تهدید و دستگیری جوانان عضو ستادهای انتخاباتی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» وضعیت نامعلوم دانشجویان

در چند روز گذشته، خانواده بسیاری از دانشجویان بازداشتی، اعلام کرده اند که از وضعیت آن ها خبری در دست ندارند و  نگران حال فرزندان خود هستند. این بی خبری از وضعیت دانشجویان، نگرانی های زیادی را درباره وضعیت آن ها سبب شده است. این مساله به خصوص در شهرستان ها نمود بیشتری دارد.

بنا به گزارش ها علی نیکویی؛ عضو شبکه جوانان جبهه مشارکت شیراز، سردبیر نشریه شاخه دانشجویان جبهه مشارکت در استان فارس و از اعضای ستاد آقای کروبی، علی تارخ؛ عضو شبکه دانشجویان جبهه مشارکت استان فارس، مسئول شاخه دانشجویان مجاهدین انقلاب اسلامی، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد شیراز و دبیر ستاد پویش موج سوم در استان فارس، سعید آگنجی؛ خبرنگار و روزنامه نگار، عضوشبکه جوانان مشارکت استان فارس، عضو ستاد انتخاباتی آقای کروبی، فعال دانشجویی دانشگاه شبراز، پیمان جهانگیری، عکاس مطبوعاتی، عضو ستاد آقای میر حسین موسوی و فعال دانشجویی دانشگاه شیراز، و راضیه جعفری، عضو ستاد آقای کروبی و فعال دانشجویی دانشگاه شیراز ار جمله فعالان مدنی ودانشجویی هستند که از تاریخ ۱۴ آذرماه در شیرازدر خیابان بازداشت شده و از آنها هیچ خبری نیست. همچنین عدم اطلاع از وضعیت کاوه رضایی، فعال دانشجویی دانشگاه شراز که سابقه چندین بازداشت را دارد نیز باعث نگرانی خانواده و دوستان وی شده است.  وی روز 13 آبان بازداشت شده است و تاکنون خبری از وضعیت وی منتشر نشده است.

از سویی دیگر، بحث تحریم امتحانات همچنان در بسیاری از دانشگاه های کشور، بحث روز است. بعدازان گه بسیاری از دانشجویان دانشگا ها سراسری کشور، با صدور بیانیه های مختلف اعلام کردند که دست به تحریم امتحانات خواهند زد، اکنون دانشجیان دانشگاه آزاد نز وارد این کارزار شده اندو خبر ازتحرم امتحانات می دهند.

 

نگرانی درباره وضعیت دانشجویان لیبرال

در حالی که پنج تن از اعضای دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران در بازداشت به سر می برند، سخنان مقامات قضایی و امنیتی درباره “محارب” بودن برخی ازبازداشتی ها و همچنین ارتباط شان با “مجاهدین خلق” نگرانی ها را درباره وضعیت آنان افزایش داده است. پش از این مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه دو تن از این دانشجویان، در تلویزیون جمهوری اسلام به رابطه خود با سازمان منافقین [مجاهدین خلق] اعتراف کرده اند. این مساله باعث شده است نگرانی ها درباره حکم صادره برای آن ها افزایش یابد. گفته می شود اعترافات این افراد تحت فشار اخذ شده است. پیش از این سایر اعضای این تشکل که آزاد شده اند خبر از آزار های جسمی توسط بازجویان خود داده و می گویند افرادی که همچنان در بند هستند بطور ویژه مورد بدرفتاری قرار می گیرند.

از سویی دیگر وضعیت سورنا هاشمی، دیگر عضو این گروه هم چنان  نامشخص است. وی که از دانشجویان دانشگاه زنجان است، حدود 10 روز است که مفقود شده و  خبری از وی در دست نیست. همچنین از وضعیت رشید اسماعیلی دیگر عضو ان گروه که در اصفهان بازداشت شده است نیز اطلاعی در دست نیست. رشید اسماعیلی که دانشجوی اخراجی کارشناسی ارشد رشته حقوق بشر دانشگاه علامه است، بعد از روز عاشورا در اصفهان بازداشت شد، اما هنوز موارد اتهامی وی مشخص نشده است. نزدیکان اسماعیلی نسبت به سلامتی وی ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده اند که به دلیل بیماری سخت، وی نیازمند مراقبت روزانه پزشکی است.

مجید توکلی دانشجوی زندانی پلی تکینک پس از گذشت ۳۵ روز از بازداشت برای اولین بار با وکیل خود ملاقات کرد. آن گونه که محمدعلی دادخواه، وکیل این دانشجوی زندانی اعلام کرده است، این ملاقات در زندان اوین و در حالی صورت گرفته  که روحیه توکلی بسیار خوب بوده است. بنا به گفته دادخواه، هنوز هیچ گونه حکمی برای توکلی صادر نشده است. پیش از این توکلی در تماس کوتاهی با خانواده خویش بعد از برگزاری دادگاه، اعلام کرده بود که حکم دادگاه از پیش صادر شده  و باید به فکر دادگاه تجدیدنظر بود.

