به خانواده ها دروغ می گویند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

موج بازداشت ها همچنان ادامه دارد؛اخبار بازداشت ها هم گاه با تاخیر منتشر می شود، چرا که نیروهای امنیتی به خانواده بازداشت شدگان وعده می دهند در صورت رسانه ای نکردن خبر، زندانی شان در زودترین زمان ممکن آزاد خواهد شد. از جمله می توان از یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس نام برد که خبر بازداشت وی با یک هفته تاخیر منتشر شد.

در تحولی دگر از این دست، روز گذشته اعلام شد همزمان با بازداشت گسترده فعالان سیاسی و روزنامه نگاران کشور در هفته های اخیر، “مصطفی دهقان” از روزنامه نگاران حوزه اجتماعی تعدادی از نشریات در شامگاه جمعه ۱۱ دی ماه دستگیر شده است. گفته می شود این روزنامه نگار اکنون دربند 209 اوین به سر می برد، اما هنوز خبر موثقی از محل نگهداری و علل بازداشتش در دست نیست.

 

5 سال حبس و ممنوع الخروجی برای بهاییان

۹ شهروند بهایی ساکن مشهد به نام های، داور نبیل زاده، هومن بخت آور، جلایر وحدت، رزیتا واثقی، سیما رجبیان، نسرین قدیری، ناهید قدیری، کاویز نوزدهی و سیما اشراقی به ۵ سال حبس و ۱۰ سال ممنوع الخروجی محکوم شده اند. اتهام این افراد “تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی، تکثیر سی دی و توهین به مقدسات” اعلام شده است.

اتهام این افراد مربوط به شرکت آنان در یک جلسه مذهبی در سال ۱۳۸۴ است. این ۹ نفر هم اکنون در زندان به سر می برند و تقاضای تجدید نظر خود را تسلیم دادگاه کرده اند و تا ۲۰ روز دیگر حکم نهایی دادگاه به آنان ابلاغ خواهد شد.

 فعالان حقوق بشر،این حکم را برخلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر دانسته اند. بر طیق ماده ی ۱۸ اعلامیه ی جهانی حقوق بشر “هر کس حق دارد از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره مند شود.این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی بر خوردار باشد.”

 

درخواست خانواده ملکی برای آزادی وی

خانواده دکتر ملکی با ارسال نامه ای از وضعیت سلامت وی در زندان اوین ابراز نگرانی کرده اند.در این نامه آمده است:” با گذشت نزدیک به پنج ماه از بازداشت دکتر محمد ملکی و علیرغم کهولت سن و رنج بردن از بیمارهای متعدد، ایشان هنوز در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد. تاکنون چندین بار وعده های دروغین درباره آزادی داده شده تا بدین ترتیب وی و خانواده را مورد آزار مضاعف قرار دهند. در آخرین بار، کارشناس پرونده آزادی قطعی ایشان را تا اوایل دی ماه وعده داده بود.”

خانواده دکتر ملکی با اشاره به اتمام بازجویی ها از دکتر ملکی آورده اند: “درحالیکه از مدتها پیش بازجویی از دکتر محمد ملکی پایان یافته بود، مشخص نیست که به چه دلیل و بهانه ای او را هنوز در زندان نگه داشته اند. همچنین با توجه به شلوغ تر شدن اتاقهای عمومی بند 209، شرایط زندان به هیچ وجه مناسب وضعیت سنی و سلامتی ایشان نمیباشد.”

پیش از این فعالان حقوق بشر با توجه به بیماری دکتر ملکی، نسبت به ادامه بازداشت وی هشدار داده بودند. خانواده دکتر  ملکی درباره بیماری وی چنین نوشته اند: “لازم به ذکر است که اکنون نزدیک به پنج ماه است درمان بیماری سرطان پروستات ایشان متوقف شده است، درحالیکه پزشکان زندان نیز تاکید کرده اند که معاینه و ادامه درمان باید توسط پزشک متخصصی که در جریان پرونده پزشکی و فرآیند درمان قرار داشته، انجام پذیرد. اما متاسفانه بنظر میرسد که به این ترتیب مقامات امنیتی و قضایی با بی توجهی و اتلاف زمان، قصد صدمه زدن تدریجی و فرسودن فیزیکی ایشان را دارند.”

