بهروز و فردین بازی بلد بودند؟

نویسنده
کیومرث مرزبان

» حرف اول/ دریچه هفته

 

سعید راد، سوپراستاری که درسینمای بعد ازانقلاب هم آثارِ درخشانی همچون “دندان مار” به جای گذاشت، در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر گفت:

“این سن خیلی باشکوه است و من این مهربانی و بخشندگی را که در میان مسئولان می‌بینیم، خواهش می‌کنم با توجه به این امید ایجاد شده، به من اجازه بدهید که به عنوان یک بازیگر یادی داشته باشم از بزرگان بازیگری ایران آقایان بهروز وثوقی و محمدعلی فردین.چه بخواهیم و چه نخواهیم این‌ها ستون‌های بازیگری در سینمای ما هستند و محمدرضا فروتن، حامد بهداد و پولاد کیمیایی که الان در سالن هستند از روی دست آن‌ها مشق بازیگری کرده‌اند.”

سالن هم به وجد آمد. چه اشتباهی. کجای کارید میهمانان محترم جشنواره؟ شما گوشتان به “ پیام” نجات بخش هنر حسن روحانی باشد که بتوانید آشتان را بخورید و فیلم‌تان را بسازید.

 و شما آقای راد…قربونِ سبیل‌تان بروم، این چه کاری بود؟

رفته‌اید بالای سن این‌ حرف‌ها را زده‌اید که چه بشود؟ که فساد قبل از انقلاب‌تان را به آقایان یادآوری کنید؟

در مملکتِ اسلامی، آدم روی سن یاد بهروز وثوقی و فردین می‌کند؟ علی جنتی و گنجِ قارون دو خطِ موازی هستند که هیچ‌وقت به هم نمی‌رسند، آن‌وقت شما در چشمِ ایشان زل زده‌اید و همچین حرف‌هایی زده‌اید؟

مگر یادتان رفته مردم به چه دلیل انقلاب کردند؟ دلیلِ اصلیِ انقلاب مردم بهروز وثوقی و محمد علی فردین بود، مردم انقلاب کردند تا از شرِ این دو فرد فاسد رها شوند، کلِ داستانِ انقلاب این بود، شما با این حرف‌تان آرمان‌های انقلاب را زیرِ سوال برده‌اید.

فرموده‌اید: “سوپراستارهای حالِ حاضرِ ایران از روی دستِ این دو نفر مشق کرده‌اند”.

خب به فکرِ آبروی خود نیستید، چرا آبروی آن‌ها را می‌برید؟ آخر بهروز وثوقی مگر بازیگری می‌کرد؟ بهروز وثوقی فحشا می‌کرد.

قیصر و گوزن‌ها هم شد فیلم؟ فیلم یعنی آثارِ جمال شورجه، آثار فرج‌اله سلحشور، اخراجی‌ها را دیده‌اید؟ به جد اثرِ فاخری بود، دریغ از ذره‌ای ابتذال و فساد.

به قولِ آقای کوشکی یک‌هو خانم گوگوش را هم برای مراسم اختتامیه دعوت می‌کردید…واللا… چرا خجالت می‌کشید؟ یک‌هو یادی هم از پرویز صیاد می‌کردید.

یا مثلاً ناصر تقوایی را به فیلم‌سازی دعوت می‌کردید، سوسن تسلیمی را به بازگشت و ادامه‌ی فعالیتِ هنری دعوت می‌کردید. اصلاً یک‌هو آدامس می‌خوردید و سینما هم می‌رفتید.

فقط من یک‌چیزی را این وسط نفهمیدم، سینمای قبل از انقلاب فاحشه‌خانه و منبعِ فساد بود، دورانِ اصلاحات هم که خود فحشا بود و چندی پیش آقای سلحشور سینمایِ حالِ حاضر را هم به فاحشه‌خانه تشبیه کردند. پس کلاً سینما فاحشه‌خانه‌است دیگر؟

فقط نمی‌دانم چرا وقتی که از سوپراستارهای فاحشه‌خانه‌ی قبلی یاد شد مردم همه دست زدند، پس یحتمل همه‌ی مردمی که آن پایین نشسته بودند نعوذبالله فاحشه‌دوست بودند دیگر؟

مردم برای ورود به فاحشه‌خانه‌های قبلی حاضر بودند پولِ بلیت پرداخت کنند و در صف‌های طولانی بایستند، ولی برای فاحشه‌‌خانه‌ی “نفتی” فعلیِ شما فقط در صورتی که بلیتش رایگان باشد حاضرند در صف بایستند، در واقع آن‌زمان مردم با سینما آشتی‌تر بودند و هر چه این سینما به آرمان‌های شما نزدیک‌تر شد مردم هم قهرتر شدند.

این ملت درست بشو نیستند، شما چرا الکی انقدر خودتان را خسته می‌کنید؟ این ملت را با فحشایِ شریفِ خودشان راحت بگذارید.