فقط رفراندوم!

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بیانیه کروبی، انتقاد خاتمی

مهدی کروبی خواستار برگزاری رفراندوم برای برون رفت از بحران و پایان دادن به حاکمیت شورای نگهبان شد و بار دیگر از حاکمیت جمهوری اسلامی خواست براساس اصل 27 قانون اساسی، مجوز برگزاری یک راهپیمایی آزاد را بدهد.همزمان محمد خاتمی نیز ضمن سخنانی تاکید کرد که “از حقوق مردم نباید گذشت و مردم هم اصلا نباید این فکر را بکنند کسانی آنها را دور میزنند  و توجهی به آنها ندارند، رسالت ما دفاع از خواست‌ها و حقوق منطقی مردم است و مطمئن باشند که همواره این رسالت را پاس خواهیم داشت”.

 

رفراندوم ملی

مهدی کروبی، روز گذشته با انتشار بیانیه ای که در وب سایت سحام نیوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی منتشر شد، رفراندوم را تنها راهگشای عبور از تنگناها دانست و خواهان برگزاری رفراندوم براساس اصل 59 قانون اساسی برای برون رفت از بحران و پایان دادن حاکمیت شورای نگهبان شد.

این نامزد معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد، شورای نگهبان را متهم به دخالت‌هایی کرد که “به‌نام نظارت استصوابی، حاکمیت مردم را نشانه گرفته‌ و حتی از نظارت استصوابی هم پا را فراتر گذاشته‌است”.

به گفته او “این دخالت‌هاست که مانع برگزاری یک انتخابات آزاد ریاست‌جمهوری و تشکیل یک مجلس خبرگان و شورای اسلامی مستقل می‌شود”.

دبیرکل حزب اعتماد ملی، کارنامه انتخابات دهم ریاست جمهوری را نشانگر آن دانست  که این “تنها رفراندوم است که می تواند راهگشای ما برای عبور از این تنگناها باشد”.

کروبی سپس با اشاره تلویحی به امضای نامه هایی از سوی نمایندگان مجلس برای محاکمه میرحسین موسوی و خود او پرسید: “این چگونه مجلس مستقلی است که نمایندگان ملتش، از ترس نظارت شورای نگهبان، مجبورند هربار بیانیه‌هایی برای محاکمه دلسوزان کشور تنظیم می‌شود، آن‌را امضا کنند”؟

پیش از این نمایندگان حامی محمود احمدی نژاد در مجلس طی دو نامه از دادستان کل کشور و مسئولان قضایی خواسته بودند نسبت به پیگرد قضایی و محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی اقدام کنند.

کروبی در ادامه توضیح داده است که: “در حضور مجلسی مستقل است که اصول مربوط به منافع و حقوق اساسی ملت مانند آزادی رسانه‌ها و مطبوعات، اصلاح شرایط برگزاری دادگاه‌های سیاسی و … هم تامین می‌شود. و نیز این گونه مجلسی، فارغ از سایه حاکمیت شورای نگهبان است که وزن نیروهای سیاسی در جامعه را روشن خواهد کرد، نه جوسازی و تمهیدات دولتی و هزینه‌های میلیاردی، چنان‌که در ۲۲ بهمن امسال دیدیم”.

 

راهپیمایی مهندسی شده

مهدی کروبی همچنین از مصادره راهپیمایی 22 بهمن به شدت انتقاد کرده و خواهان صدور مجوز برای برگزاری تجمع از سوی مخالفان شده است.

بیانیه دبیر کل حزب اعتماد ملی، دو روز بعد از دیدار او با میرحسین موسوی منتشر شده است. میرحسین موسوی و مهدی کروبی در آن نامه از مصادره حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن به نفع یک گروه خاص و توسل به خشونت برای جلوگیری از حضور معترضان، انتقاد کرده بودند.

کروبی دیروز از حضور فراگیر و گسترده مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن، به رغم فشارهای امنیتی و فضای بسته سیاسی حاکم تشکر و تصریح کرده که: “امسال مراسم ۲۲ بهمن با دعوت همه جناح‌های سیاسی و شخصیت‌ها و مراجع عظام، با امید گشایش روزنه‌هایی به سوی حل بحران و مشکلات ملی انجام پذیرفت”.