 خانواده دکتر ملکی درپایان این نامه، ضمن ابراز نگرانی جدی درباره وضعیت سلامتی دکتر محمد ملکی، خواستار آزادی هرچه سریعتر وی شده اند.

 

بی خبری از وضعیت فروغ میرزایی

برادر فروغ میرزایی، وکیل دادگستری که جمعه شب یازدهم دی ماه به همراه همسرش، روزبه کریمی روزنامه نگار، بازداشت شد و بنا به اطلاع در زندان اوین به سر می برد به ادوار نیوزگفت: “خواهرم بعد از تماس تلفنی که یک روز پس از بازداشت با ما گرفت در هفت روز گذشته هیچ تماسی با خانواده نداشته و ما عمیقاً نگران وضعیت و شرایط نگهداری وی هستیم؛ در حالی که ملاقات و تماس با خواهرم حق قانونی ماست”.

حسین میرزایی با بیان اینکه علی رغم مراجعات مکرر، مراجع ذیربط هنوز اطلاع دقیقی در خصوص دلیل بازداشت و اتهام وی ارایه نکرده اند، افزود: “خواهر اینجانب وکیل دادگستری است و در سال های اخیر وکالت قانونی پرونده های تعدادی از فعالان دانشجویی و اجتماعی و نیز شهروندان عادی را به عهده داشته است. فعالیت های وی در این راستا همواره قانونی و شفاف بوده و از این رو بازداشت وی برای ما شگفتی آور است”.

برادر فروغ میرزایی با اشاره به چگونگی بازداشت خواهر و همسر خواهرش می گوید: “توجه خواهرم به رفتار قانونی آنقدر بوده که در موقعیت پر استرس بازداشت با مشاهده حکم قدیمی تفتیش منزل، به ماموران تذکر می دهد و ماموران پس از دقایقی با حکمی جدید که احتمالا به صورت آماده در خودرو داشته اند مجددا جهت تفتیش و بازداشت آنان مراجعه می کنند”.

حسین میرزایی با بیان اینکه بازداشت یک وکیل اگر در ارتباط با فعالیت های شغلی و حرفه ای اش باشد موجبات خدشه به رکن مهم دفاع را فراهم می کند گفت: “قصد دارم در نامه ای به رییس قوه قضاییه خواستار صیانت وی از شأن وکالت و جایگاه وکیلان شوم چرا که امر دفاع یکی از ارکان مهم دستگاه قضایی کشور است و رییس قوه باید از خدشه دار شدن این مقوله قانونی، انسانی و اخلاقی ممانعت کند”.

وی افزود: “همچنین از همکاران وی در کانون وکلا می خواهم نسبت به این موضوع حساس باشند و در قبال اموری که شأن و جایگاه وکلا را مخدوش می کند موضع گیری کنند”.

برادر فروغ میرزایی با انتقاد از بازداشت وی به همراه همسر روزنامه نگارش گفت: “متاسفانه در ماه های اخیر بدعت بازداشت خانوادگی در حال تبدیل شدن به یک رویه و سنت است و مسوولان امر باید از ادامه این گونه رفتارها که مورد تایید هیچ شرع، عرف و قانونی نیست ممانعت بعمل بیاورند”.

 

بازداشتی های نهضت آزادی و نامه توسلی

با گذشت نزدیک به دو هفته از شروع بازداشت اعضا ونزدیکان به نهضت آزادی، خانواده های ایشان در بیخبری مطلق به سر می برند. محسن محققی،سید امیر خرم، لیلا و سارا توسلی، مهدی معتمدی مهر، مهدی قلی زاده و عبدالرضا تاجیک همگی طی دو هفته اخیر و با حکم عمومی بازداشت رییس قوه قضاییه و توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند و تاکنون اجازه ملاقات و تلفن پیدا نکردند.  در این مدت تنها یکبار در تماس ماموران امنیتی با خانواده دکتر یزدی از آنان خواسته شد تا برخی داروهای موردنیاز دکتر ابراهیم یزدی را به مسوولین زندان تحویل دند.

