سخنگویی که کشتی گیر است وکت در میاورد

نویسنده
اردلان صیامی

» انکار کسری بودجه امسال

وزیر اقتصاد گفت حاضر است برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها کتش را در بیارد وماشین هدفمند سازی را هل دهد. وی همچنین منکر کسری بودجه امسال شد. او در عین حال خبر داد ستادی خارج از دولت تشکیل شده است تا هدفمند سازی یارانه ها را متوقف کند. سخنگوی اقتصادی دولت همچنین فاش ساخت که زمانی کشتی گیر بوده است ویادی هم از جوانمردان جاده تنکابن کرد. شاید این یاد بود که باعث شد سخنگوی دولت دهم میر حسین موسوی را سران فتنه خطاب نکند واتفاقا از جانب او هم سخن بگوید.

 

مانند سال گذشته رد میکنم

به نوشته ایلنا سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ درباره کسری بودجه سال جاری گفت: امسال هم مثل سال‌های گذشته رد می‌کنیم.

شمس‌الدین‌حسنی در پاسخ به این سئوال که اخیرا زمزمه‌هایی از کسری بودجه شنیده می‌شود و با توجه به اینکه بودجه امسال از بودجه سال‌های گذشته حجم بزرگتری دارد، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: “قانونگذار و قانون تعابیر و تفسیر روشنی از ادبیات بودجه‌ای دارند؛ قانون بودجه در بخش درآمدها و هزینه‌ها پیش‌بینی انجام می‌دهد که روند امسال نشان می‌دهد وصولی‌های اصلی در بخش درآمدها روند خوبی داشته و امسال هم مثل گذشته رد می‌کنیم.”

این گفته حسینی در حالی است که طبق اظهارات مقامات دولتی سال گذشته 5900میلیارد تومان کسری بودجه به کشور تحمیل شد. به گزارش روزنامه جام جم در بهمن 88 رحیم ممبینی  در یک نشست مطبوعاتی در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با تشریح ویژگیهای لایحه بودجه سال 89 با اشاره با کسری بودجه سالجاری(88) دولت و اینکه رقمهای متفاوتی در این باره مطرح شده است، اظهارداشت: “حجم کل لایحه اصلاحیه بودجه که به مجلس تقدیم شد، 5900 میلیارد تومان بوده است که 1000 میلیارد تومان به هزینه های جاری و مابقی به اعتبارات عمرانی مربوط می شود.”

مرکز پژوهش های مجلس هم کسری بودجه 200میلیارد تومانی را برای سال 89 پیش بینی کرده بود که البته برخی کارشناسان  آن را محافظه کارانه میدانستند، ولی وزیر اقتصاد کل کسری بودجه را منکر میشود. وی میگوید: “وضع اقتصادی ایران در سال 89 را قطعا بهتر از سال 88 پیش بینی می‌کنم”.

به گزارش فارس، وی در مورد زمان دقیق اجرای هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به گفته رئیس‌ دولت در این جلسه اظهار داشت: “اطلاعات و جزئیات به موقع اعلام می‌شود اما رئیس‌{جمهور} هم به طور قطع گفت طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شود. اما یک ستادی خارج از دولت شکل گرفته است تا این قانون اجرا نشود.”

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد تضمین اجرای هدفمندی یارانه‌ها و  سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر اجرا نشود آیا وزیر اقتصاد استعفا خواهد کرد، گفت: “آیا شما تضمین می‌دهید اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا نکنم مجلس مرا استیضاح نکند.”

وی تأکید کرد: “من نه تنها از حامیان طرح هدفمندی یارانه‌ها بودم که اکنون نیز هستم و سهم ما این است که قانون را به درستی اجرا کنیم، زمینه آن را فراهم کرده همانند یک پزشک که تخصص و مشاوره‌اش تضمین کارش است نه اینکه بخواهد بیمار را بترساند ما هم برای معرفی طرح زحمت زیادی کشیدیم، مجلس نیز همت زیادی گذاشت. آیا هیچ قانون اقتصادی در ایران وجود دارد که به اندازه هدفمندی یارانه‌ها وقت صرف آن شده باشد.”

وی همچنین تأکید کرد: “هدفمندی یارانه‌ها قانونی است متعلق به همه مردم و برای اجرا شدن از هیچ چیز دریغ نمی‌کند، شما خبرنگاران نباید فراموش کنید که فقط کارمند یک نشریه نیستید بلکه یک ایرانی هستید.”

