پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب…

یعقوب کذاب

نویسنده: یورک بکر

ترجمه: علی اصغر حداد

268ص، تهران: نشر ماهی، 1388، چاپ سوم

این کتاب که در مدت کوتاهی در ایران به چاپ سوم رسیده، برنده جوایز «هاینریش مان» و «چارلز وایلون» در سال های دور بوده است. «یعقوب کذاب» حکایتی شیرین و دلنشین از شجاعت مردی است لهستانی که در زمان اشغال این کشور به وسیله فاشیست های آلمانی، بشارت دهنده امید و زندگی در میان هم وطنان مصیبت زده اش شد. «یورک بکر» در رمان خود، وقایع تراژیک و تکان دهنده را با زبانی شاد و گه گاه با طنزی سیاه به رشته تحریر می کشد. «یعقوب» یا «یاکوب» قهرمان او، از آن دست مردهایی نیست که در وصف او گفته می شود «محکم مثل درخت»، با این همه بدت نمی آید هر روز چند دقیقه ای به او تکیه کنی. «یعقوب» دروغگویی است از سر شفقت؛ ترسویی است بسیار شجاع!

البرزکوه

نویسنده: منوچهر ستوده

344ص، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، 1389، چاپ اول

این کتاب، گزارشی است خواندنی و سودمند از سال ها گشت و گذار نویسنده آن، در دامنه های رشته کوه های البرز. او که پژوهشگر و مورخ برجسته ای است، ضمن سفر به مناطق گوناگون البرز، با وضعیت جغرافیایی و تاریخی این مناطق از نزدیک آشنا شده و مهم ترین دانسته های خود در این زمینه را در کتاب حاضر گردآوری کرده است. در این کتاب، با راه های کوهستانی، راه های مال رو، پل ها، کاروانسراها، قلعه ها، گورستان ها، گیاهان و جانوران مناطق بزرگی از البرز آشنا می شویم. 

ساختار داستانی حکایت های عرفانی:کشف المحجوب، اسرار التوحید، تذکرة الاولیاء

نویسنده:قدسیه رضوانیان

648ص،‌ تهران: انتشارات سخن، 1389، چاپ اول

یکی از گونه های بسیار، در ادبیات کلاسیک ایران، گونه حکایت عرفانی است. صفت عرفانی که در پس واژه حکایت در این گونه خاص قرار می گیرد، نشان از تجربه ای ویژه دارد که آن را از تجربیات معمول زندگی متمایز می سازد. حکایت های عرفانی، بسته به واکنش مخاطب می تواند در هر دو گونه متقابل تخیلی و رئالیستی جای گیرد. در کتاب حاضر، با استناد به سه اثر برجسته و منثور عرفانی، یعنی«کشف المحجوب»،«اسرار التوحید» و«تذکرة الاولیاء»، ساختار داستانی حکایت های عرفانی و ویژگی های آنها بررسی شده است. عناوین بعضی از مباحث کتاب عبارت انداز:«حکایت»،«حکایت عرفانی»،«روایت و راوی»،«زاویه دید»،«راوی در اسرار التوحید»،«راوی در تذکرة الاولیاء»،«زمان»،«داستان و طرح»،«درون مایه و موضوع»،«شخصیت محوری شیخ»،«شخصیت مرید»،«شخصیت زن»،«شخصیت مست»،«شخصیت ابلیس»، «شخصیت کودک»،«ابزارها و عناصر شخصیت پردازی» و …

موسیقی در عصر صفوی

نویسنده: سید حسین میثمی

263ص،‌ تهران: فرهنگستان هنر، 1389، چاپ اول

این کتاب، پژوهشی است درباره موسیقی ایران در دوران صفویه. روش گردآوری منابع در این پژوهش، روش کتابخانه ای است و اکثر مطالب از آثار دست اول قرون دهم و یازدهم  ه. ق. اخذ شده است. این آثار شامل کتاب های تاریخی، تذکره ها، سفرنامه ها و منابع تصویری آن دوران است. همچنین بنا به ضرورت، گاه از برخی منابع ثانویه معتبر تاریخی متاخر که عمدتا آثار به جای مانده از محققان متاخر است، نیز استفاده شده است. در نگارش کتاب تلاش شده است تا مباحث، از جنبه اجتماعی و کارکرد آن آغاز گردد و به تدریج به مباحث تخصصی تر موسیقی در این دوران پرداخته شود. عناوین مباحث اصلی کتاب عبارت انداز:«موسیقی بزمی و موقعیت سازندگان و حافظان در دربار شاهان»،«موسیقی و مذهب در دوره صفوی»،«مهاجرت موسیقی دانان دوره صفوی به هند»،«تشکیلات موسیقی دربار صفوی: نقاره خانه»،«موسیقی نقاره ای»،«موسیقی مجلسی»،«عالمان ادوار و علم موسیقی»،«نظام موسیقی عصر صفوی» و«ساختار نظام موسیقی عصر صفوی».

