افزایش فرار جوانان از خدمت سربازی

نویسنده
فیروزه متین

» دستگیری و قطع یارانه غایبان

همزمان با افزایش تعداد سربازان فراری از خدمت سربازی وظیفه، سازمان وظیفه عمومی اعلام کرده که سربازان فراری را دستگیر می کند و معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفته است که یارانه این مشمولان را در صورت عدم معرفی خود به مراکز نظام وظیفه قطع خواهد کرد.

این تهدیدها در حالیست که برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه های تبلیغاتی خود گفته اند در صورت رئیس جمهور شدن، خدمات اجباری سربازی را به برنامه “سرباز حرفه ای” تغییر خواهند داد.

 بنا به گزارش خبرگزاری های رسمی، سردار حمید صدرالسادات رئیس سازمان وظیفه عمومی دیروز گفت: “سربازان غایب و فراری پس از اعلام سازمان وظیفه عمومی توسط کلانتری ها دستگیر می شوند. مشمولانی که وارد غیبت خدمت وظیفه شوند براساس ماده ۵۸، این سازمان وظیفه شناسایی و برخورد قانونی با آنها را دارد. به دلیل اینکه ما متوجه غیبت مشمولان یا فرار از خدمت می شویم پیگیری های لازم را براساس قانون انجام می دهیم”.


 وی افزود:” کلانتری ها در قانون جدید در صورت اعلام مکان فرد غایب موظف هستند برای دستگیری این فرد وارد عمل شوند. ضمن اینکه قبل از دستگیری برگه اخطار قرمز از طریق کلانتری محل برای فرد غایب ارسال می شود. مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان سه ماه باشد، سه ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غیبت اولیه آنان بیشتر از ۳ ماه باشد به ۶ ماه اضافه خدمت تنبیه می شوند. مشمولانی نیز که مدت غیبت اولیه آنان بیش از یک سال باشد علاوه بر ۶ ماه اضافه خدمت فراری نیز محسوب شده و به مراجع صالحه قضائی معرفی می شوند”.


 او همچنین اضافه کرد: “سربازان غایب اجازه تحصیل، خروج از کشور، دریافت وام و درخواست معافیت کفالت را ندارند”.

اما، تهدیدهابه سازمان وظیفه عمومی محدود نماند و سردار موسی کمالی، معاون منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح نیز این جوانان را تهدید کرد که در صورت عدم معرفی خود، یارانه آنها را قطع خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، وی گفته است: “در حال حاضر مشغول بررسی راه‌های قانونی برای ممنوعیت ارائه خدمات به مشمولان غایب و فراری هستیم. بر این اساس امکان استخدام، خروج از کشور، دریافت وام، ادامه‌تحصیل، دریافت مستمری از دولت برای مشمولان غایب و فراری وجود نخواهد داشت”.


وی افزود: “در حال بررسی طرحی هستیم که به موجب آن یارانه به مشمولان غایب و فراری تعلق نگیرد که در این راستا هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی و دیگر مبادی ذی‌ربط در حال انجام است.”


او گفته است: “شایعات مطرح شده پیرامون تسهیلات و بخشش‌های در نظر گرفته شده برای مشمولان متولد سال‌های ۵۵ و پس از آن که به خدمت سربازی مراجعه نکرده‌اند را تکذیب می کنم. چنین موضوعی صحت ندارد و اگر بنا باشد تسهیلاتی به سربازان تعلق بگیرد، قطعا هنگام خدمت سربازی شامل آنان می‌شود و بخششی برای سربازان غایب و فراری وجود ندارد. مشمولان در مهلت باقیمانده خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی کنند”.


 مستمری ماهانه سرباز وظیفه در شرایطی که کشور نرخ تورمی بیش از ۱۰۰ درصد را تحمل می کند، بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است.


در همین حال، علاوه بر فقدان شرایط مناسب اقتصادی که جوانان را ناچار به یافتن شغل قبل از خدمت سربازی می کند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز برای جذب نیرو تنها از زبان تهدید استفاده می کنند و حاضر به در نظر گرفتن هیچگونه مشوقی برای جوانان مشمول نیستند.


در مقابل جوانان مشمول غایب یا فراری معتقدند در صورت پیوستن به نیروهای مسلح، علاوه بر اتلاف عمر به مدت دو سال، دچار مشکلات عمده معیشتی و از بازار کار خارج می شوند.


سایت فرار در اینباره نوشته است: “سه میلیون جوان ایرانی بخاطر محرومیت های اجتماعی غیبت سربازی وضعشان با اتباع بیگانه ساکن ایران یکسان است برخی از محرومیت های غیبت سربازی ناقص حقوق اولیه انسانی مانند حق کار و تحصیل و دریافت گذرنامه و گواهینامه مدرک تحصیلی و… است. با توجه به نزدیکی انتخابات برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری وعده تغییر قانون سربازی اجباری و جایگزینی با ارتش حرفه ای خبر می دهند”.


گفتنی ست چند سال قبل، سازمان وظیفه عمومی اقدام به “فروش سربازی” کرد تا از این طریق مقدمات تغییر الگوی خدمت سربازی از “اجباری” به “حرفه ای” را فراهم کند؛ تصمیمی که با موافقت مجلس ششم که اکثریت آن را اصلاح طلبان تشکیل می دادند همراه بود.


اما آیت الله خامنه ای از “شکسته شدن دل” اش در قبال این طرح سخن گفت و همین امر موجب شد تا نظام خدمت اجباری مجددا حاکم شود و تا امروز ادامه یابد؛خدمتی که به باور نیروهای مسلح نشانه ای از “ولایتمداری” جوانان است.