این گفته ها در حالی است که این خود دولت است که تاکنون به شکل های مختلف از اجرای این قانون طفره رفته است؛ هم شش ماه اجرای آن را به تعویق انداخته وآغاز اجرای ان را به نیمه دوم سال موکول کرده، هم برنامه ای برای ازاد سازی قیمت های آب وبرق وگاز وبنزین اعلام نکرده است.با این حال وزیر اقتصاد از تشکیل ستادی برای اخلال در این قانون خبر میدهد.هر چند از نظر برخی کارشناسان این نوع سخن ها شاید زمینه سازی برای ایجاد انحراف در اجرای این قانون از سوی دولت باشد.

 

کجایید جوانمردان جاده ها؟

به گزارش ایسنا در ادامه این کنفرانس خبری وزیر اقتصاد با ذکر خاطره‌ای از دوره دانشجویی خود گفت: “در فصل‌های مختلف مسیر تهران تا تنکابن را در فصل سرما و بوران و گرما طی کرده بودم. در زمستان کمتر ترافیک می‌دیدم اما در بهار ترافیک بیشتر بود زیرا در فصل سرما عده‌ای جوانمرد در اطراف جاده ماشین‌هایی راکه در جاده می‌ماندند کمک می کردند تا از گردنه بگذرند اما در فصل بهار هر کس از چپ و راست سبقت می‌گرفت و جاده به صورت یک طرفه قفل می‌شد.”

 وی سپس نتیجه گرفت: “برای اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها اگر لازم باشد کت خود را درمی‌آورم و ماشین هدفمندی یارانه‌ را هل می‌دهم. “

وی تأکید کرد: “کسانی که نسبت به اجرای هدفمندی یارانه‌ها انتقاد می‌کنند آیا تضمین می‌دهند اگر این قانون اجرا نشود از سال 1395 به بعد چگونه کشور را می‌خواهند اداره کنند؟ ترساندن بیمار کاری ندارد باید آن را مداوا کرد.”

در ادامه، به گزارش فارس، حسینی به ذکر خاطره‌ای دیگر از زمان کشتی‌گیری خود پرداخت و گفت: “یک کشتی‌گیر فقط با یک فن حریف‌های خود را ضربه می‌زد و برخی مطبوعات به او ایراد می‌گرفتند که چرا فقط با یک فن برنده می‌شود؟ او گفت من قهرمان جهان می‌شوم شما همچنان انتقاد کنید به هر حال بازار بورس دارای شاخص قابل توجهی شده است.”

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به تحریم‌های اعمال شده تصریح کرد: “به هیچ وجه از تحریم‌ها استقبال نمی‌کنیم و از اینکه قعطنامه‌هایی علیه ایران صادر شود خوشحال نیستیم اما حاضر هم نیستیم آینده پیشرفت عملی و تکنولوژیکی کشورمان را برای اجتناب از تحریم‌های بلند مدت فدا کنیم؛ ما باید پاسخگوی نسل‌های بعدی باشیم و روند دانش فناوری هسته‌ای را تقویت کنیم.”

این در حالی است که رییس دولت دوبار گفته  از تحریم بنزین خوشحال میشود وارزوی این اتفاق را دارد

حسینی  هم البته عنوان کرد: “با گذشت زمان این تحریم‌ها و قعطنامه‌ها هم مثل عهدنامه شعب ابی طالب موریانه‌ها آن را می‌خورند.”

 

آقای موسوی موافق نیست

ایلنا اما بخش های دیگری از این جلسه را منتشر کرد که دیگر خبرگزاری ها آن را نادیده گرفتند.بنا بر این گزارش خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید “دولت آقای موسوی در حوزه اقتصاد سوسیالیست بود، دولت هاشمی لیبرال و دولت خاتمی ادامه دهنده دولت هاشمی در حوزه اقتصاد، اما پارادایم اقتصادی دولت آقای احمدی‌ن‍ژاد چیست و چرا بعد از گذشت پنج سال هنوز شعارهای چپ می‌دهد و در مرحله عمل لیبرال است؟” که حسینی در پاسخ به این سئوال گفت: “بنده بخشی از عمرم را صرف بررسی مکاتب اقتصادی در دولت‌ها کردم که امیدوارم شما در این دام نیفتید.”

وی در ادامه، گویا مسئولیت سخنگویی میر حسین موسوی را نیز عهده دار شد چرا که گفت: “شما ادعایی را مطرح می‌کنید که درست نیست؛ درحالی که الگو را بر اساس معیارهای مشخص تعریف و تبیین می‌کنند. آیا اینکه می‌گویید دولت آقای موسوی سوسیالیست بوده، آفای موسوی با این صحبت شما موافق است، قطعا پاسخ‌اش این نیست.”