به گفته رئیس سابق محلس شورای اسلامی “جریان تمامیت‌خواه و خشونت‌طلب می‌کوشد با استفاده از صدا و سیما و رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی خود، با بی‌اخلاقی تمام و وارونه‌سازی واقعیت و پنهان‌کردن وحشی‌گری‌های جانبی و فضای امنیتی حاکم بر این راهپیمایی، آن‌را به نفع خود مصادره کند و از این راهپیمایی که با حضور عظیم اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان امکان پذیر شد، برای پاک‌کردن آثار ناشی از زندانی‌کردن‌ها و جنایت‌ها و شکنجه‌ها و کشتارهای خیابانی بهره برد. می‌خواهد چادری از مغلطه و کژنمایی بر این جنایات و وحشی‌گری‌های خود بکشد”.

کروبی با بیان اینکه “راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال درحالی برگزار شد که نیروی‌های نظامی و امنیتی، تهران را به یک پادگان تبدیل کرده‌بودند” خطاب به مردم نوشته است: “آن‌ها با هر حرکت و نشانه‌ای از عدم موافقت با وضع موجود، به‌شدت برخورد‌ می‌کردند و آن‌را خفه می‌کردند. طرفه آنکه، حتی یک تصویر از این همه لشگرکشی و پرتاب نارنجک‌های اشک‌آور و ضرب و شتم شما مردم، در رسانه‌های داخلی نشان داده‌نشد! گویا چشمانشان، با پرده‌هایی از گمراهی پوشیده شده که گمان می‌کنند که توانسته‌اند بر خاطره جمعی مردم پرده فراموشی بکشند و با مصادره تمام و کمال این مراسم ملی و مذهبی و انقلابی به نفع خود، مستمسکی برای ادامه جریان سلب حقوق حقه مردم فراهم کنند”.

این نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد، خطاب به مردم اضافه کرده است: “حضور شما مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به یقین نه به دلیل علاقه‌تان به سیاست‌های سرکوب و پرکردن زندان‌ها که به‌دلیل علایق ملی و عشق‌تان به ایران، انقلاب و امام بود”.

به اعتقاد مهدی کروبی، “مردم در راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی شرکت نکردند تا با کتک‌زدن مردم بیعت کنند و مردم بهتر از هرکسی می‌دانند که ریختن خون بی‌گناهان با مبانی دین و اخلاق‌شان سازگار نیست.”

دبیر کل حزب اعتماد ملی، آن گاه  با طرح این پرسش که “مگر مولای ما علی برای تقویت حکومت خود زندان‌هایش را پرمی‌کرد” خطاب مردم ایران افزوده است: “شما مردم شهید داده کشورمان، راضی به سرپوش گذاشتن روی جنایات کهریزک و مجتمع سبحان و خوابگاه‌های دانشجویی و بی‌حرمتی به مراجع نیستید و حضور شما در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم، تاییدی بر آن جنایات نبوده‌است”.

کروبی سپس تصریح کرده است که: “کسانی که حداکثر تلاش خود را برای مهندسی تظاهرات ۲۲ بهمن به‌کار بردند و از سراسر کشور با صدها اتوبوس و قطار نیرو به تهران اعزام کردند، باید دلیل خالی ماندن میدان آزادی را به هنگام سخنرانی، علی‌رغم استفاده از این همه نیرو و بسیج نیروهای انتظامی و نظامی خود توضیح دهند”.

وی با طرح این پرسش که “مگر می‌شود تصور کرد که مردمی چنین فهیم، دلیل حضور ده‌ها‌هزار نفری نیروهای نظامی و انتظامی در خیابان‌ها را ندانند” پرسیده است: “آیا فکر می‌کنند مردم فشار نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی‌ها با قمه و باتوم و گاز فلفل، برای جلوگیری از پیوستن خدمتگزاران نظام و ایران به خیل خروشان‌شان را نمی‌بینند؟ آیا تصور می‌کنند که مردم متوجه ترس و ضعف حاکمیت نشده‌اند”؟

این نامزد معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد سپس خطاب به مردم نوشته است که “حضورشان در راهپیمایی امسال، جز با ارزیابی صف‌آرایی دو گرایش عمده در این تظاهرات قابل تحلیل نیست”.