شناختنامه مسعود کیمیائی: مجموعه 2 جلدی

نویسنده: مهدی ظفری ساوجی

1558ص،‌ تهران: انتشارات مروارید، 1389، چاپ اول

این مجموعه دو جلدی، گزارشی جامع و مفصل است درباره زندگی، آثار و فعالیت های سینمایی «پرویز کیمیایی». او یکی از مهم ترین ارکان تاثیر گذار سینمای ایران و کارگردان آثار برجسته ای چون«قیصر»،«رضا موتوری»،«خاک»،«داش آکل» و«سفر سنگ» است. عناوین بخش های اصلی کتاب عبارتنداز:«سالشمار زندگی و آثار»،«فیلم شناسی»،«از میان دیگر آثار»،«نقد و بررسی سینمای کیمیایی»،«پیرامون جسدهای شیشه ای و حسد»،«پیرامون زخم عقل»،«از میان گفت و گوهای کیمیایی»،«از میان گفت و گوهای دیگران پیرامون کیمیایی»،«نوشته های پراکنده کیمیایی»،«روابط و مراودات»،«فهرست مقاله و مطالب شناختنامه» و«عکس ها و تصاویر».

بازارهای ایران: مجموعه عکس

عکس: نصرالله کسرائیان

متن: زیبا عرشی

232ص، تهران: نشر آگه، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از عکس های زیبا و دیدنی «نصرالله کسرائیان»، عکاس برجسته ایران، از بازارهای سنتی شهرهای مختلف سرزمین ماست. بازارهای ایران در گذر زمان نقش های متعدد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی ایفا کرده اند. اغلب فضاهای کالبدی بازار نیز، متناسب با این نقش ها شکل گرفته اند. عکس های مجموعه حاضر، ما را با خود از یک بازار سنتی به بازار سنتی دیگری می کشاند و با این نهاد دیرپا در اقتصاد و فرهنگ ایران و جلوه های گوناگون آن بیشتر آشنا می کند.

نیم قرن در دادگستری؛ داستان یک زندگی

نویسنده: محمود آخوندی اصل

420ص،‌ تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1389، چاپ اول

این کتاب، زندگینامه و خاطرات یکی از خدمتگزاران برجسته دادگستری و سیستم قضایی در ایران است. «محمود آخوندی اصل» در دانشکده حقوق دانشگاه تهران تحصیل، و سپس در سال 1340 خورشیدی، در سوئیس دکترای خود را دریافت کرد. او پس از بازگشت به ایران، در مقام های گوناگون هم چون دادیاری، بازپرسی، ریاست دادگاه های جنحه و جنایی، مدیریت مجله دادگستری و استادی در دانشگاه های معتبر ایران در رشته حقوق، خدمت کرد. کتاب حاضر، داستان یک عمر زندگی را روایت می کند و حاصل نیم قرن حضور مداوم و موثر نویسنده در حوزه قضا و دادگستری در ایران است. موضوع اصلی این زندگینامه خواندنی، مسائل حقوقی و دادگستری و حواشی مربوط به آن، در دوره پنجاه ساله حضور نویسنده در این عرصه است. کتاب شامل سه بخش است: بخش نخست، آغاز زندگی و دانش اندوزی نویسنده را در بر می گیرد. بخش دوم، به خدمات قضایی، آموزشی و پژوهشی او می پردازد. بخش سوم، شامل برگ هایی از دفتر خاطرات شغلی نویسنده است.

هنر موسیقی: ماهنامه فرهنگی،‌ هنری، اجتماعی

سال سیزدهم، شماره 112، آبان 1389

در آخرین شماره ماهنامه «هنر موسیقی» می خوانیم:

·      موسیقی یعنی عشق: به مناسبت سالگرد خاموشی فرامرز پایور و بانوی آواز خاطره پروانه/محمد امین توتونچیان

·      درگذشت اولین باغچه بان و نگاهی به سرگذشت آواز و اپرا در ایران/دکتر امیر اشرف آریان پور

·      یک مضراب به سیمی که صدا ندارد!/محمد جواد کسائی

·      شیوه آموزشی سنتی در موسیقی ایرانی/بهرام جمالی

·      مروری اجمالی بر موسیقی کوچه بازار ایران/علی حسنی نژاد فراهانی

·      بررسی علل افت کیفیت اجرایی کنسرت های موسیقی داخل کشور/محمد جواد صحافی

·      شب موسیقی: یازدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی

·      سالگشت فرامرز پایور و پرویز مشکاتیان در دانشگاه فردوسی مشهد

 

فرهنگ مردم: فصلنامه فرهنگی، اجتماعی

سال نهم، شماره 34، آبان 1389

این شماره از فصلنامه «فرهنگ مردم»، دفتر اول از ویژه نامه ای است که به قصه، رمانس و انواع روایی اختصاص دارد. در این شماره مطالب زیر به چشم می خورد:

·      قصه های ایرانی/سید ابوالقاسم انجوی شیرازی

·      اصطلاحات فرهنگ مردم در زبان فارسی/محمود امیدسالار

·      راویان گمنام افسانه های ایرانی/مشدی گلین خانم، توته پاشا، آواجی و استاد مشهدی علی

·      مشدی گلین خانم/محسن رضایی

·      عبارات آغازین و پایانی افسانه های ایرانی/محمد جعفری

·      رمانس های عامیانه ایرانی قبل از دوره صفوی/ویلیام هاناوی/ترجمه: هادی یاوری

·      نگرش روانکاوانه به داستان «طوطی نامه»/پگاه شهباز

·      داستان خاله سوسکه: کتمان خشونت در فرهنگ ایرانی/فرشته نام آور

·      اسطوره ها، افسانه ها و قصه های کردی/هاشم سلیمی