

نزدیکان به خانواده آقای دانشجو به روز گفته‌اند که او با تصمیم خدایاری، دادیار زندان اوین از بیمارستان منتقل شده و این موضوع نیز ناراحتی‌های قلبی او را شدت بخشیده است.

 افشین کرم‌پور نیز از جمله دیگر وکلای دراویش گنابادی است که روز شنبه از بیمارستان به زندن منتقل شد.

صدیقه خلیلی که از وضعیت این زندانی نیز مطلع است می‌گوید: “آقای کرم‌پور با مشکل نخاع روبرو هستند و در حالیکه وضعیتشان به گونه‌ای بود که با عصا راه می‌رفتند، مداوایشان قطع و به زندان برگردانده شدند.”

وکلای دراویش زندانی به دنبال اعتصاب در زندان و همراهی جامعه دراویش ایران و تجمع آنها برای ادامه مداوا، به خارج از زندان منتقل شده بودند.

تعدادی از دراویش زندانی و وکلای آنها در سالهای گذشته چندین بار به صورت گروهی در جهت رفع فشارها بر جامعه دراویش دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

تجمع دراویش در شهریورماه گذشته به بازداشت صدها درویش معترض در مقابل داستانی تهران منجر شد.

این تجمع با وعده‌های مسئولان برای پیگیری مطالبات دراویش گنابادی خاتمه یافت.

با گذشت چند ماه از این اعتراضات، صدیقه خلیلی، همسر حمیدرضا مرادی که خود نیز از فعالان دراویش است می‌گوید: “این وعده‌ها تاکنون عملی نشده است. در این مورد اخیر هم دست روی دست نخواهیم گذاشت و در صورتیکه این زندانیان برای ادامه مداوا به خارج از زندان منتقل نشوند، دوباره دست به تجمع خواهیم زد.”

علی یونسی، دستیار حسن روحانی در امور اقلیت‌های مذهبی و قومی مدتی پیش در دی‌ماه طی یک نشست خبری از برخوردها با دراویش گنابادی در سالهای گذشته به عنوان اتفاقات ناگواری یاد کرد که به گفته او خارج از اراده حاکمیت صورت گرفته است.