گرایش نخست از دیدگاه کروبی “گرایشی است که از حق اجتماع و راهپیمایی مردم که در اصل ۲۷ قانون اساسی نیز بر آن تصریح شده، می‌هراسد و برای‌همین روز راهپیمایی ملی، تهران را به پادگان تبدیل می‌کند وفقط حضور طرفداران خود را در راهپیمایی برمی‌تابد و ملت را مجموعه‌ای از افراد طرف‌دار و تابع خود می‌داند و بقیه مردم را، حتی اگر اکثریت نیز باشند، خس و خاشاک می‌خواند”.

او در توضیح گرایش دیگر نوشته است: “گرایشی است که شما (مردم) را با همه تنوع و رنگارنگی اعتقادی‌تان، فارغ از ویژگی‌های جنسیتی و قومیتی و فرهنگی و طبقاتی، به رسمیت می‌شناسد. گرایشی که مردم را نه صرفا به میدان آزادی، بلکه به نشستن سر سفره آزادی فرامی‌خواند”.

 

تجمع در بیابان و کویر قم

کروبی سپس “برای ازمیان رفتن پرده‌های گمراهی از جلوی دیدگان جریان تمامیت‌خواه، براساس آموزه های آیت الله خمینی” دو پیشنهاد ارائه داده است که رفراندوم و برگزاری تجمع آزاد را شامل می شود.

او پیشنهاد کرده که با تجمع مخالفان دولت در یکی از میادین شهر تهران یا بیابان  موافقت کنند، تا یک‌بار برای همیشه، وزن هر گرایش در جامعه، بی‌فشار و تهدید روشن شود.

دبیر کل حزب اعتماد ملی خواستار این شده است که: “حاکمیت یک میتینگ در یکی از میادین بزرگ تهران برگزار کند، به ما هم در بیابان و کویر قم اجازه میتینگ بدهند”.

کروبی در این زمینه توضیح داده است: “می‌خواهم براساس حق مسلم مردم، طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، مجوز بدهند که در میدانی از تهران راهپیمایی از طرف ما برگزار شود تا اقلیت و اکثریت مشخص شود. امنیتش را هم خودمان تامین می‌کنیم و تضمین می‌دهیم که این راهپیمایی با پرهیز از هرگونه شعار ساختارشکن برگزار شود؛ یک راهپیمایی آزاد، آن‌هم یک‌بار برای همیشه، تا وزن هر گرایش در جامعه ما، بی‌فشار و تهدید روشن شود”.

 

معترضان در اکثریت هستند

سید محمد خاتمی نیز، روز یکشنبه با انتقاد از مصادره راهپیمایی 22 بهمن به نفع گروهی خاص، از برخوردهای صورت گرفته با مردم و ادامه بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی به شدت انتقاد کرد.

رئیس جمهور سابق ایران در دیدار با خانواده های روزنامه نگاران زندانی، با تاکید اینکه “معترضان با حفظ آرامش در این تظاهرات شرکت داشتند” گفت: “این به آن معنا نیست که همه مردم به خاطر یک جریان به میدان آمدند، خیر کسانی که به سیاست‌ها و رفتارهای موجود هم اعتراض داشتند به میدان آمدند و سعی کردند بگویند حساب اصل انقلاب و نظام از این جریان‌ها و رفتارها جداست، اما مایه تأسف است که شاهد توهین به بسیاری از این افراد بودیم”.

خاتمی سپس با تاکید بر اینکه 22 بهمن زمان تسویه حساب و اردوکشی و این مسائل نیست، به برخورد های خشونت آمیز حکومت با مردم معترض اشاره کرده و گفته: “زدند، توهین کردند، فحاشی کردند و کارهای ناشایست دیگری کردند؛ بررسی و شناخت عوامل این رفتارهای زشت کار مشکلی نیست؛ می‌توان فهمید چه کسانی این کارها را کردند؟ خود بنده هم بودم و دیگران هم بودند. هر جا که بودیم حتی در ماشین و در حال عبور مورد محبت انبوهی از مردمی بودیم که ما را می‌دیدند، البته همه جا عده‌ای محدود هم با چوب و چماق و فحاشی به جان مردم می‌افتادند”.