همچنین شنیده شده است در پی مراجعه خانواده های افراد یاد شده به زندان اوین در پیگری سرنوشت عزیزانشان به ایشان پاسخ روشنی در مورد وضعیت پرونده ها داده نشده و اعلام شده است تمامی بازداشت شدگان بعد از جریانات عاشورا ممنوع الملاقات هستند.همزمان چهره های سرشناس امنیتی راست، حملات سازمان یافته علیه نهضت آزادی  را ادامه می دهند. در همین راستا رحیم پورازغدی،در یک سخنرانی که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد،اتهامات جدیدی را متوجه نهضت آزادی ایران کرد.مهندس توسلی،از رهبران نهضت آزادی که هم اکنون دو دختر وی در زندان به سر می برند،در پاسخ به این اتهامات،نامه ای به جعفری دولت آبادی، دادستان دادگاه انقلاب اسلامی تهران نوشت و طی آن خواستارپیگرد قضایی ازغدی و رسیدگی به اتهامات مطرح شده از جانب وی شد.

در نامه مهندس توسلی آمده است: “حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی در حسینه جماران به مناسبت روز دانشجو که عصر امروز از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، گفت طبق اسناد لانه جاسوسی در دولت موقت بازرگان، شش عضو کابینه از CIA پول می‌گرفتند و مستقیما با جاسوس‌های آمریکایی در رابطه بوند. رحیم پور از افرادی چون “ابراهیم یزدی، توسلی، امیر انتظام ” و “سخنگوی دولت موقت” به عنوان نمونه‌هایی از این افراد نام برد.”
توضیحات مقدماتی زیر برای بررسی اولیه ضروری است:
1- اینجانب به‌ عنوان شهردار تهران عضو کابینه دولت موقت نبودم. پس از استعفای دولت موقت در آبان ماه 1358 بنده در دولت شورای انقلاب و سپس در دولت شهید رجایی هر بار به رغم ارائه استعفای خویش بر اساس درخواست آنان در هر مورد تا دی‌ماه 1359 به خدمات خود در نهاد عمومی شهرداری تهران ادامه دادم.
2- شش عضو دولت موقت که در مذاکرات مورد نظر آقای رحیم پورازغدی مشارکت داشته‌اند، علاوه بر آقایان دکتر ابراهیم یزدی، مهندس عباس امیر انتظام و اینجانب، آقایان دکتر صادق طباطبایی (سخنگوی دولت موقت)، مرحومان مهندس مهدی بازرگان (نخست وزیر دولت موقت) و دکتر یدالله سحابی (وزیر مشاور در طرحهای انقلاب) را نیز شامل می‌شوند. حاصل و پیامد این اتهامات به دولت موقت انقلاب پس از سی سال از پیروزی انقلاب و در شرایط کنونی با توجه به نقش کلیدی که این افراد در مدیریت و پیروزی انقلاب سال 57 و مسئولیت‌های سنگین انتقال نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی داشته‌اند،‌ القاء این شبهه است که انقلاب اسلامی ایران از سوی بیگانگان به ویژه آمریکائی‌ها مدیریت شده‌است و چنین شبهه‌ای، اهانت آشکار به نحوه‌ی رهبری انقلاب و فعالیت تبلیغی علیه سلامت و مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
3- اگر نفس مذاکره با دبیر اول یا سفیر سفارتخانه‌ای در ادبیات آقای رحیم پورازغدی به معنی ارتباط با جاسوس‌های آن کشور و گرفتن پول تلقی شود، مرحوم شهید دکتر بهشتی و آیت‌الله موسوی اردبیلی که در این مذاکرات (دیپلماسی انقلاب) شرکت کردند و حتی رهبر فقید انقلاب، که بر طبق اسناد منتشر شده، با مقامات آمریکایی نیز مذاکره داشته‌اند مشمول این اتهامات خواهند شد !! ملاحظه می‌فرمایید که تسری این اتهامات چه پیامدهای خطیری برای تیشه زدن به ریشه انقلاب اسلامی ایران خواهد داشت !!