مجید توکلی، در روز 16 آذر، و پس از سخنرانی در دانشگاه پلی تکنیک بازداشت شد. بعد از بازداشت برخی از خبرگزاری ها، عکس هایی از وی را لباس زنانه منتشر کردند و مدعی شدند که وی قصد داشته است با این پوشش از  دانشگاه خارج شود.

 

ادامه تحریم امتحانات

در حالی که هفته گذشته دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک دست به تحریم امتحانات زدند و عملا بش از 60 امتحان این دانشگاه را لغو کردند، موج سراسری تحریم امتحانات کم کم به بقیه دانشگاه ها کشور نیز سرایت می کند. اکنون دانشجویان دانشگاه آزاد نز به این موج پیوسته اند و اعلام کرده اند که امتحانات را تحریم خواهند کرد. از جمله می توان به دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد که در هفته گذشته به دلیل عدم حضور دانشجوان، برخی از امتحانات لغو شدند.

روز گذشته دو بیانیه از سوی دانشجویان دانششگاه آزاد واحد رودهن و تهران جنوب منتشر شد که در آن اعلام شد دانشجویان تا زمان ازادی بازداشت شدگان، دست به تحرم امتحانات خواهند زد. در بیانیه دانشجویان دانشاه رودهن آمده است:” در هنگامی که خواهران و برادرانمان در خیابانها در قبال فریاد آزادی خواهی شان گلوله دریافت می کنند و فعالان سیاسی مان در زندان ها اسیرند و در جو خفقان این روزها در راستای هماهنگی با دانشجویان سراسر کشور و هموطنان عزیزمان، به نشانه اعتراض، امتحانهای این ترم تحصیلی را تحریم کرده و خواستار احقاق اساسیترین حقوقمان هستیم تا در امتحانی فراسوی تمامی امتحانها شرکت کنیم که آزمون آزادی و انسانیت است.”

دانشجویان دانشگاه آزاد تهران جنوب نیز اعلام کرده اند که در اعتراض به بازداشت ها، دست به تحریم امتحانات خواهند زد. این در حال سسات که در رزوهای اخیر فشار بر دانشجویان دانشگاه آزاد بیش از پیش شده است و نیروها امنیتی حضور محسوسی در این دانشگاه دارند. دانشجویان دانشگاه تهران جنوب همچنین اعلام کرده اند که روز 26 دی ماه دست به تحصن و تجمع اعتراضی در دانشگاه خواهد زد.

در اتفاق مشابهی، خبرنامه ای در دانشگاه تهران منتشر شده است که در آن دانشجویان تشویق به اعتصاب و تحریم امتحانات شده اند. این دانشجویان اعلام کرده اند تنها در صورتی حاضر به حضور در امتحانات هستند که هم کلاسی های بازداشت شده شان نیز بر سر  جلسه امتحان حاضر شوند. این دانشجویان همچنین اعلام کرده اند که در هفته جاری، دست به اعتصاب و تحصن در دانشگاه خواهند زد.

همچنین آن گونه که خبرنامه امرکبیر گزارش داده است، دانشجویان دانشگاه رازی هم تحصن خود را در اعتراض به آنچه که آن را بازداشت های خودسرانه می دانستند آغاز کردند. دانشجویان با تحصن در صحن سالن امتحانات دانشکده فنی مهندسی اعلام کردند که تا آزادی تمامی همکلاسی هایشان هر روز دست به تحصن خواهند زد و در صورت عدم آزادی هرچه سریعتر آنان کلیه امتحانات را تحریم خواهند کرد.

 مسوولین دانشگاه رازی کرمانشاه که خاطره به تعویق افتادن امتحانات را در تابستان گذشته دارند به دانشجویان گفتند که ترم تحصیلی افراد بازداشتی را حذف کرده و در سنوات آنان لحاظ نخواهد شد که با مخالفت دانشجویان همراه گردید. همزمان انجمن اسلامی اساتید دانشگاه رازی با تشکیل جلسه ای خواستار بررسی هرچه سریعتر وضعیت دانشجویان بازداشتی شد.

 این در حالی است که مدیریت حراست دانشگاه رازی کرمانشاه در پاسخ به اعتراض یکی از استادان نسبت به بازداشت دانشجویان، منکر بازداشت دانشجویی از دانشگاه رازی کرمانشاه شده است.

 

صدور حکم برای یاشار قاجار

حکم یاشار قاجار دبیر سابق انجمن اسلامی پلی تکنیک پس از سه سال و نیم به وی ابلاغ شد. بر طبق حکمی که به یاشار قاجار ابلاغ شده است، وی به ۱۴۸ ضربه شلاق، پرداخت ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۲ سال حبس تعزیری که به مدت ۵ سال تعلیق شده، محکوم گردیده است. این حکم پس از گذشت سه سال و نیم از بازداشت یاشار قاجار در خرداد سال ۸۵ به وی ابلاغ شده است.

 راه اندازی سایت خبرنامه امیرکبیر، اقدام علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و توهین به مسئولین از جمله اتهامات دبیر سابق انجمن اسلامی پلی تکنیک عنوان شده است