رئیس بنیاد باران، معترضان را در اکثریت خوانده و اضافه کرده: “این اکثریت بنا بر این بود که با متانت و پرهیز از خشونت به میدان بیاید ولو اینکه مورد ظلم وجفا و اهانت قرار گیرد که انصافا مردم رشد خود را نشان دادند، البته خیلی از زنان و مردان هم از خشونت‌طلبان آسیب دیدند که متاسفیم”.

وی افزود: “انتظار این بود که در آستانه دهه فجر شاهد کمتر شدن فشارها، آزادی زندانی ها، باز شدن فضایی باشیم که مقتضای قانون اساسی و مصلحت جامعه است. انتظار داشتیم که برای ترمیم زخم‌های روحی شاهد برخورد جدی با خشونت‌طلبان و صدمه‌زنندگان به امنیت و آزادی باشیم نه اینکه کسانی تلاش کنند همه تهران و بسیاری از شهرستان‌ها را به میدان زد و خورد و فحاشی مبدل کنند، اینها نه به مصلحت کشور است، نه انقلاب و نه حکومت”.

خاتمی سپس از تک تک کسانی که با کمال متانت و تحمل ناسزا و کتک از جا در نرفتند، بهانه به دست دیگران ندادند و در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند تشکر کرده و خواستار آزادی زندانیان و تامین آزادی های مشروع شده است.

 

حاضر به مصلحت اندیشی نیستیم

وی با ابراز نگرانی برای سرنوشت ایران، تصریح کرده که: “از حقوق مردم نباید گذشت و مردم هم اصلا نباید این فکر را بکنند کسانی آنها را دور میزنند  و توجهی به آنها ندارند، رسالت ما دفاع از خواست‌ها و حقوق منطقی مردم است و مطمئن باشند که همواره این رسالت را پاس خواهیم داشت”.

رئیس دولت اصلاحات ادامه داده: “دفاع از حقوق مردم، منافع ملی، حرمت و آزادی‌های انسان از کارهای ماست و هیچ‌وجه حاضر نیستیم با مصلحت اندیشی های نادرست آنچه را که احساس می‌کنیم خواست مردم است را دور بزنیم در عین حال معتقدیم باید به سوی راه حل‌هایی برویم که همه در آن سود ببرند”.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش، با ابراز تأسف نسبت به برخورد با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران گفته: “یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که به یکباره و یک شبه مجله یا روزنامه‌ای بسته می‌شود و در نتیجه آن عده‌ای که زندگیشان به آن وابسته است میان زمین و آسمان رها می‌شوند، درحالی که حکومت از نظر انسانی و اخلاقی نسبت به زندگی این روزنامه‌نگاران و کارمندان آن مجموعه مسئول است و نیز روزنامه نگاری که انعکاس واقعیات و نقد بخصوص نقد قدرت را وظیفه خود در معرض بدبینی و فشار واقع می‌شود”.

رئیس دولت اصلاحات سپس به انتقاد از وجود شبه رسانه ها در کشور پرداخته و گفته: “رسانه‌ای که باید مدافع فعالیت رسانه‌ای، فرهنگ رسانه‌ای، دفاع از آزادی‌های مشروع و دفاع از نقد در جامعه باشد، می‌شود ضد آزادی و ضد امنیت جامعه، به راحتی دروغ می‌گوید، تهمت می‌زند در حالی که مصونیت دارد و مشخص نیست پشتوانه این شبه رسانه‌ها کجاست”.

 رئیس جمهور سابق ایران با تاکید بر اینکه “افتخار این نیست که اهالی رسانه امروز در زندان باشند” افزوده: “واقعا بدتر از شرمساری از دستگیری نا به جای اهالی رسانه و روزنامه نگاران این است که تحت عنوان رسانه و مطبوعات بیشترین لطمه را به منافع ملی، شخصیت ها و بیشترین نقش را در ایجاد تنش، تفرقه در جامعه، تحریک، خشونت، دروغ پردازی و تهمت زنی هستیم.”