گزارش

نویسنده
میترا سلطانی

شکل گیری جهان ذهنی …

نمایشگاهی از آثار نقاشی مینو قهرمانی از روز جمعه – بیست و ششم آذرماه - در نگارستان “آن” برپا شده است. گزارش همکارمان در تهران از این نمایشگاه را در ادامه می خوانید…

 

 

 

حضور قدرتمند طراحی و نقاشی فیگوراتیو در هنر امروز شکلی قاطعانه، پر رنگ و واضح به خود اختصاص داده، و این حضور مولفه های هنر تجریدی و تزیینی را به چالش جدی فرا خوانده است. نقاشی آبستره که امروز کمرنگ تر از دهه های پیشین خود را می نمایند، با اضافه کردن فیگور به هستی خویش در جستجوی جانی تازه می باشد. اما طراحی و نقاشی از انسان و رویکردهای معطوف به آن هنوز سرچشمه های جوشانی در خود می پروراند که بارقه های نوزایی و کشف افقهای تازه از آن امید می رود. در واقع شناخت و نگاه عمیق به “انسان” و “حیوان” مصافی جدی است که توانایی ممارست و رویکردهای مطالعاتی فراوانی را طلب می کند. در این بین هنرمندانی که خصوصا بعنوان “نقاش” قصد طی طریق کردن در این مسیر را دارند، علاوه بر نگاه تیز بین و شکافنده، آگاهی به گذشته و حال اقلیم خود دارند. انتخاب “نقاش بودن” به معنای واقعی، فقط به سیاه کردن کاغذ و خط خطی کردنهای بیهوده و بازیهای فرمالیستی نیست. بلکه حقیقتا در دست گرفتن نبضی است که شریانهای منتهی به آن سرچشمه از “واقعیت” و شناخت دنیای پیرامون دارد. تیغ تیز “جراح واقعیت” بیرون کشنده احساسات عمیق بشری نسبت به جهان پیرامونش است و واقعیت را با کالبدی نوین در معرض چشمان ما قرار می دهد.

اما مینو قهرمانی از آن دسته نقاشانی است که در نمایشگاه اخیر خود دست به تجربه ای جدید در طراحی و نقاشی فیگوراتیو از انسان و حیوان ها زده است. در این نمایشگاه 11 اثر در ابعاد 2 متر در 150 ارائه شده است. تکنیک این آثار اکرولیک و سبک وی مدرن می باشد. در این آثار موضوع به کار رفته حیوانات و فیگور می باشد. قهرمانی تا کنون در 3 نمایشگاه گروهی شرکت کرده است و این نهمین  نمایشگاه گروهی وی می باشد. مینو قهرمانی از گروه نقاشانی است که به سادگی از تکه‌های پاره شده اعتقادات و تعارف، سمبل‌های تصویری جدیدی ساخته است که در درون خود به روشنی گواه موقعیت نسلی است که طنز ویرانی تجسم، در آثارشان تأثیر بخش‌تر و تأثیر پذیرتر از موضوع آنهاست که صد البته او با ترسیم ثابت پرده‌ها یا صحنه‌های نمایش به لحاظ موضوعی تاکید بر آگاهی خود از موقعیت سوژه  نسلش دارد.

همچنین همین موقعیت او را در معرض مرزبندی های  خطرناکی قرار می‌دهد که با پی گیری استراتژی مبتنی بر اصل ساده هر خلاقیت یعنی”تخریب جهت ایجاد مقدمات ایجاب دیگر” بتواند در درون هیچستان خود نهال اندیشه‌ای جوان را پر شاخ و برگ‌تر نماید. طنز تلخ اجتماعی و روابط سیاه و سفید و خاکستری مابین آدمهای طراحیهای قهرمانی تماشاگران را شیفته آثارش می نماید. همینطور اثرگذاری سریع با خطوط کم و شلاقی و لکه های موثر بر روند شکل گیری هریک از قاب بندی های وی یاری می رساند.

آیدین آغداشلو در یادداشت خود درباره آثار قهرمانی می‌نویسد: طول زمانی بیش از پانزده سال، شاهد شکل گرفتن جهان ذهنی درخشان و خاص هنرمندی بوده‌ام که در راستای کشف و شهود شخصی و متفاوت خود، و فارغ از هر رسم روز ایمن کننده و تامین کننده‌ای، آثاری را حاصل داده است که همیشه دوست داشته و تحسین کرده‌ام. این جهان غریب، با گستاخی و قدرت، از استحاله و مسخ شگفت‌انگیز انسان و حیوان و قرارگیری آن‌ها در کنار هم آغاز شد و هرچه بیشتر گذشت ساده تر و بزرگ تر و بی پیرایه تر شد. تا امروز که به چنین کیفیت و قوت کوبنده‌ای رسیده و مینو قهرمانی را در هنر معاصر ایران، مشخص و ممتاز کرده است. حیوان‌های جسیم و نا مشخص او، با شور و نیرومندی ترسیم می‌شوند و بی آنکه تهدید کننده باشند به حضورغیر قابل چشم پوشی خود تکیه می‌کنند و مخاطب به دشواری می‌تواند از برابر آنان عبور کند و بگریزد و با حیرت و ستایش، تماشاگر آثاری می‌شود که در عرصه هنرهای تجسمی معاصر ایران، کمتر نظیری برای آن‌ها سراغ دارم.

قهرمانی در نمایشگاهش ما را با ترکیب بندیهایی که از حیث تنوع دارای گستردگی فراوانی هستند مواجه می‌سازد. آثاری که هر کدام دریچه‌ تازه گشوده شده‌ای برای ورود به دنیای رنگی و تزئینی و پر نقش و نقوش وی می باشد. در تعداد معدودی از کارها ممکن است با ترکیب بندیهایی مواجه شویم که به چشمانمان آشنا بیاید و حافظه‌مان آن را با یادی از آثار بعضی هنرمندان دیگر شناسایی کند. ولی در این آثار هم نقاش توانسته با بکارگیری نقوش رنگی متنوع و شیرین کاریهایی که خاص خود اوست کل اثر را از حالت تکراری گونه و کسالت بار خارج کند و نوعی تازگی و طراوت را به درون آنها بدمد. در کل می‌توان گفت کمپوزیسیونهای قهرمانی از فیگوراتیوهای انسانی وحیوانی با آن رنگهای تخت و آنالیز شده و با آن وسواس و دقت در اجرای تمیز و بی‌خدشه، همراه با حفظ و رعایت نظم و ترتیب خطوط کناره‌ای فرمها و شکلها، نهایتا ما را با “فضاهایی” محسوس مواجه می‌سازد. “فضایی” که از نظر کارآشنایان و صاحب نظران هنر نقاشی، حضور و وجودش در اثر هنری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و میزان درک هر هنرمند از این “فضا” و همچنین توان وی در نمایش آن، می تواند یکی از مولفه‌‌های مهم و تعیین کننده ارزشگذاری آثار به شمار ‌آید.

گفتنی است این نمایشگاه از ساعت 11 تا 20 هر روز به نشانی ونک، میدان سئول، شماره 40 برپا ست و بازدید از این تابلو ها برای عموم آزاد است.