رفراندوم؛ استراتژی جدید مخالفان

نویسنده
ناصر کریمی

» تحلیل بوستون گلوب از فراخوان جدید کروبی

یکی از رهبران ارشد مخالف در ایران روز دوشنبه خواستار برگزاری رفراندومی شد تا حق محرومیت نامزدهای سیاسی توسط نظام را به چالش بکشد. نظام حاکم بر ایران از این ابزار قدرتمند برای خاموش کردن صدای آزادی خواهان در انتخابات مختلف استفاده کرده است.

بسیار بعید به نظر می رسد که حکومت تک صدائی ایران اجازه بدهد افکار عمومی درباره یکی از ارکان قانون اساسی قضاوت کند. با این حال، فراخوان مهدی کروبی می تواند از استراتژی جدید مخالفان پس از سرکوب تظاهرات خیابانی آنها توسط پلیس ضد شورش و شبه نظامیان در اوائل ماه جاری حکایت داشته باشد.

در جریان تظاهراتی که همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی سال 57 در ایران برگزار شد، برخی مردم شعار “رفراندوم- رفراندوم” سر دادند.

کروبی که پسرش علی کروبی در همان روز بازداشت شد و ظاهراً توسط تندروها مورد ضرب و جرح قرار گرفت، در بیانیه خود می گوید: “نیروهای امنیتی تهران را به یک پادگان نظامی تبدیل کرده اند.”

در این بیانیه که در وب سایت اصلاح طلب سحام نیوز قرار داده شده، آمده است، برگزاری رفراندوم درباره نقش شورای نگهبان می تواند راهی برای پایان دادن به وخیم ترین ناآرامی های رخ داده در کشور از زمان انقلاب باشد.

12 عضو شورای نگهبان به بررسی نهادهای سیاسی، نظارت بر انتخابات و رسیدگی به شکایات از بی نظمی های انتخاباتی می پردازند. تمامی این اعضا از سوی آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی کشور انتخاب می شوند. در عین حال، رهبر ایران خود قویاً از محمود احمدی نژاد حمایت می کند.

شورای نگهبان در آستانه انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری خرداد ماه گذشته، بیش از 470 نامزد انتخاباتی را رد صلاحیت کرد و تنها به سه نفر، از جمله مهدی کروبی رئیس سابق مجلس کشور، اجازه داد تا به عنوان رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد را به چالش بکشند. دو نامزد دیگر شامل محسن رضائی محافظه کار و میر حسین موسوی اصلاح طلب بود. میرحسین موسوی رهبری جنبش سبز را برعهده داشت و ادعا کرد تقلب گسترده، باعث شکست وی در انتخابات شد.

کروبی شورای نگهبان را متهم کرد که جلوی انتخابات آزاد ریاست جمهوری و مجلس را گرفته است.

وی در بیانیه خود نوشته است: “این چه طور مجلسی است که… زیر سایه ترس شورای نگهبان فعالیت می کند؟”

محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب سابق کشور در خرداد ماه گذشته پیشنهاد برگزاری یک رفراندوم برای حل و فصل اختلافات انتخاباتی را مطرح کرد اما این پیشنهاد به جائی راه نبرد.

کروبی از مقامات خواست اجازه گردهمائی اعتراضی را به مخالفان بدهند تا معلوم شود چه گروهی “اکثریت است و چه گروهی اقلیت است.”

خامنه ای رهبر عالی ایران، ضمن قدردانی از راهپیمائی گسترده 22 بهمن گذشته، گفت حضور “ده ها میلیون” نفر در سراسر کشور، پیام بیدارباشی به “دشمنان داخلی و گروه های فریب خورده ای است که ادعای نمایندگی مردم را دارند”.

ده ها هزار نفر از مخالفان ظرف چند ماه گذشته و همزمان با مناسبت های مهم سیاسی یا مذهبی به خیابان های تهران و سایر نقاط کشورسرازیر شده اند.

مقامات ایران کشته شدن دست کم 30 نفر در جریان ناآرامی های به وجود آمده در کشور از زمان انتخابات خرداد ماه گذشته را تأیید کرده اند. این در حالی است که گروه های حقوق بشر بین المللی می گویند شمار کشته شدگان دست کم به 80 نفر می رسد.

در همین حال کروبی ، رهبران ایران را به تلاش برای “مخفی کردن  وحشی گری های” صورت گرفته در جریان سرکوب ها متهم کرد.

 

منبع: بوستون گلوب- 22 فوریه