اصولگرایان: جنتی دولت را به بن‌بست می کشاند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» انتقادها از وزارت ارشاد بالا گرفت

عملکرد علی جنتی٬ وزیر ارشاد دولت حسن روحانی٬ نه تنها باعث انتقاد بخشی از حامیان حسن روحانی شده٬ بلکه واکنش اصول‌گرایان را نیز برانگیخته و‌ آن‌ها هشدار داده‌اند که در صورت ادامه عملکرد فعلی علی جنتی٬ دولت حسن روحانی به بن‌بست می‌رسد.

صادق کوشکی٬ از فعالان اصول‌گرا٬ در گفت‌‌وگویی با جوان آن‌لاین - سایت نزدیک به سپاه پاسداران - گفته است که “تفکرات افراطی بر وزارت ارشاد مسلط شده” و جهت‌گیری این تفکرها به سمتی است که “دولت را به بن بست” خواهد کشاند.

کوشکی گفته است: “چرا آقای روحانی اجازه داده است که وزارت ارشاد به جای ترویج سیاست اعتدال و همگامی با دولت در مسیری حرکت کند که این مسیر باعث تبدیل دولت اعتدال به یک دولت افراطی می شود و هزینه های سنگینی را برای دولت به همراه خواهد داشت… اگر وزارت ارشاد این سیاست های افراطی را بخواهد دنبال کند آن وقت آقای روحانی باید روزشماری کند که کی دولتش به یک بن بست قطعی می رسد”.

هم‌زمان کمیسیون فرهنگی مجلس نهم٬ بیانیه‌ای خطاب به وزارت ارشاد صادر کرده و در آن با اشاره به مطلب منتشر شده در روزنامه آسمان٬ از این وزارت‌خانه خواسته است که “با عمل به مسئولیت خود در پاسداری از حریم قانونی و باورهای دینی مردم کوشا باشند”.

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس٬ اقدام روزنامه آسمان را “تعجب‌برانگیز” توصیف کرده و آن را “یکی دیگر از موارد توهین به مقدسات اسلامی” دانسته‌اند که “طی چند ماه اخیر گاه و بی‌گاه در برخی نشریات زنجیره‌ای مشاهده شده” است. به گفته این نمایندگان به همین دلیل “جایی برایی خوش بینی نگذاشته است که این موارد را به سهو و غفلت تعبیر کنیم”.

روزنامه آسمان روز سه‌شنبه هفته گذشته در گزارشی به نقل سخنان “هرمیداس باوند”، عضو جبهه ملی٬ پرداخت که او در روایت خاطره‌ای از دهه ۶۰، حکم قصاص را “غیرانسانی” خوانده بود. انتشار این مطلب٬ با وجود عذرخواهی مدیرمسوول و سردبیر٬ باعث توقیف این روزنامه و بازداشت مدیرمسوول آن شد.

این بیانیه هم‌زمان با آن صادر شده که مصطفی افضلی‌فر٬ سخنگوی کمیسیون اصل نود٬ خبر از آن داده که برخی “افراد حقیقی و حقوقی” از علی جنتی٬ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ درباره “روند هجمه ها در رسانه‌ها و ابتذال در جامعه” شکایت کرده‌اند. شکایت‌هایی که “در حوزه‌های هنر و مطبوعات” بوده و قرار است که پس از تعطیلات مجلس٬ وزیر ارشاد با حضور در کمیسیون اصل ۹۰ باید پاسخ‌گوی این شکایت‌ها باشد.

انتقادهای اصول‌گرایان از وزیر ارشاد دولت یازدهم٬ در حالی صورت می‌گیرد که برخی از حامیان حسن روحانی در میان اصلاح‌طلبان و بدنه جنبش سبز٬‌ منتقد عملکرد وزارت ارشاد هستند. مواردی چون انتصاب‌ها در این وزارت‌خانه٬ مخالفت معاون مطبوعاتی با بازگشایی انجمن صنفی و تلاش برای تشکیل تشکل‌های موازی٬ عدم حمایت از نشریات و رسانه‌ها و … از جمله مواردی است که با انتقاد حامیان دولت روحانی مواجه شده است.

علی جنتی٬ از همان روزهای نخست حضور در وزارت ارشاد٬ از سوی اصول‌گرایان تحت فشار قرار داشت. برخی سخنان وی هم‌چون مجاز بودن آوازخوانی زنان یا حضور در کنسرتی که زنان در آن آواز می‌خوانده‌اند و حضورش در فیس بوک٬ با انتقاد اصول‌گرایان و مراجع‌تقلید مواجه شده بود. مسایلی چون انتشار مقاله‌ای در روزنامه بهار - که موجب توقیف این روزنامه شد - از دیگر مواردی بود که باعث تذکر نمایندگان مجلس به وی شد.

در یکی از آخرین نمونه‌ها از این دست٬ مسایلی که در جشنواره فیلم فجر رخ داد و برخی فیلم‌های به نمایش درآمده٬ باعث خشم اصول‌گرایان شده است. تمجید از برخی بازیگران قدیمی سینما نظیر بهروز وثوقی و محمدعلی فردین توسط سعید راد٬ مسایلی که درباره فیلم “عصبانی نیستم” به وجود آمد و در نهایت حواشی فیلم “رستاخیز” از جمله این موارد است.

اخیرا سیزده نماینده مجلس در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ خواستار پرهیز از “نشان دادن تصاویر ائمه و معصومین در فیلم های سینمایی که اخیرا هم در فیلم رستاخیز نیز نشان داده شده است”، شدند.

مسوولان وزارت ارشاد تاکنون تلاش کرده‌اند تا با رایزنی با اصول‌گرایان٬ این مشکلات را حل کنند. از آن جمله می‌توان به دیدار حجت ایوبی٬ رییس سازمان سینمایی٬ با برخی مراجع‌تقلید اشاره کرد.