4- همانگونه که در جلد‌های 18 و 24 اسناد سفارت سابق آمریکا، که توسط دانشجویان پیرو خط امام تنظیم و منتشر شده منعکس است، اینجانب با اسم مستعار خود را معرفی کرده ام “ تا شناخته نشوم” و بعنوان مترجم مذاکرات مرحومان مهندس بازرگان و دکتر سحابی از اردیبهشت تا شهریور 57 حضور داشته‌ام و ادامه این وظیفه با توجه به مسئولیت‌های سنگین دیگری که در سال 1357 به عهده داشتم به عهده آقای مهندس
امیر انتظام گذارده شد. شورای انقلاب ضمن تایید مذاکرات انجام شده همانگونه که گفته شد توسط مرحومان مهندس بازرگان و دکتر یدالله سحابی در چارچوب برنامه دیپلماسی انقلاب و ضرورت تداوم آن به برخی از اعضای ارشد روحانی خود نیز ماموریت داد تا شخصاً در این مذاکرات شرکت کرده و روند آن را پیگیری کنند.
5- تحلیل رخدادهای سال 1357 به وضوح نشان می دهد که اگر دیپلماسی و مذاکرات سیاسی سال 1357 نبود هرگز انقلاب اسلامی این چنین با تدبیر و با حداقل هزینه به پیروزی نمی‌رسید.
6- اسناد منتشره از سفارت آمریکا ضمن آن که حاوی برخی شبهات بوده و علی‌الاصول نمی‌تواند دلیل متقنی مبنی بر صحت تمامی مفاد این اسناد باشد تنها دلالت بر نفس انجام مذاکرات دارد و در هیچ کجا اشاره و یا تصریحی نسبت به اخذ پول توسط نامبردگان از سیا ندارد، آقای پورازغدی باید پاسخ دهند که بنا بر کدام دلایل و مستندات چنین ادعایی را مطرح می‌سازند؟
از آن‌جا که اظهارات آقای رحیم پورازغدی، اهانت صریح به یکی از نهادهای رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران ( دولت موقت ) و افترا به اشخاص حقیقی فعال در این نهاد محسوب می‌شود، در راستای نقض اصول 24 و 37 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و افزون بر آن که مشمول جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران قابل پیگیرد قضایی است، با جرایم موضوع مواد 500، 609 و 697 قانون مجازات اسلامی تطابق دارد، بنابراین
با توجه به اهمیت و پیامدهای خطیر این اتهامات، خواهشمنداست مقرر فرمایید هر چه سریع‌تر به این اتهامات رسیدگی شده و اولا از آقای رحیم پور ازغدی خواسته شود مدارک این اتهامات را ارایه کنند و ثانیا از صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز که این اتهامات را بطور وسیع پخش کرده است، خواسته شود بر اساس اخلاق و عرف رایج رسانه‌ای، ضمن ایجاد امکان مناسب برای پاسخ‌گویی و رفع شبهات از سوی افرادی که مورد اتهام قرار گرفته‌اند مطابق مقررات اقدام مقتضی به عمل آورد.”

 

آزادی خارجی ها

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: کاردار سفارت سوئد که در جریان حوادث روز عاشورای تهران بازداشت شده بود، پس از احراز هویت آزاد شده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفتگو با فارس، با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره بازداشت کاردار سفارت سوئد در تهران گفت: این مقام کنسولی سفارت سوئد در تهران و در جریان حوادث روز عاشورا توسط ماموران دستگیر شده بود که نامبرده پس از احراز هویت آزاد شده است.

وی با اشاره به موضوع بازداشت خبرنگار سوری تلویزیون دبی نیز اظهار داشت: این خبرنگار سوری صبح امروز از زندان آزاد شده است.

دادستان تهران با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده آذر منصوری معاون سیاسی حزب مشارکت هم تاکید کرد: پرونده این متهمه با صدور کیفر خواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است و به اتهامات نامبرده در دادگاه رسیدگی خواهد شد.